|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag ska byta bromsbelägg på min E30 323. Jag har en Haynes reparationshandbok där det mesta står, men undrar om ni har några extra tips att komma med som inte står där eller om det är något som inte stämmer i Haynes-boken? Tacksam för svar. Mvh /Carl L | |
Crusty |
Ta loss bromsoket, ta bort clipsen, ta bort gammla bromsbelägg, tryck in kolvarna i bromsoket med en passande tång, smörj gärna oxå, sätt dit nya bromsbelägg, sen sätter du tillbaka det i omvänd ordning! |
Crusty |
P.s passa även på att rengöra bromsskivorna! |
|
Se till att inte oket blir hängande i bromsslangen, kan ta skada (slangen alltså), häng upp oket tex mhjav en bockad ståltråd. Låt ena klossen sitta kvar som skydd när du, tex med en polygrip, pressar tillbaka bromskolven. Byt kontakt till bromsvarnaren om du har sådan, annars slocknar inte varningslampan. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Enklast är att bara lossa nedre glidkolvsbulten,och bara bryta upp oket med en skruvmejsel,slit ut de gamla beläggen och kläm in kolven. Omvänd ordning för återmontering. Rengör och smörj gärna. Henrik |
|
|
Vilka verktyg behövs för att utföra bytet? Mvh /Carl |
|
|
Beror på om du har Girling eller den andra märket på ok (fick tyvärr just hjärnsläpp och glömde vad det heter). Till den ena sorten behövs en 7mm insexnyckel och en ringnyckel i lämpilg storlek (glömde av vilken här också:( ). Och du behöver som sagt var inte ta bort oket. Lossa bara i ena änden och fäll ner/upp det. |
|
|
Jag har girling ok. |
|
|
Tror jag har det också. Då gäller det om en 7mm insexnyckel, letade som fasen innan jag fick tag på en. Den andra sorten är ATE, återhämtade mig från den tillfälliga sinnesförvirringen;) |
|
|
Micro har haft 7mm insexnycklar men 1/2" fäste. Mvh Michael |
|
|
Nu har jag bytt de bakre beläggen, de främre behövde inte bytas ännu. Jag fick inte tag på någon 7 mm insex men det gick ändå, efter lite bökande.. Jag skruvade loss de 2 st 17" bult på baksidan som håller fast oket och tog loss det hela (ej slangen) Sedan pressade jag in kolven så långt det gick. Sedan bytte jag beläggen, det var lite tight men det gick iaf utan att skruva lös insexskruvarna. Så nu har jag nya belägg! Tack för hjälpen ska ni ha! Mvh /Carl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.