AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
27.418

Nya Volvo V90

Sida 1 av 7
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag tycker den här ser riktigt bra ut! Avsevärt mycket snyggare bakdel än S90.

Länk

Jag trodde det skulle bli tufft för Volvo i den här klassen med deras nya prisbild. Men med tanke på hur den ser ut och de smarta säkerhetssystemen så tror jag att detta blir en klart tuffare konkurrent till tyskarna än jag först trodde. Kul för Volvo.

Men jag tror fortfarande att framför allt nya E-klass kommer kännas mer premium än denna.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Håller med om att V90 ser mycket bättre ut än S90.

Men tycker de är för högt prissatta. Lär inte gå att kvala in i de flestas krav på 7,5-8,5 basbelopp. Sticker snabbt iväg över 400´. Kan inte tänka mig de kommer sälja lika bra som V70.

MVH Christofer
Dom har ju tagit designen från F11, se bara hela fronten från sidan tex hur lika dom är...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det lär högst troligt finnas någon form av Business Edition som 5-serie t ex, men även jag har svårt att tro att dom kommer sälja lika många bilar som V70. Åtminstone i Sverige.
Jag tror däremot helt klart att de kan öka sin försäljning internationellt även med den nya prisbilden.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

F11? den har ju ingen späckhuggarfront=)
em
906
em3
M3 cab -03
Ser bra ut, kul för Volvo, och för Sverige, om den blir het i "tjänstebilssegmentet", stor del av nyförsäljning ligger där! Men trots stor andel i Sverige, är ju Volvo nästan helt beroende av hur bra det går på exportmarknaden ( 80%+?)! Så, "svennevalet" av modellen, är inte så viktigt, mer mentalt sett, för Volvo, och svenskheten. Men ändå ganska viktigt, dom stora försäljningsmarginalerna finns på hemmaplan.

Jag kan lätt se mig själv köpa en sån där V90 som begagnad, om ett par år, om den inte visat för mycket fel under tiden :)

Då pratar vi bruksbil, BMW M kommer att finnas som entusiastbil/säsongsbil, alla dagar på "ickevintertid", inget val där!!!!

em3
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Fin bil men otroligt trötta motoralternativ...(samma som XC90)
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Håller med om motorerna. Just drivlinan var den absolut främsta anledningen till att XC90 inte var aktuell för mig.
Däremot tror att de kommer mer till rätta i mindre och lättare V90.
På vilket sätt är motoralternativen trötta? Verkar inte vara nåt fel på hk-antalet som man kan få iallafall.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Jäkligt stilig vagn! Liknar faktiskt F11 från sidan,kanske därför jag tycker om den! Kan nog tänka mig en sådan när dom har blivit några år,så man kan köpa en begagnad!

Klabbarparn
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Mest slåda f10 är 520d. I det perspektivet är motoralt helt ok
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
D5 med 235 hk och power pulse till ungefär samma pris som en F11 520d kallar inte jag trött. Med likvärdig utrustning blir Volvon billigare, betydligt billigare. Att lägga på bränslevärmare, adaptiv farthållare och LED-strålkastare kostar flis till BMW.

Av någon märklig anledning kan den adaptiva farthållaren i F11 inte kököra om man har xDrive. Oklart varför.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Klart intressant vagn. Det är den eller E-klass det blir härnäst.
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
@Gorban
Min kan
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
GE och Gorban, när det gäller motorerna/drivlinan i mitt fall syftar jag på XC90. Jämför man S90 D5 och F11 520d lär D5:an vara betydligt trevligare! Jämför man endast mot andra 4-cyl motorer håller Volvo högsta klass.

För mig är inte de mindre fyrcylindriga något alternativ utan för mig blir det att jämföra med tyskarnas 6-cylindriga, och där står sig Volvos 4:a slätt. Dels i prestanda men främst i gångkultur.
em
906
em3
M3 cab -03
Man kan konstatera att Volvo dragit ner hårt på cylindervolym och ligger på 2 liter både med bensin och diesel, med fyra cylindrar, upp i värdekedjan. Alla förstår orsaken, och de officiella förbrukningssiffrorna ser bra ut, en förutsättning i många fall för "godkänd" tjänstebil!

Lite skevt blir det, när man håller på med "T5,T6 och T8" som beteckningar, det är inte många år sedan siffrorna indikerade antal cylindrar!!!

Jag älskar Volvo, MEN, "Göt-la-borg" har i alla tider strulat till det med beteckningar av modeller, och, verkar ännu inte ha lärt sig att hitta någon hållbar systematik i den divisionen!!! Varför fortsätta med cylinder-siffror, när andra saker styr, t.ex. T8 har samma grundmotor som T5, men med elmotorer som "boost", och lite trim av 4:an. "Göt-la-borg", verkar inte kunna hitta personer som har förmåga, eller beror det på nåt annat, resultatet i den divisionen är gräns till uk. oavsett!!?

em3
Fast så svårt är det väl ändå inte att lära sig att siffran är "trimningsgraden" nu för tiden? :p Inte konstigare än att BMW´s beteckningar brukade indikera motorstorlek förr. =)
em
906
em3
M3 cab -03
Nä, ok, jag hänger med, tycker inte att BMW's ( ev.) haveri motiverar Volvo att gå i fällan en gång till, i vilken gång i ordningen orkar ingen räkna ut, men många är det. Man har gjort ett antal nystarter genom åren för modellserier, utan att hitta något som håller.

En annan strategi, som Volvo provade, delvis, för länge sedan, är egennamn på modeller ( Volvo Amazon..). Japanerna/asiaterna i övrigt och USA, verkar vara sålda på den iden :)

Klart det går ändå, egentligen är ju frågan hur alla kunder uppfattar det. Jag är uppenbart negativ till o-systematiken, men om de flesta inte tycker det är nåt, då spelar det ju ingen roll!!!

Jaja, viktigast är väl att produkten levererar efter förväntningar, eller hur?!

em3
Skitful kommer sälja jättedåligt utomlands. Det är min prognos.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
och du kommer ha fel.

-------
//Lövet
em
906
em3
M3 cab -03
Tror jag också....i hur många modeller i rad, har Volvo lyckats prestera för den numer mycket lilla totalmarknaden Sverige?

Är det en slump? Nej, de stora företagen pratar med varandra, är med i varandras styrelser mm.., tro fan att Volvo prickat in en fortsatt marknadsandel på ungefär samma nivå i Sverige?! Om det är någon som inte fattar detta på forumet, skicka ett PM, så ska jag förklara närmare...

Mer relevant, som henke lexus är inne på, är mottagandet i omvärlden, helt avgörande, såklart ( kanske 85-90 % på export)!

Där är det mer tyckande och tro, som avgör. Min bedömning, tillsammans med flera andra, är det är kanske det ultima klivet ur "240-tråket", även om det var ett tag sedan. Man har säkert sneglat på Kina, på trender, och, såklart, på konkurrenter!!!

Jag tror, att det nu mer och mer handlar om förtroende för varumärke, för dom flesta plåtburkarna som kommer ut nu, är väääääääldigt ( Dawwe-ord) lika :)

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.