|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har lite tankar omkring det hära med "öppet luftfilter" till en m3 e46a, har både hört positivt och negativt om det. Vad anser ni? Är det lönt att skaffa ett sportluftintags-system ifrån t.ex. AFE eller är det bara att kasta pengar i sjön? Kostar ändå runt 5-6 k liksom... Om det är värt dem pengarna, vilket ska man välja isf? Har kikat lite grann på dessa: Länk Tacksam för alla svar :) | |
| Köp det system som du tycker ser snyggast ut. Effektmässigt är det inget att hurra för, möjligtvis om du mappar om bilen samtidigt. kolla på youtube, finns en del intressanta tester där ...... | |
| Möjligtvis för insugsljudets skull i bästa fall... Grundtipset är dock: Don't! | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag skulle antingen ha behållit original eller gått full retard och konverterat till CSL-insug, men det kommer kosta närmare 30K om du gör allt utom mappningen själv. Dom här har gjort en avgjutning av ett original CSL-insug och kvalitén verkar superb av det jag har läst från köpare: Länk |
|
Om du ska byta till något annat än original så kör på Evolve Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Evolves är bra av det jag har läst, ser ut att vara väldigt bra kvalitet. Deras luftfilter behöver inte oljas in heller. |
|
Okej med andra ord verkar det vara lite att slänga pengarna i sjön.. Tacksam för alla svar men tror jag faktiskt skippar helt att köpa ett nytt luftfilter eller väntar ett bra tag med det då iaf :) |
|
| Original luftburk med någon vass insatsfilter. Good Luck :) | |
|
Basilika- Gör det någon skillnad ens? :) Är dåligt insatt i sådana här saker... Haha |
|
|
Visst gör det skillnad - du förstör din LMM mycket snabbare! ;) Jag skulle inte montera ett sportluftfilter i en bil som jag är rädd om... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
haha även med insatsfilter som du pratar om? Också hört det nämligen, ville därför kolla med er "erfarna" grabbar först innan man gör något dumt. Det är ändå en bra kostnad att betala för ett luftfilter också, känns skönt att man kan spara dem pengarna istället ;) |
|
|
Jag tvivlar på att du ens får mer effekt med öppet filter (kanske mer för ljudet skull). Kan tänka mig att du t.o.m för mindre effekt med tanke på att den tar in all värme som är runt omkring (speciellt på sommaren). Med endast öppet filter så kommer du att slita din LMM snabbt, Men ska du ändå byta original luftfilter, så kan ett insatsfilter (i original luftburk) vara ett bra alternativ. Kanske flödar lite bättre, men inte hört att någon sabbar sitt LMM med insatsfilter. Är du orolig, så ska du köpa original filter. |
|
|
Sport-insatsfilter är lika illa som "sport-konfilter" eller liknande för LMM... Det handlar dels om oljan som släpper från filtret och bränner fast på volframtråden/filmen i LMM och dels smutspartiklar som passerar genom filtret och bränner fast som oljan. Dessutom sliter smutsen på ventilerna i motorn och kolvringar/cylinderväggar samt turboaggregat (i de motorer som har det). "Sportfilter" är som sagt ingen höjdare mht. slitage. I bilar med väldimensionerade luftfilter från början (bland annat BMW, Mercedes och de flesta Audi-modellerna) ger det sällan eller aldrig någon effektökning heller. Marknadsförarna av sportfilter har givetvis hittat en motor med ett för klent dimensionerat luftfilter/insug från fabrik, och då kan ett bättre flödande filter göra skillnad - det är givetvis dessa siffror de redovisar om riktiga mätningar ens har gjorts... Kör man en bil med dåligt dimensionerat insug/luftfilter kan det kanske löna sig med sportluftfilter, samma sak om motorn är trimmad så den är avsevärt starkare än vad den var från början (t ex. kompressortrimning), då kan originalfiltret bli svagaste länken i "effektkedjan". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så med andra ord ska jag inte köpa något nytt luftfilter... haha. Tack för svaren grabbar, sparar man ju dem 5-6 k som det kostar och kan lägga det på något annat skoj istället ;) |
|
| Några minuter med borrmaskinen och vips så har man det där trevliga insugsljudet man är ute efter ;-) Länk | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Köp ett nytt OEM luftfilter bara. Mahle, Mann eller liknande. |
|
Jag kör bil med turbo, samt diverse moddar. Jag bytte till KN luftfilter i oem box förra året. Inte för att jag trodde på effekt, men fanns ett LITE hopp om något annorlunda ljud. Men den tusenlappen hade jag hellre tankat upp. Helt meningslöst var det, ingen skillnad alls. Denna våren testar jag dci istället, o även om inte ljudet ändras så ser det lite fränare ut iaf. The Sound From A Big M :) |
|
|
Hej, Förra året köpte en kompis en M5 e34 som det satt ett icke avskärmat koniskt filter på. Som första åtgärd efter köpet så beställde han en original filterbox och filter från BMW och han bekräftade för mig att bilen gick bättre efter bytet. Han sade sig märka en klar skillnad före och efter! mvh Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Instämmer helt med Johan B! Dessutom blir momentkurvan ofta mer oregelbunden eftersom original luftburk och rören efter luftburken är en del av avstämningen av insuget, flera modeller har också en resonanskammare längs insuget. Att t.ex. de vanliga sexorna hade samma luftburk som M3 var nog ett ganska gott tecken på att en vanlig M50 INTE hade en begränsande origiamnalburk. dessutom är ju original-intagen äkta cold air intakes eftersom luften tas utifrån/framifrån och INTE från motorrummet! "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Vad gäller M3 E36 har Evolve bromsat 5-9hk mer med CAI från Gruppe M/Simota och Active Autowerke men jag tror E46:ans burk är bättre. Dock är dessa kitt bra som verkligen får kalluft så ingen skit som suger varm luft från motorrummet. Eventuri till E46 ska väl va bra men det är helt galna pengar, du är en bra bit på väg till ett kolfiberinsug då. Sen är det väl ytterst tveksamt om du ens märker en sån liten ökning. |
|
|
Om man får några få extra hästar på toppen och samtidigt får ett spetsigare register, kan det faktiskt paradoxalt nog ändå försämra totalprestandan/accelerationen och inte minst körbarheten...men tillverkaren/säljaren kan ju med relativt gott samvete säga att deras produkt ger fler hästar. (men 4-5 hästar extra bland ytterligare 320-340, lär inte märkas) Luftburkars och insugs utformning med resonansvågor och rätt motstånd, samt rätt flöde mm, är lika viktiga som avgassystemets utformning för att allt skall fungera tillsammans! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.