AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.460

Oljemängd och typ till Växellåda/Diff 320 E46

Hej! Har ny slit o släng bil så gör stor service och byter alla oljor/vätskor när jag håller på. Har ett svagt missljud från diffen bak så ska byta oljan där o passar på med vxl-lådan då.

Har letat runt lite och hittat att det ska vara 1 liter diffolja i bak, så har köpt:
Castrol Syntrax Longlife 75W-90 1L , detta räcker för bytet hoppas jag?

Växellådsolja, en vanlig 75w90 funkar antar jag? Hur mycket kommer jag behöva för bytet?

Tack :)
1,2 liter till växellådan.
1,3 till bakaxeln.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bakaxeloljan är rätt och den skall räcka om du inte slabbar...det är strax under en liter i bakaxeln.

Växellådan däremot skall ha en specialolja som säljs hos BMW.
Den heter MTF LT1 (numer är den ersatt av LT2 som ev. är ersatt av LT3 - men det har BMW koll på).

Normalt säljs oljan bara i femlitersdunkar, men är verkstaden lite serviceminded kan du köpa den på "lösvikt" - ta med t ex en väl rengjord och torkad 1,5-liters PET-flaska.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in sista sju symbolerna av chassinummer här:
Länk

Så får du upp lite grunddata inklusive volymer hos bakaxel och växellåda.

Mvh
Johan B

Tackar för hjälpen!

Vad är det för speciellt med växellådsoljan? Det är väl egentligen just 5:an som känns lite "tung" att få i, så lika bra att få bytt skiten tänkte jag :)

Så;
1 liter till bakaxeln? (Har oljepump och lyft så det blir inget kladd)

1.3 till växellådsoljan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är en "life-time-olja" som är specialframtagen till BMW:s lådor (är väl ZF som tillverkar dem om jag minns rätt).

Tidigare var det antingen ATF-olja eller MTF LT1 i lådorna, så en ATF-olja är nog mindre fel än en vanlig 75W90-olja.

Men försök att få köpa 1,5 liter MTF LT1 (2 eller 3 beroende på vad det är nu - de är bakåtkompatibla) hos BMW, så har du lite "slabbmån".

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.