AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.999

Ljusreglering Xenon. Justerbart?

va
12
vanWinkle
x3 2.0d xd-16
Har i några dagar fått blinkningar av mötande bilar, troligtvis inte pga
min snygga BMW då det har varit mörkt... ;) Så min fråga är om jag kan
justera läget själv? Bilen är en e91 2010 med Xenon som ju har aut.reg.
men det borde väl vara något "grundläge" som kan justeras?
Hoppas tacksamt på något svar-ni blir bländade annars...
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det går att justera men bäst är att åka till en verkstad så att de kan använda en ljusprovare. Risken är att du justerar för lågt (eller inte tillräckligt) annars.

-------
//Lövet
va
12
vanWinkle
x3 2.0d xd-16
Tackar! Då lägger jag undan mejseln o åker förbi verksta´n.
e3
336
e39520it
520dT -14
Det här är knappast en proffs-lösning, men den har alltid funkat för mej(som alla andre icke-proffslösningar jag gör:P):

Hitta juster-skruvarna. Känner inte E9x men de BMW jag haft (både nyare och äldre)har haft lättåtkomliga skruvar.

Ställ bilen på en plan yta mot en slät vägg där du kan se ljusbilden.

När ljusen är "rätt" inställda ska ljusbilden sjunka när du backar.

Gillar du matte kan du ju alltid räkna ut graderna också med lite trigonometri. Då blir det helt rätt. Tror den skal sjunka runt 1% om jag minns rätt..

Du spar både pengar och tid(vänta på verkstaden), och de flesta bilister är som du redan upptäckt påpassliga med att blinka om du justerat fel till din fördel.
Det behöver inte vara höjdjusteringen som är felaktig. Ljusbilden kan vara feljusterad i sidled. Det finns utöver justerskruven för höjdinställningen även en justerskruv för sidledsinställningen. Med den kan ljusbilden förskjutas antingen åt vänster eller åt höger. Det absolut bästa är som Andreas säger att låta en verkstad med rätt utrustningen kontrollera och ställa in halvljuset. Då fås både rätt höjd- och sidledsinställning.

Den metod som anges i inlägget från e39520it känns enligt mig tvivelaktig och tar definitivt inte hänsyn till sidledsinställningen.
Kanske också en liten b-lösning men du kan ju ställa dig på en plan yta, ex. ett parkeringshus där du har linjer längs marken att ställa dig längs. Ställ först en bil där du vet det är rätt inställt och markera på väggen just där ljuset skär av. Ställ sedan din bil på exakt samma ställe och justera.

Länk

Markera precis där det börjar gå uppåt t.ex. så du kan justera i sidled korrekt.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Det kräver en identisk bil till den som ljuset skall ställas in på, inkl samma axelavstånd och samma höjd på lyktorna över marken.
Bara för att en SUV är högre så ska väl inte ljuspunkten vara högre?

Oavsett rekommenderar jag dig att åka till en verkstad och få det ordentligt gjort, för dina mötandes skull. Tänk på de äldre som inte ser så bra, o ja även de som inte ser så bra :)
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Ljuset skall peka lätt nedåt. Tar du då en hög bil och ritar av ljusbilden på väggen och sedan ställer en låg bil och justerar in ljuset efter strecket på väggen så kommer ljuset från den låga bilen att peka på månen snarare än på vägen. Då halvljuset skall peka ~1% nedåt (motsvarar ~5cm på 5m avstånd) så kan du gissa vad som händer om du kommer med en bil som har sitt ljus 1 eller 2 dm högre...
va
12
vanWinkle
x3 2.0d xd-16
Ärg i lastavkänningsdonet bak var felet... Nu vill ingen ljusflörta med mej något mer... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.