|
|
|
|---|---|
|
Hallå på er! Har införskaffat mig en 750iA -96, som jag tycker är lite för hög och min fråga är som rubriken lyder. Jag har hört talas om att den ska finnas en "arm" som känner av hur tungt bilen är lastad som sedan kompenserar för det så man inte bländar mötande trafikanter. Jag har också hört att denna arm sitter mitt på krängningshämmaren. Hur gör man då för att manipulera den här armen så man sänker bilen. Kan även tillägga att bilen är utrustad med EDC. Min tanke var att köpa sänkfjädrar fram och sänka med hjälp av nivåregleringen bak. Tack på förhand. | |
|
Hej, Hur det fungerar med EDC i kombination med sänkfjädrar fram, vet jag inte. Men har du väl kollat upp, antar jag. Mycket riktigt sitter nivåregleringens ventil framför reservhjulsbaljan och har en hävarm som justerbart påverkas via en liten länk till ett justerbart beslag på krängningshämmaren. Där går det att både höja och sänka bilens bakdel. Om justermånen räcker till för dina behov, vill jag dock låta vara osagt. /Lennart |
|
|
Jag skrotade idén om separat sänkning, Köpte anpassade H&R fjädrar istället. Nu till nästa fundering. I vilket läge bör man köra, vanligt eller sportläge? kan oljetrycket i dämparen bli för högt kanske. Nån som har en aning? |
|
|
Hej, Jag skall kanske börja med att påpeka, att nivåregleringen bak inte har något samband med EDC-dämparna fram. Det rör sig om helt från varandra skilda system och med skilda uppgifter. Nivåregleringen har endast som uppgift att hålla bilen i våg oavsett belastning (bak). Som en ytterligare säkerhet mot bländning av mötande trafikanter finns det en potentiometer fäst vid höger, främre länkarm. Den påverkar strålkastarnas höjdinställning. (På många bilar finns det dessutom en motsvarande potentiometer även i bakvagnen, men den tror jag faller bort när nivåreglering finns. Jag har då aldrig hittat någon sådan på mina.) En EDC-dämpare är, såvitt jag vet, bara utrustad med en elektriskt manövrerbar ventil som gör att man kan välja mellan två dämpningslägen: mjuk respektive hård, den senare tänkt att styva upp bilen vid hårdare (kurv-)körning. Till min gamla 750 med EDC köpte jag ett par begagnade EDC-stötdämpare, eftersom fjädertallrikarna var rostiga. Jag fick dem som kompletta fjäderpaket, där de befintliga fjädrarna just var sänkfjädrar (som jag monterade bort). Det går alltså att sänka fram på det sättet och jag ser inga problem med stötdämparnas funktion heller. Det oljetryck du nämner berör endast bakvagnen. Om du förändrar (sänker) fjädringen där, utan att justera nivåregleringen, antar jag att denna kommer att "kämpa emot" och lyfta bakvagnen till normalhöjd. /Lennart |
|
|
Tack för ett bra svar lenwib! Sänkingsfjädrarna jag köpte sänker 50 mm fram och 10 mm bak. Det ska bli spännande att se hur bilen kommer att sätta sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.