|
|
|
|---|---|
|
Undrar vad som är främsta orsaken till oljekladd - dvs att det blir klumpar som fastnar i kanaler osv. Övergång kall till varm motor - typ efter kallstarter? Medan motorn är varm - långkörningar? När motorn kallnar efter körning? Speciell typ av körning? Eller är det bara normalt åldrande oavsett? Tack. | |
|
Tja, frågan är vad du menar med "kladd"? Vatten i oljan är en stor bov till att det blir "oil-sludge", det i kombination med långa serviceintervaller. Det kommer alltid att finnas lite vatten i oljan från kondens och "blow-by gaser" som trycks ner i vevhuset förbi kolvringarna. Det bildas ca en liter vatten för varje liter bränsle som förbränns - merparten följer med avgaserna men lite trycks förbi kolvringarna ner i vevhuset. Kör man sedan mycket kortkörningar, kommer vattnet inte att ångas bort och sugas ut via vevhusventilationen och då ackumuleras den i oljan och bidrar till att oljan bryts ner och bildar aggressiva restprodukter som i sin tur påskyndar oljans fortsatta nedbrytning osv. Långkörning med varm olja (inte överhettad dito) är det mest skonsamma för både motor och olja. Extrem överhettning av oljan, bryter ner den och bildar diverse restprodukter som koksar i motorn. Det är dock vanligast i turbomotorer vid hård körning och ogynnsamma konstruktioner (vissa årsmodeller av Saab Aero hade t ex. turboaggregatet väldigt nära oljetråget och värmen från turbon hettade upp oljan i tråget...). Dålig kvalitet på olja är också en bidragande orsak, särskilt när oljebytesintervallen är långa. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du menar emulsioner, gult kladd på stickan och eller oljelocket, eller? I så fall så svara jag i den ordning du frågade och efter bästa förmåga: Snarare övergång från varm till kall motor tror jag, rest-ånga/vattenmolekyler som bildas vid förbränningen löser sig i oljan. Nä, inte vid långkörningar då motorn är varm, i första hand, då får vevhusventilationen chans att separera vattnet från oljan, så långkörningar är bra! Ja, när motorn kallnar är det nog högst risk att de vatten/ångrester som finns kvar i vevuset löser sig i oljan. Ja, kortkörningar är inte bra, då hinner inte tempen upp och vevhusvent får inte chans att separera vattnet från oljan. Ungefär så :-) |
|
|
Tack båda för fantastiskt bra svar. Det jag är livrädd för är ju emulsioner då kanske uttrycket skall vara, då det kan sätta igen olika kanaler i högre grad gissar jag. Vatten, inte bra, men kanske inte det som kan spränga toppen som jag läst om för vevhusventilation om jag minns rätt. Det som kan orsaka övertryck känns farligare. Försöker se om jag skall omvärdera oljebytesintervall. Och kanske hellre oftare åka in till staden och handla så det inte blir kortkörning så ofta. Kanske billigare i längden vad gäller underhåll osv. Har väl igång bilen 1-2 ggr i veckan sommartid, 2-3 ggr i veckan vintertid. |
|
|
Spränga toppen...? Det du kanske menar är att igensatt vevhusventilation gör att övertrycket i vevhuset inte kan evakueras som tänkt och då trycks ut annan väg - oftast via ventilkåpspackningen som då börjar läcka olja. För att minska risken för att få frusen vevhusventilation (kyla i kombination med mycket vatten i oljan), kan du med fördel sätta igen njurarna med tillskurna bitar av t ex. ett liggunderlag. Då får du inte kylvinden direkt på främre delen av toppen på motorn där vevhusventilationen mynnar ut. Jag har kört med täckta njurar från att det började krypa ner mot noll grader i höstas och kör så ett tag till (gjorde samma sak på E46:an). Motorn/kylaren får tillräcklig kylning via hålen i spoilern under vintern. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan. Jag kanske minns fel vad gäller topplockspackning och ventilkåpan, vet inte. Det lät inte kul i alla fall - att det vart lite mer än bara läckande ventilkåpa. Läckande ventilkåpa har jag haft - de påpekade vid service att jag hade olja i tändstiftsbrunnarna, men åtgärdade inte ens som standard utan frågade om jag ville åtgärda bara som tips när jag hämtade bilen. Också bra tips om njurarna, skall kolla på det. Har lite liggunderlag drällande. Om det finns något stuk med gardin vore det ännu bättre - var väl vanligt förr i tiden, riktigt länge sedan - för att motortemp skulle komma upp ordentligt på vintern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.