|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Är väldigt sugen på en 530 LCI M-Sport -08 som jag hittat till ett förmånligt pris. Men i displayen lyser det en orange lampa och det står "Stat.vehicle insp.". Vad menas med detta? Bilen är regelbundet servad enbart hos BMW och senaste servicen (enbart oljeservice) var 2015-12-28. idag har bilen gått 13.000 mil. Enligt säljaren började den här lampan lysa för någon dag sedan, alltså efter oljeservicen. Har sökt lite här på forumet men hittar inga inlägg alls med svar på vad det kan vara för någonting. Knappt så att man hittar något när man googlar på det. Tacksam för svar! Hälsningar | |
| Har du tittat i instruktionsboken? | |
|
Stat. vehicle insp = fordonskontroll / allmän kontroll av bilen. Dvs en tekniker mäter däckens mönsterdjup, kylarvätskans koncentration, kontrollerar bromsbelägg osv. Det är alltså bara en allmän inspektion av bilen. Kontakta BMW-åf för exakt omfattning och pris. Ska även finnas beskrivning i instruktionsboken och/eller serviceboken. |
|
|
Har inte tittat i instruktionsboken då jag inte har någon. Detta är en bil som jag är sugen på att köpa. Men stort tack för snabba och bra svar! Ska kontakta BMW-åf och dividera lite med dem. |
|
|
Nu är ni ute och cyklar. Det är vanlig bilbesiktning det talas om. Du ställer själv in datumet då i idriven då det är dags att besikta. Smart funktion som gör att du inte glömmer att besikta bilen :) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Ja just det. Alldeles för länge sedan jag hade en E60 :) Hade för mig att den ganska onödiga funktionen hette "Stat. Exhaust. Insp.". Hur som, här är symbolen för besiktning Länk Den vanliga kontrollen som beskrivs ovan: Länk |
|
|
Vanlig bilbesiktning alltså... Aktuell bil besiktigades i i okt -15 men nuvarande ägare måste ha glömt nollställa den. Men en ganska onödig funktion egentligen då man i god tid får hem bokad tid från bilprovningen. Sen vet jag inte hur det är i Tyskland, om dom har samma system som vi i Sverige?! Den här funktionen kan vara mer ämnad för den tyska marknaden. Men nåväl! Tack för hjälpen allihopa! :) |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som redan nämnts så är det en fruktanvsvärt onödig funktion (fast det kan finnas andra regler/anledningar i andra länder). På min E87 var både "Avgaskontroll" och "Kontrollbesiktning" satta till 11/2020. Om det var så från fabrik eller om en verkstad uppdaterat låter jag vara osagt. Vad symbolerna betyder står tydligt i instruktionsboken - svårare än så är det inte (trådskaparen är undantagen då det är ganska hard core att plugga sig igenom instruktionsboken på en bil man endast funderar på att köpa :-) Epsilon har redan beskrivit symbolerna - men här kommer en sammanfattning och dess betydelse taget direkt från instruktionsboken => Kontrollbesiktning <= (dvs vår vanliga årliga bilbesiktning - sätt datumet till vad du vill) Länk => Avgaskontroll <= (ingår i vår vanliga årliga bilbesiktning - sätt datumet till vad du vill) Länk => Servicebehov <= (vad som ingår här står tydligt i er servicebok) Länk |
| De har inte riktigt samma system för bilprovning i tyskland så därav dessa "servicepunkter" precis som ni redan är inne på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.