|
|
|
|---|---|
|
har en bmw e39 520 som för första gången inte startar, har alltid startat på en sekund utan något som helst problem, men imorse när jag tänkte ta den till jobbet så går startmotorn runt utan att något händer, bensin får den, ett par gånger under mina försök så har den blurrat till men det är allt. Har läst att det är vanligt med vevaxelgivaren som går sönder? Bilen har varit ståendes någon månad och kördes 30mil här om dagen, sedan det har jag kört ca 10mil varav 2.5 mil åt gången utan något problem. Det är ca 15liter i tanken, och den står med lite lutning, fronten uppåt, startat utan problem, men inte nu med 15liter i, är dem så känsliga för lutningen? Hade precis bestämt mig för att sälja den och så för första gången så startar den inte, så jäkla typiskt! | |
|
Kan vara trasig sugstrålepump - den som pumpar över bensinen från vänster till höger halva (där sugpumpen till insprutningen sitter). Inte ovanligt fel och då brukar det bli knas när man kommer ner till ca 15 liter... Prova att slå i tio liter bensin i tanken och se vad som händer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gå in i dolda menyn i instrumenthuset (Googla E39 OBC hidden menu). Meny 6 visar mängden i varje tankhalva. Visar högra halvan noll är det bara att hälla i mera. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Blurr förresten, det är inte så säkert att den får bensin. Jag ryckte säkringen till soppapumpen för att jag ville testa hur länge batteriet drog runt startmotorn. Problemet var att efter att trycket i ledningen tog slut och jag stängde av för att den började hosta, så startade den igen! Varje gång! Den startade alltid direkt och sen gick som skit (så jag stänge av). Gjorde minst fem försök innan jag gav upp o satte tillbaka säkringen. Menar alltså att om den faktiskt fick bensin borde den ge betydligt mer livstecken än vad du har nu. =Antingen är det verkligen noll bränsle eller så är det något annat. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Tackar för svar! Ska hälla i lite bensin för säkerhets skull, kan ju vara så att den inte får bensin nu, en kompis kollade på den och trodde den fick soppa men helt säker är man ju inte, är i startstadiet av meckande så lär för fullt. Återkommer så fort bränsle finns i tanken!:) |
|
| Nu så! Tankade i 20liter, den startade direkt, precis som vanligt:) så körde o hällde i full tank. Riktigt tacksam för svaren ni gav, suveränt!:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.