|
|
|
|---|---|
lennarthb |
Hej alla, Har problem med glasluckan på kofferten, denna öppnas i tid och otid och ibland svår att stänga. Samt att jag gissar att denna har med följande problem som uppstått dvs att man får ställa om datum och tid i bilen flera gånger i veckan. Har gjort följande: Har tagit isär själva knappen (microswitchen) till glasluckan och gjort rent med 5-56, men det blev inte bättre. Nu till frågan: Kan man ta bort kontakten till microswitchen? Dvs så att luckan inte fungerar eller måste man bygla denna kontakt som innehåller 3 stift ? Dessa stift är numrerade från 1-3. Detta för att hålla glasluckan stängd tills jag kan åtgärda det riktiga problemet. Det riktiga problemet kan vara något av följande: 1. Microswitchen (knappen till glasluckan, dvs köpa ny) 2. Kabelstammen (en av de fyra kabelstammarna vid gångjärnet till kofferten som har med denna microswitch att göra) Dessutom har jag problem med värmeslingan i bakrutan vilket oftast kan härledas till dessa kabelstammar. Har ni några andra enkla tips eller är jag på rätt spår? Viktigast är att se till så att inte glasluckan öppnas, sedan skall jag se över det riktiga problemet. Och det kanske finns en annan tråd gällande detta, i så fall ber om ursäkt ifall jag letat för lite. Tacksam om ett snabbt svar finns där ute... Ha en trevlig dag !! MVH Lennarth |
|
Byt hela microswitchen. Hade exakt samma på min. Efter bytet va problemet löst Länk Värmeslingan är kabelstammen, helt rätt Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Gissar att det är kablagen i luckan som ställer till problemen kablar går av och en del spricker isoleringen på och det blir överledning mellan de skadade kablarna. Bytt kablage på 4 st E61 det senaste halvåret ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
lennarthb |
Hej alla, Tack Vinyl och Hasso för era snabba svar. Hasso: Hur lång tid tar det att byta kablage? Köper du reparationskit från ebay.de eller lagar du sladd för sladd dvs förlänger och sätter på krympslang eller? Är det jävligt trångt? MVH Lennarth |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag gör det på jobbet på en dag vi handlar repkit med mjuka fina kablar och skarvhylsor från en tysk firma. Skarvar ovanför högtalarna och inne i bakluckan. Och i förstärkarboxen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Brukar se ut så här. Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har själv gått på minan med trasiga kablar i skuffen. Hade fel som att radio inte fungerade klokt,gick inte att öppna med fjärrdosa etc. Microbrytare levde eget liv Köpte repkit från Ebay för ca 1400:- Jag och far min gjorde bytet på båda sidor tog oss ca 12 timmar uppdelat på två lördagar (ingen direkt verkstadsvana). Med lite guider och trasiga klipps så blev det superbra!. Jag blev offererad 12 000:- för detta jobb hos BMW, Efter lite läsning här så konstaterade vi att det är bättre att göra det själv. |
|
lennarthb |
Hej alla, Nu till sista frågan, kan man koppla bort microswitchen på glasluckan samt bygla kontakten tills man åtgärdat stammarna ? Eller är detta inte möjligt? För övrigt, tack för all info, det är bara att köpa rep kit och en ny knapp på ebay.de Återkommer med status, det är väl bra om trådskaparen även har med lösningen som ett avslut på tråden gissar jag:-) Mvh Lennarth |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.