AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
6.453

Byta ratt till M-sport med paddlar

Ne
5
Neco82
530 f11
Hej
Jag har nu en 530 -13 med en vanlig sportratt.
Nu tänkte jag byta till en M-ratt.
Jag har hittat en med paddlar. Så min fråga är om den kommer att passa min bil.
Om den nu passar, är det bara att byta rakt av? Är det en komplicerad grej att göra, kommer det att kosta mycket att gå till verkstaden? Och sist, bör jag i så fall gå till en auktoriserad verkstad eller är det en så pass enkel grej att göra att det räcker om jag går till Nisse på Mekonomen?

Tack!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var kommer ratten ifrån? Försäkra dig om att du inte köper stöldgods, för de stjäls mycket m-sport rattar nu och det vill du nog inte stödja.
Ne
5
Neco82
530 f11
Ja du det vet jag inte riktigt. Hittade en annons på blocket, med bild på ratten i bilen, alltså inte nermonterad. Så säljer han lite andra grejer från bilen också. Säger att den gått 5000 mil. Men säker kan man ju inte va.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, helt lätt att veta är ju inte. Men om säljaren inte använder sitt namn i annonsen och inte vill träffas vid sitt boende. Då ringer det ju i varningsklockorna.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Antar att det är samma som även säljer en komplett inredning, det är ju knappast något som stjäls vid ett vanligt inbrott. Men oreggat kontantkort och förnamnet "bmw" hamnar inte på pluskontot...
Ne
5
Neco82
530 f11
Finns även andra annonser på bildelsbasen.se. Dom kanske är mer att lita på.
Men min fråga kvarstår. Är det bara att byta rakt av hos en vanlig verkstad eller bör jag gå till en auktoriserad? Är det ett komplicerat arbete? (Är det stor skillnad om jag köper en med paddlar då jag inte har paddlar på bilen)

Tacksam för svar.
Ne
5
Neco82
530 f11
Glömde tillägga att dom jag hittat saknar airbag. Kan man ta airbagen från min nuvarande sportratt och sätta dit?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Enligt RealOEM är det samma airbagmodul på sportratt och M-ratt (men inte standardratten).

Länk
Ne
5
Neco82
530 f11
Jag nu köpt en ratt från bildelsbasen. Den är från en annan f11.
När jag pratade med verkstaden sa han att det eventuellt inte bara går att byta rakt av. Man kanske måste hålla på och programmera om den och det kan ta upp till 4 timmar. Stämmer det eller kan man bara byta rakt av?

Tack för hjälpen.
Bj
13
Björn Fischer
530 xDrive Touring-11
520 xDrive Touring-17
850 iA-91
K 1200 S -05 (MC)
K 1600 GTL Exclusive-14 (MC)
Hej.

Står inför samma frågeställning. Har en F11 som jag tänkte byta ratt på till en med paddlar. Hur gick det för dig med bytet. Funkade det rakt av ?

Hälsningar Björne

De
143
Dez_
520iA Touring -14
Kodning krävs för att paddlarna skall funka. Jag kodade SAT med esys och sedan fick funkade det perfekt.

Tänk dock på övriga funktioner, jag har tex acc och eftersom sportratten inte har knapparna sätts felkod och jag kan inte ställa avståndet, något jag inte reflekterade över innan bytet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.