AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.294

325d -09 Webasto startar ej

Har precis köpt mig en 325d -09 med en webasto som inte startar.
Har idag haft isär den och mätt alla komponenter enligt Thermo top Vs verkstadshandbok och får rimliga värden. Jag har 12 V till värmaren. När jag försöker starta den via fjärrkontrollen så är den knäpptyst, dock startar kupefläkten. När jag försöker starta den via iDrive så hör jag att elmotorn till den inbyggda luftfläkten i värmaren startar upp, men stänger av direkt. Jag har kopplat i från batteriet samt kollat säkringarna.
Någon som har varit med om likande senario och har erfarenheter att dela, så mottages dessa tacksamt!

Mvh
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Soppamängd och batteristatus är viktiga parametrar. Har du fräscht batteri?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just batteristatus är helt avgörande!

Bilen kommer inte att låta värmaren starta om den inte anser att det finns tillräckligt med ström i batteriet för att senare kunna starta bilen etc.
Exakt gräns har jag inte i huvudet.

Börja med att mäta vilospänningen på batteriet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har halv tank och 12,5-12,6V

Mvh
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Prova igen med en laddare inkopplat. Hade en kompis f11 på besök som aldrig använde värmaren. Den startade först vid tredje försöket.
Laddare påkopplad, och åtskilliga startförsök senare med både fjärr och via iDrive så är fortfarande ingen skillnad mot tidigare.
to
93
tomboso
325dA -10
liknande som på min dvs 14000kr senare för beg. alt 22000 för ny...
Cirkulationspumpen hade satt sig. Efter att den hade fått sig en dos kärlek så startade även värmaren.

Just nu kan jag starta värmaren via iDrive och då fungerar det. Men försöker jag starta med fjärrkontrollen så startar bara ventilationen i bilen. Någon som känner till hur logiken fungerar här? Har värmaren en separat mottage?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Härligt!

Du står inte i ett garage och provar? Om man startar med fjärren och tempen är över 12c eller 15c (kommer inte ihåg precis), startar den utluftning av kupen och inte värmaren.
Yes, stod i ett garage.. Testade nu på morgoen, startade så fint med fjärren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.