AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.608

N53 med felkod P114B

Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Tittar på en N53 (3l, 2011, 8k mil) med återkommande felkod P114B och sporadiskt även P2196. Motsvarande BMW-interna koder är
P114B = 2C7E : Post Catalyst Fuel Trim Too Lean Bank 1
P2196 = 2C2B : 02 Sensor Signal Stuck Rich (Bank 1 Sensor 1)
så Bank 1 har väl vissa problem, det finns kanske någon här som har lite vägledning?
Det tycks vara lite motsägelsefullt om den går magert eller fett, men ena koden kanske är falsk, att sensorn är lurad. De loggar jag har lagt upp på Länk pekar väl på magert. En annan sak ur bilderna är att LTFT tycks ligga runt noll så snart motorn varvas lite oavsett om bilen körs eller står still, och sjunker lite vid låga varvtal. STFT däremot varierar väldigt mycket mer när bilen rör sig än vid stillastående, oavsett varvtal. Något mekaniskt glapp?

Jag kan nolla felkoderna men P114B sätts inom någon dag som ett obekräftat fel, Torque kallar det "pending". När felet är bekräftat tänds MIL och Bank1 övergår i öppen loop. Bank2 förblir stängd om jag inte motorbromsar eller så. Alla loggarna är gjorda med MIL släckt.

Motor vibrerar lite på tomgång, mer än vad jag tycker en 6:a ska göra, men den går bra och svarar fint på gaspådrag. INPA "roughness test" visar att cyl 1-2-3 skiljer från 4-5-6, vilket för mig bekräftar att bankarna går olika. Förbrukningen är rimlig. Jag gissar att pre-cat O2 är OK, en av dem gick sönder för något år sedan vilket gav en mycket orolig motor samt skyhög förbrukning, ca 30% extra. Motorn röktestades då u.a., men den stod antagligen still under testet.

Torque kan även visa avgastemp för bank 1&2 och de visar ungefär samma sak, skiljer i regel mindre än 10 grader utom vid rätt låga varvtal då skillnaden kan bli uppemot 30-35 grader, Bank1 svalare. Jag vet inte vad som används som tempgivare.

Förslag på hur jag går vidare? Propan för att kolla efter läckage i insuget (finns det några separata delar för bankerna?), läckage mellan pre- och post-cat O2-sensorer (om det är möjligt, borde väl låta en del), EGR/AGR eler andra ventiler som kan kärva eller läcka? Några andra bilder eller loggar (finns: TorquePRO/INPA/Testo) som skulle ge bättre vägledning?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.