AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.120

BMW 520D 2012 Bromsbelägg Fram

När jag startade bilen idag stod det 4000 km till Service.
Igår stod det 19000 km så jag blev lite fundersam och gick in och kollade på fordonstatus/service.

Där var motorolja/fordonskontroll fortfarande kvar på 19000 km men bromsbelägg fram stod
det 4000 km. Igår stod det 22000 km kvar på bromsbeläggen fram?...

Är det vanligt att det brukar försvinna så många mil på en gång på serviceindikatorn?

När jag kollar på beläggen fram är det mycket belägg kvar men dock vet jag inte på insidan.
Bilen har passerat 9000 mil idag och det har antagligen inte bytts innan.

Vad jag har läst så är det inga problem att byta belägg fram själv?
Mer problem med klossarna bak? Tänkte på hur serviceindikatorn fungerar efter man bytt belägg. Hoppar den upp själv eller är det något man måste ändra i själva bilen?

Vilka belägg rekommenderas? Gärna ett par som inte ger ifrån sig så mycket bromsdamm.
Har märkt sista tiden att den blivit mycket skit på framfälgarna (kanske en indikering på att beläggen behöver bytas)?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla välkända märken på bromsbelägg fungerar alldeles utmärkt.

BMW original (blir då oftast Textar eller Jurid), ATE, Textar, Jurid, Ferodo, Bosch, TRW med flera.

Vill man minska effekten av bromsdamm kan man överväga keramiska bromsbelägg. De ska tydligen bilda ett finare och lättare damm som inte fastnar lika lätt på fälgarna.

Jag vet att ATE har denna typen i sitt utbud.

Har själv ingen erfarenhet eller kunskap om denna typ. Kanske någon annan har mer fakta och faktisk kunskap om dessa?

Det är lika enkelt att byta bromsbelägg fram som bak.

Eller vänta nu, har du en sån där barnslig elektrisk handbroms (har egentligen inget direkt emot själva lösningen som sådan men däremot sättet de har gjort det med avseende på service/underhåll)?
Visst, det går även om man har en sådan - men det blir ett par extra moment att göra och lite krångligare.

Köp även nya bromsslitagevarnare (en per axel). När du bytt bromsbelägg går du bara in i servicemenyn och nollställer bromsservice fram och/eller bromsservice bak beroende på vad du bytt.

Se sista inlägget i denna tråden hur jag nollställer servicebehov (gäller en E87 120i -06)
Länk
Tack för utförligt svar 😊
Japp det stämmer. Har elektrisk handbroms bak på bilen.
Har beställt klossar och givare till vardera sida nu.

Finns det någon guide eller liknande hur man byter bromsbeläggen fram på F10/F11 eller någon som kan berätta mer detaljerat hur man går till väga?

Har aldrig gjort det förut, men har absolut inte tummen mitt i handen 😊

/daniel
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en guide för frambromsar
Länk

Yes, guiden är för en E34, men dina bromsar är exakt likadana (endast anti-rattle clip som är lite olika men lossas på samma sätt). Denna konstruktion brukar ofta benämnas ATE / Teves.

Det finns en annan konstruktion som ofta benämns Lucas / Girling, här nedan har du en guide för denna konstruktionen (fast denna har du inte på din bil)
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående bakbromsar med elektrisk handbroms har Bavarian Autosport en guide för detta

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fick precis ett pris från BMW på bakbromsar (skivor samt belägg) 6800 kr!! Tror jag byter själv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skäliga 3845 SEK för min E87 hos Förenade Bil här i Malmö.

Har sett en trend att ju mer det ska lallas med datorer och specialinstrument, ju dyrare blir det.

Men detta är vad folk vill ha, då får de också det...

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Så är det ja. Vill dock inte ha en bil utan aktiv farthållare igen och då blir bromssystemet lite mer avancerat också. ;-)
Bromsbeläggen fram är monterade nu. Även bromsslitagegivarna..

Datorn är också nollställd. 90.000 km på beläggen fram :)

Byte av Bromsskivor och Bromsbelägg fram.
8234 kr fick jag pris på från Paulssons Bil i Helsingborg.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Coolt!

@Dann3 : Blev det att du bytte själv?

8234 SEK, tycker alla att det är normalt? No offence, men en 520D är liksom ingen monsterbil - det är en helt vanlig kombi med normal effektsiffra och bromsarna där fram ser exakt likadana ut som på mina E34'or dvs 20 år sedan.

Är det ingen som reagerar på detta?

Byte bromsskivor fram inklusive bromsbelägg och sensor på min E87 120i kostade enligt prisuppgift på webben 4345 SEK hos Förenade Bil - en mer rimlig siffra (men detta är med BMW Value Service).

Fast varför skulle det kosta mer att byta bromsskivor/bromsbelägg på en 4 år gammal bil istället för en 10 år gammal bil!?!?! Varför blir arbetet plötsligt billigare när man går från en 4 år till en 10 år gammal bil?

Jomen, här i ligger förklaringen till de höga priserna som Sim och Dann3 uppger.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Byte av frambromsar kostar på en
- E87 120i runt 4300 SEK
- F10 520d runt 8300 SEK
Diffar 4000 SEK

Materialet (Brembo+ATE) hos reservdelskedjor (Mekonomen+AutoExperten) kostar på en
- E87 120i runt 2600 SEK (799+915x2)
- F10 520d runt 4600 SEK (1438+1555x2)
Diffar 2000 SEK

Så var kommer de där extra 2000 SEK ifrån? Go figure... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.