AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.590

Bilen påkörd av oförsäkrad bilist tråkigt nog!

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Hej!
Tänkte bara berätta liten historia.
Detta hände i januari kylan när det va -15 grader.
Bilen, en F20, parkerades på gatan och när den lämnades fanns det ingen bil bakom.
Efter ca 45 min kommer man ut och ser en bil som klämde sej in bakom min bil. Eftersom jag själv sett många hur dom fick parkerar sina bilar på denna gata så tittade jag efter skador på min bil, och gissa vad man upptäckt!?
Bilens diffuser var spräckt och på bakomvarande bil plast reg. skyllt rammen var trasig och delar låg på marken. Liten bit av (min) bilens diffuser låg på bakomvarande fordon. Ringer försäkrings bolag, som råder att man gör ett polisanmälan som gjordes. Bilder togs självfallet, men allt detta räckte inte att få någon rätt på sin sida.
Innan polis anmälan gjordes försökte jag få information om bilens ägare och få kontakt med denne utan att lyckas (svarade ej).
Av min försäkrings bolag fick jag veta att motpartners bil var inte försäkrad som kanske förklarar mycket.
Polisen la när ärende nästan direkt eftersom VITTNE fanns inte?!
Försäkrings bolag skickade ärende till trafikförsäkrings föreningen som lika så la ärende ner eftersom VITTNE finns ej!
Jag vet att vittne är viktigt men tycker att allt var solklart och att det skulle gå lite mer rättvist.
Hej,

Om du har bra och förklarande bilder, som kan troliggöra det av dig beskrivna förloppet, är det nog bara att bråka vidare, om skadan är värd det.

Nej, som svar, är alla sådana förhandlingars utgångspunkt. "Alla vill ha ett arbete att slippa undan", ungefär.

/Lennart
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Lennart!
Det är just det att jag tyckte att mina bilder och att motpartens bil var oförsäkrad räckte nog som bevis, men tydligen inte utan vittne.
Nej skadan är inte värt att slösa tid på (diffuser ca 700.- plus lackering) men ändå varför har man alla försäkringar, varför ska man kosta på sig själv något som någon annan förare, dessutom med oförsäkrad bil, har gjort.
Ja jag är lite besviken mins sagt för att dom skyldiga går ostraffade och vi som följer reglerna får betala deras nota.
Det blir nog bara att glömma det hela och hoppas att inget shitt heppens igen.
Tack Lennart för ditt stöd!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Att motpartens bil var oförsäkrad bevisar vad då? Att den var oförsäkrad möjligtvis...

Såsom du beskrev händelseförloppet - eller har du skarvat lite - så är det väl helt solklart? Du kom ju ut och SÅG när bilen körde på din bil? Och du bara såg på när han körde på din bil, och lät honom gå iväg till sitt ärende?

Du säger ju att du tog bilder? Det låg delar av plastramen till reg.skylthållaren på marken, och att att du tog bilder? Vad tog du bilder på? Asfalten eller? Varför tog du inte bild på den trasiga regskylthållaren samt plastbitarna som du säger låg på marken, som då bör ha passat väl in i varandra?

Såsom du beskriver att du har gjort så är det ju inte ens möjligt att avslå skadan? Eller har du skarvat lite i storyn här? Vad fotade du? Vad såg du? Stod du på gatan och såg på, som du skriver?

Att motpartens bil är oförsäkrad visar väl inget annat än att han skummis i sämsta fall eller bara en slarvet i bästa fall och sannolikt inte rädd om sin bil?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
AlexanderK: Det är med såna som dig som systemen havererar.

Han har inte sett när det skedde, han har sett ATT någon har trängt sig in i luckan bakom hans bil. Och då kontrollerat sin bil efter skador och upptäckt det han nämner.
Och hur vet du vad han tagit kort på och inte? Varför skulle han ta kort på enbart asfalt?! Att du är helt befriad från förmågan att tänka logiskt och skulle fota enbart asfalt betyder inte att andra gör detsamma.

Till TS: Tyvärr är det så här samhället fungerar, skönare att sparka av backspeglarna på de bilar som skadar ens egen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
E34: Du förstod inte ironin i det med att fota asfalten? Uppenbarligen inte eftersom du svarar så?

Börja sparka av backspeglar så mycket du vill på folks bilar som du irriterar dig på. Kör hårt! Verkar jättesmart!
Får väl erkänna att också jag missade ironin... I det avseendet är e-medierna svåra, helt klart.

/Lennart
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
AlexanderK.
Jag förstör att du är besiktnings man åt MHRF försäkring så det seger väl mycket om ditt inlägg. Jag har läst många av dina inlägg tidigare och nästintill alla är likadana mycket irriterande med ditt ironi.
Och ja jag har skarvat mycket här eftersom jag skarvade inte varken till polisen eller försäkringsbolag konstig nog!
e34briliant Ja, tyvärr är det så det fungerar och jag håller på att tränga bort det från huvudet och att sparka av backspeglar är inte aktuellt, kanske om det är AlexandersK bil ;-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om man går tillbaka till sakfrågan så undrar jag varför det krävs vittne OM bilderna är så tydliga att det är uppenbart? Eller det kanske de inte är?

Annars kan man väl alltid göra ett småmål av det hela och stämma vederbörande på vad det kostar att fixa, så får du lägga fram dina bilder där. 700+lack var ju iofs väldigt lite pengar.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
marin849
Det känns ju om man skulle filmat hela händelse förloppet att jag skulle ändå få
avslag pga att vittne saknades.
Ja detta är inte så dyrt att fixa själv, vet inte vad BMW skulle ta för detta jobb, men en helt onödigt kostnad på grund av folk som kan inte parkera sina bilar.
Som sagt jag är på god väg på att glömma bort detta så....
MU
940
MUC
M340i - 2025
Palikovich, även om du hade haft ett vittne hade det inte hänt ett skit. Om inte Polisen lagt ner ärendet så hade åklagen garanterat gjort det.
Vad beträffar försäkringen (TFF), även om de hade tagit detta så har du en självrisk på drygt 2200kr.
Bara att bita i det sura äpplet och inse att det är i princip laglöst land i Svedala på väldigt många områden - inte minst parkeringsskador.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Laglöst land.. Ja så är det på många områden, inte minst trafikområdet.

Palikovich har i princip rätt i sin frustration. Parkeringsskador utreds i princip aldrig och förövaren slipper undan. Att det kommer till Polisens kännedom att en bil framförs på allmän väg, oförsäkrad, utan åtgärd visar hur dåligt polisen fungerar. Trots omorganisationer.

Det bör vara nolltolerans som princip.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.