|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
andreas_lofgren: Nog för att du brukar vara stöddig här men nån måtta får det väl ändå vara! AMS tyckte uppenbarligen att det var en intressant sak att visa för oss läsare. Och jag tycker att det är en intressant sak värd att nämna. Jag har för övrigt inget emot bilen då jag själv kommer att köra en i höst. Men intressant är hur det faktum att företaget ägs av Kineser kommer att märkas för oss konsumenter i framtiden. |
|
| Jag är inte oroad av att kineser äger Volvo, de har ju hittills låtit svenskarna utveckla produkterna och göra det som Volvo är bäst på. Jämför det med tyskt eller amerikanskt ägande som historiskt visat sig förödande för svenska företag. | |
|
Jag måste säga att jag är förvånad över hur väl fungerande samarbetet är mellan de kinesiska ägarna och Volvo PV. Det känns som att Volvo är ett företag med stort självförtroende, en framåtanda och företaget går ju uppenbarligen som tåget. Folk får typ sitta i skrubbar i Torslanda för att få plats. Min egna erfarenhet av kinesisk företagskultur och andra historiska exempel är fyllda av kulturkrockar, snåriga beslutsvägar och nickedockor på nyckelpositioner. Allt detta verkar Volvo sluppit. |
|
|
Geelys ägande har ju fungerat väldigt bra, blir intressant att följa om det fortsätter vara så även i framtiden. |
|
| Acey: De faktorer du nämner kan ju egentligen applicerad på vilken främmande kultur som helst. Men jag förstår poängen - och den vinnande formeln är troligen att Volvo PV fått relativt fria tyglar med att göra vad de är bäst på. | |
| Med tanke på hur (icke-) ofta ett reservhjul alls kommer till pass, är det väl tvärtom ganska smart att lägga ett kinadäck där. Det hade bara varit vräkigt/fånigt att lägga med ett Michelin el dyl, i synnerhet i dessa tider av kostnadsjagande. Då finns det nog sämre grejor att spara in på - usla plastkugghjul i dragkrokar exvis... Att de juvenila pajsarna på AM&S triggar på det hela säger inte supermycket. | |
| Det kinesiska reservhjulet är dessutom tillval. Som standard får man kompressor och punkaspray. | |
|
Hej! Efter har kört 550gt och motor gick sönder och på grund av mycket dåligt behandling av BMW så skall jag prova Volvo. Hade en S90 D5 på lite längre tur igår. Tycker faktiskt mycket om bilen och den verka vara populärt bland ungdomar för fick många tummen upp. Det som jag saknar enormt mycket är mer kraft från motorn. Visst fattar att jag inte kan få längre en Volvo med V8 ( har haft 2)men skall man få oss som bestående kunder som har kört med större motorer då får man hitta på något. Har provat en Xc90 med T8 men den är för stor för mig. Skall köra med D5 några månader och om jag är nöjd köpa det dom har med flest hästar just nu T6 men skulle ha en motor med typ 400hk elle mer..... |
|
| har sett v90 i verkligheten ett antal gånger nu och den ser riktigt bra ut.. ser mkt bättre ut än s90.. frågan är bara hur de första årsmodellerna blir med tanke på helt ny platform och barnsjukdomar | |
| V90:n är fin, men S90 ser ju grotesk ut med sina överdimensionerade bakljus! Och allt under 20" förvärrar det ytterligare visuellt.. | |
| Marek, S/V90 T8 lär inte vara så långt bort. Visst, du får garanterat samma hemska torque steering som i XC90 men i övrigt är det en trevlig drivlina. | |
|
Tyckte T 8 var lite bökigt , vi ville lada upp den så vi skulle få ful effekt så vi körde fram till ladningsstationen som vi har i Varberg men så visar det sig att det är annat uttag på dom så det gick inte,.. Måste man ladda med stad eller går det ladda fult nör man kör på bensin motor ? Det skall gå spesa en 2018 redan i mars 2017 så jag kör md D5 fram tills dess så får vi se vad dom kommer med. I övrigt mycket trevligt bill till hyfsade pengar. |
|
| Då det är en laddhybrid krävs det att man laddar den med sladd till skillnad från vanliga hybridbilar. | |
|
Jag var ute på en provrunda i fredags med nya S90, som var en riktigt trevlig bekantskap. En D5 och där motorn känns starkare än motsvarande i XC90. Fin körkänsla, för motorstorleken bra drag och fullt tillräckligt. Sköna stolar. De har på Bilia i Uppsala en riktigt läcker S90 med 21" hjul och ett designpaket som gör bilen riktigt läcker. Men där drog prislappen upp till nästan 650 tkr, väl mkt för en Volvo med 4-cyl motor. /Anders |
|
|
Provkörde en V90 D5 idag minns inte om det var 20 eller 21" på bilen. 639.000 landar den på iaf. Men däckljudet störde rejält och sänkte intrycket av en i övrigt mycket trevlig bil. Speciellt vid 70-80 var det ett väldigt störande däckljud. Nog föredrar jag BMW:s I-drive system framför pekskärmen i Volvon med mängder av inställningar som tar fokus från vägen. Hade förväntat mig att bilen skulle vara piggare men jag är väl för van med min bil. Ett jättelyft jämfört med V70. Ser fram emot att testa bilen med 18" hjul. |
|
| Provkörde ett gäng däckstorlekar innan jag bestämde mig för 19" som kändes som sweetspoten mellan utseende och komfort. Tyckte Volvos pekskärm kändes bättre än idrive men det kan bara ha varit nyhetens behag. Kändes som en otroligt mycket mer modern bil än femman men allt annat vore väl konstigt när femman ska ersättas i höst. | |
| Jag åker några tusen mil per år i diverse hyr V70 (både som chaufför och passagerare), en bil jag gillar och som man åker sådär bekvämt Volvotråkigt i. Jag har lurat på att byta min privata bil och ville förstås testa V90. Det klickade helt enkelt inte, V70 arvet gick att ana alldeles för mycket även om inte en enda skruv är samma. Bilen jag prövade var en D4 business någonting. Den behöver helt klart ha en massa utrustning för att upplevas "premium" och då springer priset iväg uppåt 500k. I mitt fall fick det ändå bli en sista årsmodell av F11 som jag personligen upplever som en snyggare och trevligare bil än V90. Sedan är jag lite tveksam runt kvalitén på senaste generation Volvobilar. XC90 verkar ju vara behäftad med en massa fel (50% garantiärenden läste jag någonstans) återköp inte helt ovanligt. | |
|
Fick min V90 D5 AWD Inscription i måndags. Bytte från 520xdT. Det märks att Volvon är en generation nyare än femman. Mycket mer teknik. Inredningen på inscriptionnivå är också verkligen premium hos Volvo. Styrningen och vägkänslan är mer artificiell och inte i klass med BMW men jag var beredd på att det skulle bli så. Jag beställde Volvon tidigt i våras utan att ens ha kunnat se den i verkligheten. Efter två F11 så kände jag att jag ville prova något annat. |
|
|
Vad känner du om motorn Gorban? Min XC90 D5 -17 har ju lite "vassare" motor än samma motor -16, skiljer 10 hk men körmässigt känns det som mera, samtidigt som hela bilen känns bättre byggd än -16. Motorn räcker mkt väl till för modellen vad gäller fartresurser, det är mest motorljudet som man isåfall kan störas av vad gäller 4 cyl diesel jmf med ex vis F15-s 6-cyl motorer, men som sagt den känns i vissa avseenden modernare. Vad gillar du skärmen? Ibland känner jag att det kan saknas en I-drive då den är lättare att styra mellan menyerna utan att man behöver kika på skärmen och tappa lite koncentration av trafiken. För övrigt fungerar den utmärkt tycker jag. /Anders |
|
| Anders, har du lyckats klara dig från fel på Volvon än så länge? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.