AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.127

BMW 530d X-drive F10 Fattade eld under körning

Bilen började ryka och motorn stannade. Inom 30 sekunder stod det en eldpelare upp ur motorhuven som var 3 meter hög.

Bilen är köpt och servad på samma BMW-återförsäljare sedan den var ny. Mätarställningen stod på strax över 7000mil.

Vad kan ha orsakat detta? Hur kunde detta ske?
Tyvärr inte ett ord från BMW. Detta var 4 månader sedan.

Se bilder samt film nedan...

Video:

Bilder:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Min frus Audi A4 TDI -12 6000mil började också brinna. Jag hann svänga av motorvägen och stanna motorn innan elden tog sig mer. Då var det värmaren som hjälper till att värma upp dieselmotorn som gav upp. Eftersom detta var en av 2-3 bilar i Sverige som drabbats så skickades bilen till Tyskland för undersökning och blev till slut reparerad men det tog ett år innan röklukten försvann helt. Märkligt av BMW att hålla tyst, Audi var väldigt samarbetsvilliga och ringde oss regelbundet under de månader som bilen var borta.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Vad säger Försäkningsbolaget?
4mån är ju inte ok. Inte hört ett ljud ? Har du inte pratat med dem?, jag hade ringt varje vecka och fråga om status.
Kristoff_L: Denna bil var även utrustad med Webasto. Dvs auxiliary heating. Misstänker att det är separata ledningar för bränsle till den? Skönt att det lösta sig smidigt för dig, fick du någon förklaring varför det hände? Gjorde de någon åtgärd?

Jörgen:
FB har löst bilen. Nej, ingen förklaring om vad eller varför detta skedde.
Nej det var inte webasto utan en inbyggd elektrisk värmare som de flesta moderna dieselmotorer har för att snabbare komma upp i arbetstemperatur efter start (kan inte benämningen för den :-)

Det "löste sig" så till vida att bilen stod på verkstad i två månader för felsök, dokumentering samt reparation. Slutligen genomgick bilen 3st röksaneringar men den lukten försvann aldrig helt. Eftersom det var en tjänstebil så kontaktade jag leasingbolaget - Audi tog allt på goodwill så det kostade inte försäkringsbolaget någonting.

Hoppas att det löser sig för dig med!
Det har ju redan löst sig iom att försäkringsbolaget har löst in bilen.

Jag tror inte denna bil är/var möjlig att rädda med lite fix och röksanering ;)
Länk

Däremot håller jag verkligen med om att någon från BMW borde ha hört av sig med en ursäkt samt förklaring. Ganska allvarligt att en bil börjat brinna, blir övertänd på nolltid samt utbränd bortom all räddning.

Ännu en sak att lägga till i tråden:
Länk

Kristoffer_L: Intressant att Audi gjorde en utredning och tog reda på vad felet var. Förstår att röklukten satt kvar, svårt att sanera kan jag tänka mig..

Epsilon: Precis som du säger är det är ingen som löst varför bilen har självantänt.
Missat den tråden, ska skriva i den!
Min gissning är att kopplingen närmast värmaren som sammanbinder den med bilens bränsleledning har blivit otät och läckt ut bränsle över värmaren. Då värmarens hölje är väldigt varmt vid drift har bränslet antänts och på så sätt har branden startat.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
hmm svårt att tända diesel ju ... (trodde jag)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Vad kan ha orsakat detta?

Jag vågar slå vad om att det beror på den mänskliga faktorn.
Någon människa av kött och blod har gjort något som är orsaken till branden.
Det är nästan alltid den mänskliga faktorn...

Om det vore ett tillverkningsfel på bilen så skulle alla likadana bilar, som är tillverkade på samma sätt, fatta eld på detta vis.
Så har inte skett så vitt jag vet?

Visst borde någon ha hört av sig, typ den som har hand om fallet, alltså en representant från ditt försäkringsbolag eller från företaget/verkstaden som tog hand om din bil.

Men om det är som jag påstår så är det ju inte alls förvånande att inte BMW har hört av sig.
Vem, alltså vilken person, från biltillverkaren skulle ha ansvaret eller någon skyldighet att höra av sig?
Sannolikt så har ju tillverkaren BMW inte ens fått reda på att den här branden har inträffat,
om inte du själv har informerat BMW? Vem hos tillverkaren har du i så fall informerat?
Hi
11
Hinka
530dA xdrive -11
Hej F.x, vad hände med din bil, varför brann den.

Min F11 530 xd (9000 mil) började brinna på motorvägen under färd, motorn la av och alla hjulen låste sig (gick inte att få i neutral). Jag lyckades släcka halvmeter höga lågor som började i bakkant på motorn. Det var nu nio veckor sedan. Jag får ingen info/tidplan etc. Det enda jag vet är att den ska tas isär och varje del ska undersökas sen ska tyskarna kolla på den och en kalkyl ska skickas till försäkringsbolaget.

Tick, tack, suck!
Hej!

Usch, det låter läskigt likt detta fall. Fick du upp några felkoder när det hände? Såg det ut ungefär som på mina bilder?

Fick aldrig någon förklaring av BMW. X antal personer lovade att de skulle ta tag i det men inget hände tyvärr och FB löste in bilen....

Jag har läst om flera fall i media där liknande har hänt. Skrämmande många där just den sexcylindriga dieselmotorn som sitter i 530d är inblandad.
Här är ett till exempel: Länk

Hoppas du är oskadd och att det "bara" var bilen som gick åt. Fantastiskt att du lyckades släcka elden själv!
Hi
11
Hinka
530dA xdrive -11
Det gick bra för oss barnen var som tur inte med. Jag fick ingen förvarning. Det började lukta sen gick det väldigt snabbt. Vad som händer med bilen återstår att se.

När FB löste ut bilen fick du en rimlig summa eller var det skambud?

Tack för svar! Tråkigt med din kärra!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fy sjutton! Hoppas det löser sig på bästa sätt!

@ULF350 fan man kan inte annat än o garva åt dig!
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Måste vara oerhört svårt att finna orsaken i efterhand när det brinner sådär intensivt.

Min 530 xdrive har inte brunnit men vid 7000 mil ca så brändes det hål på EGR-ventilen under färd. Känns som det bara var tur att det inte tog eld ordentligt.

Hi
11
Hinka
530dA xdrive -11
Fick svar idag att bilen blir utlöst av försäkringsbolaget, och att BMW Tyskland inte har varit intresserade av att ta reda på orsaken. Lite märkligt kan tyckas.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt att det löst sig!

Förvånad utav BMW? Inte jag iaf.
Gammal tråd, och svar på ett gammalt svar men Uffe skriver antagligen som han gör för att han själv har en 530 som ligger i riskzonen. Men om han intalar sig själv att det är ett förarfel som orsakar branden så sover han bättre om nätterna.

Jag kan också bli så jävla provocerad av att läsa hans korkade inlägg överallt. Paragrafryttare, Bror Duktig och idiot på en och samma gång..
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag är glad om jag kan roa någon och locka till garv,
ett gott skratt förlänger livet.
Även att lyckas provocera någon, som själv väljer tillåta sig att känna sig provocerad, kan ibland vara lite roande.

Bränder är självfallet fruktansvärt tråkigt för TS och för den drabbade, jag har aldrig sagt eller menat något annat.

Trådstartaren frågade bl a: "Vad kan ha orsakat detta?"
Till skillnad från andra i denna tråden så försökte jag besvara TS fråga och dessutom spekulerade jag.
Men jag har aldrig påstått att det skulle vara förarfel, det är sakfel om någon hävdar detta.

Vid denna trådstart, då det mig veterligen fanns bara ett exempel på en brand, svarade jag på TS fråga, att jag vågar slå vad om att det beror på den mänskliga faktorn.
Detta pga av all erfarenhet visar att det OFTAST faktiskt beror på den mänskliga faktorn.
Att jag svarar att "jag vågar slå vad om" handlar om min egen sannolikhetsbedömning men det innebär absolut inte samma sak som att jag med 100% säkerhet skulle ha påstått att jag har svaret på TS fråga!

Men om alla bilar, eller väldigt många, drabbas av samma fel så ökar självfallet möjligheten till att det är ett konstruktionsfel/fel i tillverkningen från fabrik.
Men för att fastslå med någon säkerhet att det faktiskt är ett generellt tillverkningsfel på alla bilar så krävs väl att i princip alla drabbas av samma fel, eller?

Vid tidigare bilbränder, och andra fel, så har det väldigt ofta visat sig att orsaken kan vara eftermonterad utrustning eller modifiering/åtgärder som har skett på bilen, eller fel som uppstått, efter att den lämnade tillverkarens produktionslina.
Sådant beror då oftast och ganska generellt på den mänskliga faktorn.
Därmed absolut inte sagt att det skulle bero på föraren. Till exempel kan det ju vara bl a mekaniker, tidigare eller nuvarande ägare, eller föraren, eller någon annan.
(Jag har dock inte påstått att det skulle vara så i detta fallet!).

Jag har själv en F11 530 och har själv att bedöma sannolikheter och om jag ligger i riskzonen. Finns det anledning för mig att göra något? Brandsläckare i bilen? Kan jag göra något förebyggande, kräva något eller själv kontrollera någonting?

Redan innan ovan personers (intelligenta och välformulerade?) inlägg i tråden så hade jag reflekterat över dessa frågor.

Jag har alltså utifrån min egen utgångspunkt försökt svara på TS fråga och spekulerat om detta.
Jag har uttryckt empati och förståelse för TS och andra drabbade.
Dessutom bjuder jag på att roa andra, locka till garv, provocera och roa mig själv.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Igen: Länk

Den bakänden känner man igen, svårt att se vilken motor det är dock, två pipor så det är ingen 535:a.

/P-O
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.