AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.005

530 X-drive oljebyte i låda?

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag är spekulant på en 530Xi -06. Tanken var att jag i princip skulle åka och hämta bilen imorgon dock blev det komplikationer med bilen. Motorlampan började lysa när säljaren skulle flytta bilen och nu står den på BMW-verkstad istället.
Dom:
Tändspole och alla tändstift för att lösa motorlampan.
Bilen hade lite låg kylvätskenivå varav BMW felsökte efter läckor och kom fram till att både kylare och termostat behövde bytas.
Allt bra så långt, gammal bil och det är väl komponenter som förr eller senare behöver bytas. Några komponenter jag slipper bekymra mig för..

Men det säljaren nämnde för mig var att de också skulle byta olja i fördelningslådan vilket det tydligen var dags för. "Bilen varnar själv när det är dags", enligt säljaren som för övrigt säljer Ford till vardags.
Ingår verkligen detta i service för X-drive? Trodde det var precis som för automatlådan, att oljan aldrig byts?
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
bumpar tråden då jag själv funderar på att byta alla vätskor i damens bil.
på x5an säger den iaf inte till där bytte vi iaf.
Har för mig att ZF sagt att runt 10-12k mil skall olja bytas i låda?, rätta mig om jag har fel...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Varnar väl bara för låg nivå ?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Ska in med bilen till BMW nästa vecka så då får jag väl svar på frågan. Skriver här sen kring detta.

Som ni förstår köpte jag bilen igår. Körde 27 mil hem. Tvättade bilen direkt hemma och upptäckte att båda strålkastarna fram läcker in vatten.
Jo och sen bytte dom ju kylaren och termostat för att fixa någon läcka precis innan jag köpte bilen. Blev lite fundersam när de smårykte lite fram från motorn när jag stannade vid vägkanten påväg hem igår. Tänkte inte mer på det då mer än att kanske var den nya kylaren som brändes in. Inga larm i bilen. Fick ändå för mig att ut att kolla kylarvätskan nu på kvällen när jag kom att tänka på det. Under MIN.. Så har inte BMW glömt att fylla vätska så lär den ju fortfarande läcka...

Tur jag fick MRF-garanti på bilen.. -.-
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Du är säkert redan medveten om detta , men tänk på att om du skall kunna utnyttja garantin så måste allt gå igenom utfärdaren av garantin, och det fullt ok för utfärdaren att hävda att alla ev garantijobb skall utföras på den verkstad som utfärdaren väljer. Dvs du kan inte lämna in bilen någon annan stans och sedan begära att säljaren skall stå för fiolerna.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Visst är jag medveten om det. Och säljarens enda krav var att alla garantijobb skulle utföras på auktoriserad BMW-verkstad. Och självklart att jag meddelar honom om det dyker upp något nytt så att det inte bara dyker upp en faktura hos honom. Vi löste det så eftersom jag åkt långväga för köpa bilen. Smidigast för alla parter.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Var på Lundhs bil o trim i Avesta nu på morgonen.

Automatlådan är en ganska omfattande operation att byta olja helt på. Rymmer upp till 12 liter och vid en urtappning får man endast ut 3 liter. Skruvar man ner filtret får man kanske ut max 6 liter. Oljebyte görs normalt i de fall de fall de absolut behövs. Lundh menade på att endast att tappa ur oljan ur lådan och fylla på är ändå i det närmaste verkningslöst. Då får man skölja bra många gånger isåfall.

Vad gäller fördelningslådan så finns det inget larm för byte eller någon bytesintervall. Man kan höra ett smällande ljud från transmissionen så att man tror att någonting håller på att rasa. Då är det dags för byte tydligen. Lundh trodde att det var detta fenomen som Proauto upplevt och bytt oljan..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.