AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.016

Bensinen till 4.8IS 98okt

Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Hej

Det är rekommenderat att man ska köra endast på 98 oktan på min bil X5-4.8IS 2005
Hur kommer detta sig att den endast är till för detta bränsle? Står även i instruktionsboken att ej ha mindre än 98 oktan.

Maskinen är ju högpresterande men varför tycks man endast tanka 98 och ej 95 överguvudtaget?

Med Artighet

er Christian
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Gissningsvis är kompressionen såpass hög att den riskerar att spika på 95:oktanigt bränsle.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla bilar som säljs i Sverige (och troligen inom hela EU) måste gå att köra på 95-oktanig bensin.

Men din motor är optimerad för 98 oktan och tankar du lägre oktantal, kommer motorn inte att ge optimal prestanda och den kommer även att dra lite mer bensin. Detta kommer din motor att sköta automatiskt genom att reglera tändningen med hjälp av knacksensorernas signaler.

Jag tankar oftast 98 oktan i E39:an (och tidigare i E46:an när jag hade den) och märkte att motorn då går lite mjukare och går lite bättre över lag. Den drar också lite mindre bensin, så pass mycket mindre att det nästan kompenserar merkostnaden på literpriset för 98 kontra 95 oktan.

Olika motorkonstruktioner är olika mottagliga för oktanhöjning - jag har testat att tanka 98 oktan i en Toyota Corolla med 1,6-liters 16V-motor, en Hyundai Santa fe med 2,4-liters 16V-motor och två Renault Megane med 1,6-liters 16V-motorer, och ingen av dessa bilar har gått märkbart bättre med 98 oktan än 95 - då de har troligen inte tillräckligt stort reglerområde för tändningen för att kunna utnyttja högre oktantal än 95.

Så svaret är att du kan köra på 95 oktanig bensin men att motorn går bättre på 98 oktanig dito.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Till de flesta modeller jag ägt står det rekommenderad 98, minimum 95 men går ändå att köra ner till 91 eller nåt sånt.

Vad är problemet? Härligt att tanka premiumbränsle :)

/Jonas
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Körde min E65 4.8i 2006 omväxlande på Statoil 95 oktan och Shell V-Power utan några problem. Minns inga rekommendationer gällande oktantalet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet är ingenting annat än att din motor inte ger utlovat effekt på 95 oktan. Den skadas inte det minsta av att köra på 95.

-------
//Lövet
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Hej på er.

Du som antydde att jag skulle ha problem med detta kanske inte har uppfattat inlägget överhuvudtaget eller hade inget bättre att erbjuda.

Tack alla andra som kom med en del svar på min fundering och fråga i sig.

Står i manualen att den ska tankas på 98okt och efter att läst här så har egentligen min misstanke bekräftas till stor det och jag har även fått svar.

Kör på 98 men hänt någon gång när det inte vart tillgängligt så blev det 95.

Ska ha det som regel att alltid kunna välja så jag tar mig till en station som erbjuder 98okt.

Någon som märkt skillnad på olika 98okt ställen? Eller är det helt enkelt sak samma på kvaliten där dom väl erbjuder det?

Tackar ödmjukast för er med konstruktiva svar.

Er Christian
Finns en gammal tråd på forumet där "Programmer" utsatte sin fru för ett blindat test där hennes bil tankades ett antal gånger med Statoils 98 och därefter ett antal gånger med Shells V-Power som vid det tillfället hade hela 99 oktan. Om jag minns rätt så var skillnaden obefintlig mellan dessa bränslen vid samma körcykel. Sen finbs det en mängd andra faktorer som spelar in som gör en jämförelse svår.

Jag brukar tanka Porschen med Statoils 98 MilesPlus och märker ingen skillnad i vare sig upplevelse eller räckvidd när jag tankar Shells V-Power.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Tack Kristoffer_L

Smart test men frågan är om man ska göra det som blind test eller som medvetet test där man känner sin bil och motor hur den brukar vara.

Men väldigt intressant av "Programmer" att testa så =)

Mvh Christian
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
95 vs 98 oktan märks om du kör bilen i 30 gradig hetta med släp uppför alperna. Det är först då en modern bensinbil skulle få problem med spikningar. I Sverige som för det mesta är ganska svalt är skillnaderna mycket små.

-------
//Lövet
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Jag kör 98 enbart i min 4.6is
En gång på väg från Göteborg till Stockholm fanns det bara 95 när jag tankade. Jag upplevde att bilen blev lite segare och inte lika rapp som vanligt.
Tror precis som övriga att det lönar sig pga något lägre förbrukning.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
På min E38 är det inga problem att märka när någon man lånat ut bilen till tankat 95 oktan. Den blir märkbart slöare vid rödljusen. Det är egentligen där det märks mest när man ska från stillastående till 70km/h.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Steroid-killen: Om du lyckades störa dej på mitt inlägg så är du knappast så respektfull som du försöker antyda i din högtravande profiltext...

/Jonas
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
azkikr: du har uppenbarligen ingen som helst förståelse för vad ordet ömsidighet betyder.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Det finns också nåt som heter "föregå med gott exempel" och att inte söka med lyckta efter nåt att reta sej på.

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
På en långresa upp till Umeå fick jag tanka 95 oktan i min 540 E39 för första gången pga avsaknad av 98 oktan. Märkte skillnad , lite tröttare, drog mera bränsle på den tanken, och gick inte lika mjukt på tomgång.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Hej Hasso

Ja men det där känns som ett mer gediget test där du fick provat på en bil du väl kände till och därav märkte dom där sakerna man just gör när man är en gedigen bilkännare. kort och gott så blir det å hålla sig till 98okt oavsett.

Ett litet sidospår och detta är nu bara något jag hört från mun till mun och det är att kör man X5an på icke rekommenderad bränsletyp så är det högre risk för bränslepump "ras" Länge tyckt att detta känts egendomligt varför den elektroniska pumpen skulle vara så känslig. Ligger det något i detta alls eller är det inte mer än prat i mun och om allt och inget.

Med artighet å respektfullt Christian
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Blir nyfiken. Står det verkligen att 98 oktan är minimum? Som Johan skriver fungerar den även med 95 eller kanske lägre. Vad står det i tanklocket?

Det behöver inte nödvändigtvis vara 30 grader i alperna för att få knack med 95. Det kan också funka bra att snabbt ge gas på väldigt lågt varvtal y
t.ex. Men har man automatlåda märks det inte på samma sätt då motorn har möjlighet att gå upp i varvtal också.

Sen att motorn fungerar på 95 betyder ju inte att det är optimalt. Om motorn är ren och välmående kan den köras på 98 utan att tändningen justeras, men på 95 oktan kommer den att knacka (om än så att det knappt hörs) och tändningen justeras, åtminstone i vissa situationer, tex 90% gas vid medelvarvtal. Men igen hjälper en automatlåda till att kringå dessa arbetspunkter.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Hej Marin

Ska försöka i helfen eller till veckan ocg tas framett n nytt kort på det i min mauak eller vart det nu ar jag läste det.

Allt väl allt gott!

Kärlek&Respekt

er Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.