|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ny slit o släng bil så gör stor service och byter alla oljor/vätskor när jag håller på. Har ett svagt missljud från diffen bak så ska byta oljan där o passar på med vxl-lådan då. Har letat runt lite och hittat att det ska vara 1 liter diffolja i bak, så har köpt: Castrol Syntrax Longlife 75W-90 1L , detta räcker för bytet hoppas jag? Växellådsolja, en vanlig 75w90 funkar antar jag? Hur mycket kommer jag behöva för bytet? Tack :) | |
|
1,2 liter till växellådan. 1,3 till bakaxeln. |
|
|
Bakaxeloljan är rätt och den skall räcka om du inte slabbar...det är strax under en liter i bakaxeln. Växellådan däremot skall ha en specialolja som säljs hos BMW. Den heter MTF LT1 (numer är den ersatt av LT2 som ev. är ersatt av LT3 - men det har BMW koll på). Normalt säljs oljan bara i femlitersdunkar, men är verkstaden lite serviceminded kan du köpa den på "lösvikt" - ta med t ex en väl rengjord och torkad 1,5-liters PET-flaska. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Knappa in sista sju symbolerna av chassinummer här: Länk Så får du upp lite grunddata inklusive volymer hos bakaxel och växellåda. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för hjälpen! Vad är det för speciellt med växellådsoljan? Det är väl egentligen just 5:an som känns lite "tung" att få i, så lika bra att få bytt skiten tänkte jag :) Så; 1 liter till bakaxeln? (Har oljepump och lyft så det blir inget kladd) 1.3 till växellådsoljan? |
|
|
Det är en "life-time-olja" som är specialframtagen till BMW:s lådor (är väl ZF som tillverkar dem om jag minns rätt). Tidigare var det antingen ATF-olja eller MTF LT1 i lådorna, så en ATF-olja är nog mindre fel än en vanlig 75W90-olja. Men försök att få köpa 1,5 liter MTF LT1 (2 eller 3 beroende på vad det är nu - de är bakåtkompatibla) hos BMW, så har du lite "slabbmån". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.