|
|
|
|---|---|
|
Är det nån som märkt att aktiva farthållaren är farlig i vissa situationer? Tex kör man bakom med den en bil i 50 km tim där det bara finns en fil. Sedan blir det två filer och bilen framför svänger in till vänster i andra filen för att svänga av vägen, men framför står en annan bil i första filen man kör i som står stilla vid ett röd ljus. Då upptäcker inte bilen det(fast det kanske är 50-75m kvvar till bilen som står still) och gasar fullt på och bromsar man inte själv så kommer man krocka. Någon som märkt samma problem? | |
| Aldrig stött på det problemet men använder inte farthållaren där det finns rödljus heller iofs. Däremot så falskvarnade kollisionsvarningen rätt ofta och panikbromsade i onödan så man fick byta kalsonger ett par gånger. | |
|
Nej men min har en förmåga att bromsa i onödan om det är tvåfiligt och vägen svänger vänster (ej en BMW dock). Bilen i höger fil befinner ju då sig rakt framför bilen vilket gör att den bromsar. Jag gillar inte ACC alls egentligen, tycker det inte känns färdigutvecklat på någon bil jag testat. ------- //Lövet |
|
|
Denna ACC funkar riktigt bra, och då menar jag superbt; där den är tänkt att användas: på motorväg. I stadskörning, not so much. Just av en anledning du beskriver; ett stillastående objekt känner den inte av alls då det måste finnas en relativ hastighet som överskrider 0 km/h för att den ska reagera. För att få en smidig färd måste man förstå hur den funkar och inte funkar, vilka inställningar som är bäst osv.. därefter har man ett riktigt bra hjälpmedel. På motorväg i vänsterfil, har jag den inställd på närmsta distansläget dvs 1 streck. Det ger den mjukaste inbromsningen om någon skulle hamn framför, 2-4 streck gör att den reagerar för kraftigt och tidigare än vad du hade velat själv. Ett annat tips som många inte vet om är att en vänsterblinkning innan man påbörjar en omkörning gör att den börjar accelerera lite direkt även fast du har bilen framför dig kvar i synfältet. Byter man bara fil så tar det någon sekund innan den registrerar att man har fritt framför sig och påbörjar accelerationen. |
|
|
"...har jag den inställd på närmsta distansläget dvs 1 streck. Det ger den mjukaste inbromsningen om någon skulle hamn framför, 2-4 streck gör att den reagerar för kraftigt och tidigare än vad du hade velat själv." Jäkligt bra tips! Detta är nu min melodi, och inte blir det löjligt nära heller, ja faktiskt ungefär som "folk" kör, vilket är en aning för nära dock... |
|
|
Tycker också den fungerar ypperligt, men man ska givetvis tänka på de begränsningar systemet har. Kör också ett streck på motorväg för bästa flyt och använder givetvis blinkers som vanligt. |
|
|
...kan komplettera med ett tips... Jag prövade det där med att ha distansläget på 1 streck och visst bromsade den in mjukt, men den accellererade ganska nervöst. 2 "fnuttar" på distansläget är bäst kompromiss för mig :o) Bra grejj dock, men detta ifrån en farthållarfanatiker... |
|
|
Den kan ha koll på föremål som står stilla men då måste det föremålet tidigare ha rört på sig. Problemet är, som ovan beskrivet, när den byter fokus från ett riskföremål till ett annat. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.