|
|
|
|---|---|
| Hej blev lite nojig när jag läst om alla glykol varaianter. Jag fyllde på med 0.5 liter Statoil antifrezze för drygt ett år sedan. Den är ju blå o vad jag har för mig var glykolen i bilen blå. Men läste att man helst skall fylla på med nån typ av longlife glykol. Kan detta jag gjorde skadat systemet? Jag frågade lite på olika reservdelsbutiker och dom sa att så lite som jag fyllt på skadar inte. Bilen är en 320d -09 | |
|
Så lite glykol har minimal inverkan i systemet. Det finns speciella "universal-glykoler" som är blandbara med alla typer av normal glykolsorter. Annars är det säkrast att köpa glykolen från BMW, de är inte dyrare än andra reservdelshandlare. Färgen på glykolen säger INGENTING om vilken typ av glykol det är, så den kan du inte använda som indikator på glykoltyp! Det finns gula, gröna, blå, röda och säkert några färger till - helt beroende på tillverkare väljer de att färga sina produkter efter eget bevåg. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan:Så du tror inte jag behöver vara orolig då? | |
|
Nej, det tror jag inte du behöver vara. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Blev så nojig att jag behöver tappa ut hela systemet. | |
| Bara du inte häller röd glykol i blå/grön så är du safe, det är 2 olika typer som inte ska blandas. | |
|
Som jag skrev innan: Färgen säger ingenting om typen av glykol och kan därmed inte användas som indikator på vilken typ av glykol det är! Detta har avhandlats ett otal gånger på forumet av personer som är mer insatta än vad jag är och mycket "djupkunskap" har legat bakom dessa personers påståenden...men polletten har ramlat ner efter att jag läst detta flera gånger. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Här har du en länk som är nyttig, går igenom allt om glykol och även vad du ska ha till din bmw :) |
|
| det ska vara nitrat fri det är det bmw rekommenderar | |
|
Gör det enkelt: Köp glykolen hos BMW så blir det garanterat rätt typ! De är inte dyrare än andra när det gäller glykol. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW föreskriver fosfat- och nitritfri frostskyddsvätska baserad på etylenglykol. Etylenglykol är INTE blandbar med propylenglykol, som är den "miljövänligare" glykol som brukar säljas på mackarna. Det finns etylenglykol att köpa, men den är sällan fosfat- och nitritfri, vilket är viktigt för att lättmetallen i motorblock och topp, samt plast- och gummidetaljer i BMW:s kylsystem ska må bra. Färgen på "glykolen" har ingen betydelse - all glykol är färglös i sig själv, de olika fabrikaten och varianterna som säljs kan ha vilken färg som helst - röd, blå, grön och gul är färger som är vanliga, men det är alltså färgämnen som gör det, och alla fabrikanter har sin egen färg |
|
|
Numer använder sig BMW av longlife-glykol som enligt dem aldrig behöver bytas, så det komplicerar bilden ytterligare! Som jag skrivit tidigare: Köp glykolen hos BMW - då blir det rätt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Etylenglykol Är i princip standard på varenda mack i Sverige! BMW skriver tydligen att vissa etylenglykoler är blandbara med HOAT. Varav en är Castrol Radicool NF. Det är ju en Etylenglykol. Som har "speciellt utvalda additiv". Den verkar mycket lik dom flesta andra Etylenglykoler som säljs. Statoils antifreeze är ju likvärdig men sedan vilka additiv som skiljer vet man ju inte. Men min slutsats efter att ha lusläst allt. Är att det verkar inte vara någon större fara att toppfylla med statoils antifreeze. | |
| Fyll på samma färg som du har & det ska vara long life glykol. | |
|
Stopp!!!!!! Läs och förstå! Nu skriver jag det inte fler gånger i denna tråd, så läs flera gånger om det är svårt att förstå... ;) Färgen går INTE att använda som en indikator på vilken glykol det är i systemet! Olika tillverkare färgar glykolen med olika färger (det är endast färgämnen som tillsätts som ger färgen på glykolen) och olika tillverkare väljer att färga utifrån vad de själva anser vara rätt för dem. Det finns t ex. både Etylenglykol, Propylenglykol, OAT-glykol och Hoat-glykol och även kylarsprit, som är blå/gröna! Dvs. med färgen blå/grön, täcker man in alla olika sorters kylarvätska och alla är inte blandbara med varandra! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.