AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
27.422

Nya Volvo V90

Sida 3 av 7
Mycket märkligt Sura. Vad jag fått erfara är de första "förseriebilarna" redan specade av Volvo där inte ens åf kan påverka och på dessa lämnas ingen rabatt alls, lev juli. Beställer man en bil nu med egen spec leverans oktober.

Det ter sig märkligt att du skulle lyckats få drygt 14% rabatt. Enligt uppgift så skulle nämligen din åf gå 20tkr back på din bil så att du är i så fall bara att gratulera...

/Anders
...men du kanske jobbar på Volvo?

/Anders
Det stämmer, jag jobbar på Volvo.
Och min bil är en sådan, och kallas Inscription Intro enl. specen som inte gick att ändra på
Demobilarna ska komma veckan före midsommar
me
21
mellberg
520xd Touring -16 Msport
Jag jobbar inte på Volvo men som tjänstebil lyckades jag snacka till mig drygt 10% bilen samt tillbehör. Så det är inte orimligt.
Hur ser din spec ut Mellberg? Jag funderar också på att göra en beställning som tjänstebil. Det ser ut som man hamnar runt 520-540' netto beroende på tillval, lev oktober.

/Anders
me
21
mellberg
520xd Touring -16 Msport
Min "bästa" offert hittills ser ut enligt följande:

Sid 1: Länk
Sid 2: Länk
Bilder på bilen: Länk

36 mån lease, 2000mil/år

Leverans början av sept var det senaste jag hörde, men det kan ju ha flyttats fram.

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Snygg bil Mellberg,grattis
Ah så du kör bensin. Ska du inte ta värmare? Jag kör isåfall samma färg som du, den är väldigt snygg!

/Anders
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Även jag har beställt en V90 D5 AWD Inscription med rätt mycket godis. 13 % rabatt med ramavtal. Byter bil 1:a november så nu är det väntans tider.

Såg förresten en svart S90 i trafiken i morse.
Vad tog du för spec Gorban?

/Anders
No
4
Nontouch
BWM 118d -12
Man kan konstatera att Volvo dragit ner hårt på cylindervolym och ligger på 2 liter både med bensin och diesel, med fyra cylindrar, upp i värdekedjan. Alla förstår orsaken, och de officiella förbrukningssiffrorna ser bra ut, en förutsättning i många fall för "godkänd" tjänstebil!

Lite skevt blir det, när man håller på med "T5,T6 och T8" som beteckningar, det är inte många år sedan siffrorna indikerade antal cylindrar!!!
Jag älskar Volvo, MEN, "Göt-la-borg" har i alla tider strulat till det med beteckningar av modeller, och, verkar ännu inte ha lärt sig att hitta någon hållbar systematik i den divisionen!!! Varför fortsätta med cylinder-siffror, när andra saker styr, t.ex. T8 har samma grundmotor som T5, men med elmotorer som "boost", och lite trim av 4:an. "Göt-la-borg", verkar inte kunna hitta personer som har förmåga, eller beror det på nåt annat, resultatet i den divisionen är gräns till uk. oavsett!!?

Kan bara hålla med digem3
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nontouch: Så du tycker BMW gör det bättre vad det gäller modellbeteckningar? En gång i tiden gick det ju att lita på att de två sista siffrorna på en BMW talade om motorvolymen.......
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Som fd Volvoanställd har jag alltid stört mig på Volvos nomenklatur, men det är ju nu de faktiskt har hittat ett vettigt system som är mera logiskt än de flesta andra - effektbaserat, med T för bensinare och D för diesel....kan det bli enklare/mera pedagogiskt?
Verdi
Sani,
Vad står T för? Turbo? Men dieslarna har ju också turbo numera... ;) Fast det är svårare med bensin. Heter ju olika på olika språk. Turbo och Diesel är hyfsat internationellt dock. Så det är väl därför?

Man skulle faktiskt kunna byta ut den arbiträra siffran och ersätta den med effekten. T6 => T306, D4 => D190 osv. Gör inte Volkswagen det ibland? Inte på bakluckan men i informationsblad och dylikt. Golf TSI 110 t ex.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Lurigt, det där... i latinska länder heter inte bränslet diesel utan gazole/gasoil/gasóleo, typ.
Motortypen heter dock diesel där också, men då skulle T-varianterna heta O5 etc -- för ottomotor ;).
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
T står för tensiderna som finns i bensin....eller inte. T:et är en eftergift åt traditionerna inom VCC, skulle jag vilja påstå. Men de kunde ju haft en H-serie också, i logikens namn! (Och E, senare..)
Verdi
I begynnelsen var väl 850 T5-R ("T-Gul") den enda modellen som hade T i namnet och då var det väl ändå Turbo som avsågs med T?
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, Volvo har varit "all over the place" med sin obegripliga instringens att hitta systematiska och hållbara modellbeteckningar. Kanske är det lite oskyldigt "charmigt" svenskt, eller tom "göteborgskt", att inte kunna hitta en långsiktighet i beteckningarna.

BMW, t.ex., har sedan de övergav 1600, 1800, 2000, 2002 mm. på 70-talet, varit betydligt mer logiska, men inte helt lyckats.

Det enklaste systemet har nog dom som döper modellerna, t.ex. Toyota och Honda m.fl. Sedan kan dom plocka på med lite motorbeteckningar och annat.

Men även där kan det gå fel :) Honda döpte, modellen som sen hette "Jazz" här kring 2002, till "Fitta" world-wide Länk .....så det finns fallgropar även med denna systematik ;)

Jag tror fabrikanterna vill komma bort från motortyp/volym, antal dörrar och massa andra egenheter, de har också många fler varianter. De vill möjligtvis urskilja "premium", för att plocka in vinster jfrt med den hårt pressande standardprodukten.

em3
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är problemet med Volvos beteckningar? De har uttryckligen kommunicerat att siffran avser effektintervall, inte cylindrar eller volym. T står för turboladdad bensinare, D för dieselbil. Knappast särskilt komplicerat.

Skulle BMWs system vara bättre där 116, 118 och 120 är/var samma tvålitersmotor? :-/

---> Länk

Länk

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.