|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är helt ny på forumet, dessutom nybliven BMW-ägare för första gången! Har några funderingar som gäller hjul till BMW. Har en 525d xdrive, årsmodell 2012. Sommardäcken sitter på 17 tums fälgar. Funderar på att hotta upp bilen lite med 18 tums hjul istället då 17 tums fälgarna är rätt slitna. Som sagt, ny här så frågorna kanske är väldigt basic men alla är barn i början.... Nu till frågorna: - Vad behöver jag tänka på i samband med bytet från 17 till 18 tum, förutom att rullningsomkretsen inte får skilja för mycket? - Idag verkar det finnas någon typ av däcktryckindikering på bilen, hur blir det om jag byter hjul? Behöver den kalibreras vid varje hjulbyte (sommar/vinter)? - I biltester som jag läst, utförda av Teknikens Värld och liknande, framkommer ofta kritik mot de punkteringsfria däcken. Hur vet jag om jag har det idag? Har punkteringsfritt och däcktrycksövervakning något samband? - Vad är det för typ av bultcirkel (heter det så?) till min bil? Är det samma till alla F10/11? Ok, många frågor, hoppas någon har lust att svara på dem! /Balisfel | |
|
1. ET-mått 2. Vid 2014 fick F10 däcktrycksövervakning via ventilerna. Du har har det äldre systemet som kalibreras via iDrive. 3. De punkteringsfria däcken är märkta med RFT. Nej, övervakningen har inget med RFT att göra. Det fungerar lika bra med vanliga däck. 4. 5x120. Ja, det är samma. |
|
|
Tack för svar! Här kommer några följdfrågor: Vad är ET-måttet? Om jag hittar begagnade hjul från en årsmodell 2015, betyder det att jag inte kan använda dem då de har en annan däcktrycksövervakning? Kalibreringen via Idrive, hur går den till? |
|
|
Den äldre tryckövervakningen går väl via abs-givarna om jag inte tänker fel? Hjulet snurrar olika fort beroende på trycket då omkretsen ändras. |
|
|
Precis som Le Boeuf säger så mäter din bil rullomkretsen via ABS-sensorn. Den enda skillnaden är med andra ord luftventilen. Luftventilen är i sig inte ett tekniskt hinder att montera hjul till en 2015 på din bil från 2012. Din bil kommer fortfarande att kalibrera punkteringsövervakningen via ABS-sensorn. Med andra ord kommer det gå utmärkt att montera hjulen. ET-mått beskriver hur centrerat navet är från fälgens mitt. Vad har du kollat på för fälgar? |
|
|
Däcktrycksövervakning via ventiler fanns även som tillval (troligen också som tillval till 2012:orna). Jag har det på min 2011:a. Därför bör du kolla vilken typ av övervakning du har. På min kan jag också se vilken temperatur däcken har. Kan vara en indikation på vilken typ av övervakning du har. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Hej igen! Tack för alla svar och synpunkter. De hjul jag har i tanke ska vara BMW-original och då verkar som det inte ska vara några problem. Idag har jag 17 tums v-eker, skulle vilja gå till 18 tums v-eker som jag hittade begagnade på Blocket. De hade suttit på en årsmodell 2015. Temperaturen på däcken tror jag inte jag kan se på min. Är det i Idrive-systemet i så fall? Är det stor skillnad i komfort mellan 17 och 18 tums hjul? Bytte på min Volvo till 17 tums från att ha haft 15 tum tidigare. Det blev sämre komfort och betydligt dyrare fälgar och däck men är man fåfäng så är man..... |
|
|
Jag menar att det finns/fanns två olika system som larmar ifall lufttrycket i något däck har blivit för lågt. Jag minns inte vad de olika systemen heter. För 2011 års modeller så fanns det dels: 1.) Standardsystemet som mäter om något hjul rullar för fort jämfört med de andra. Då syns inga trycksiffror eller temperatur. Jag vet inte hur indikationen på skärmen ser ut då något däck "fallerar". eller dels som tillval: 2.) Tryck- och tempsensorer i varje ventil som överförde värdena till skärmen. Då kan man se vilket tryck och temperatur varje däck har. Jag har nummer 2. Och måste se till att varje fälg är utrustade med dessa sensorer. En fördyring. Du har troligen typ 1.) men osvuret är bäst. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.