|
|
|
|---|---|
|
Jag har numera en Hyundai i40 som familjebil där det vid köpet satt original 16 tums fälgar med Firestone TZ300 a. Fram 4,5 mm och bak dryga 7 mm. Körde dessa däck ett hundratal mil i smaband med köpet i höstas innan vinterdäcken åkte på (17 tums original med Goodyear ultragrip ice 2, fantastiska däck för övrigt!) Jag ska i vår ut på en härlig europatur med familjen och vill inte ge mig ut med däck som närmar sig 4 mm fram, utan tänker byta, MEN, bör man byta runt om eller kan man med gott samvete köra vidare med de Firstone på 7 mm (tillverkade v12 2014) samt köpa ett nytt par? Funderar på antingen Hankook ventus S1 EVO2, Conti sportcontact 5 eller Goodyear Efficient grip performance. Hur är det att blanda däck på detta vis? I normala fall, givetvis ska inte snålheten ta överhand, men eftersom det ändå är relativt nya däck med mer än bra mönster kvar, kan man köra vidare med Firestone på ena axeln och nya på den andra axeln? | |
|
Grundtipset är att aldrig blanda olika däck på bilen! Köp antingen likadana som du redan har eller byt alla. Hur långt skall du köra? Dryga 4 mm lär du kunna köra rätt långt på innan de går ner till 3mm, som anses vara en rimlig gräns för när man bör byta däcken. Rent lagligt åker du ju på ända ner till 1,6 mm, men det är kanske lite väl dumsnålt att dra ut på det ända dit. Är det dessa däck: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska åka mellan 5-600 mil under två veckor. Mycket alpvägar och bergspass dessutom. Jag gör nog som så att det blir en sats Dunlop Sport BluResponse runt om istället för att snåla in på någon tusenlapp. Lär nog få några hundra i alla fall på blocket för de 4 Firestone-däcken då de säkert funkar minst två säsonger till lagligt. Gillar känslan i nya, fräscha däck. Särskilt då man kör Autobahn med högre hastighet än i SWE |
|
|
Ja, byt... jag byter vid 4-5 mm, däck är så billigt och vattenplaning så läskigt. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.