AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.863

BMW E46 - Motortemperaturen pendlar mellan 80-115c

de
4
deeebo
BMW 330CI 2000
Hej.

Jag har en BMW 330CI 2000 årsmodell vars motortemperatur pendlar mellan 80 och 115 grader. Är detta normalt?
Jag har på BMW hidden menu där man kan se tempen digitalt. Den vanliga visaren stannar på mitten när motorn är varm och rör sig inte när tempen pendlar.

När jag startar bilen så klättrar temperaturen sakta men säkert upp till ca 115c. Därefter faller det direkt till ca 80 grader. Sen börjar temperaturen klättra sakta upp till 110-115c igen. Därefter faller det direkt ner till 80 igen. Och så håller det på hela tiden. En cykel tar ungefär 5-10min.

Så är det någon här som vet om detta är ett vanligt beteende för den typ av bil? Eftersom jag bara har kollat på visaren tidigare så har jag aldrig märkt detta.

Anledningen till att jag kollade upp temperaturen digitalt nu är för att värmen i kupen kommer och går. Nu har jag också kunna konstatera att värmen kommer igång först efter att motortemperaturen "toppat" och kommit tillbaka till normalt (ca 80-85c). Sen försvinner värmen efter ett par min och samtidigt börjar motortemperaturen klättra upp till ca 115c. Sen efter toppningen är kupevärmen tillbaka igen.

Jag misstänker att det är något fel på termostaten. Men jag förstår att kupevärme problemet kan bero på massa andra saker så jag vill gärna höra er input.

Tack på förhand.
Deeebo
em
906
em3
M3 cab -03
Det kan nog vara flera olika orsaker. En viktig sak att kolla är att det inte finns luft i systemet. Öppna locket till exp. kärlet, när motorn svalnat, då får det inte bubbla eller lukta avgaser.......

Det låter konstigt med temp-mätare och mätning från hidden menu. Jag vet inte om det är olika tempsensorer, inte heller var dom sitter? Om det är samma sensor, är det mycket märkligt!!??

Cyklist bortfall av kupevärme är för mig misstänkt luft/gas i systemet. Det skulle också stämma med stora temp variationer.

em3

de
4
deeebo
BMW 330CI 2000
Tack för tipset. Jag har gjort ett halvt försök att lufta tidigare men ska göra det mer noggrant nu.

Angående "hidden menu"( OBC functions) så syftade jag på det här: Länk

em
906
em3
M3 cab -03
Du kan kanske ha en poäng med termostaten också, men det absolut vanligaste felet är att den stannar/låser sig i ett läge. Det cykliska beteendet tala då emot det felet. Termostaten är väl fortfarande en bimetall, förmodar jag (?), och den borde inte kunna hålla på att alternera, är en rent fysik produkt, som reagerar på temp. och böjer sig, så att flöde tillåts, eller inte. Det betyder garanterat kokning, om den stanna i stängt läge ( utom möjligen vid många minusgrader ute), och annars för kall temp, vid öppet läge. Den kan också stanna i del-öppet läge, då når du sällan kupevärme, och mätaren brukar vara under normal, men det är isf. konstant.

Det kanske kan vara så att den är på väg att fastna ( ofta av rost/korrosion), då kanske den kan ge dessa ungefär cykliska värden, när den "kokar" loss, för att sedan fastna lite ingen. Det en kolv och cylinder som ska jobba, korrosionspartiklar förhindrar detta.

Det är ganska enkelt att ta bort termostaten, och lägga den i en kastrull i köket, där avslöjas ganska snabbt konditionen ( koka upp, och kolla att den öppnar, låt svalna, och den ska stänga....). Annars ser man ofta, men absolut inte alltid, om den är fast/på väg att bli fast, när den är urtagen ( roströd färg, och kanske små små partiklar på fingrarna). Eller bara byta den, helt enkelt........

Frågan om hidden menu, är ju i första hand avhängig frågan om den datainsamlingen tar värden från samma temp-sensor som termostaten, det vet inte jag, men andra kanske har tips där...?

em3
em
906
em3
M3 cab -03
...inte "samma temp-sensor som termostaten", utan från samma sensor som visas på temp-mätaren i panelen, såklart :)

em3
de
4
deeebo
BMW 330CI 2000
Tack igen. Jag förstår ditt resonemang kring termostaten men jag har inte hunnit plocka ut och testa den än.
Jag luftade den dock ordentligt i morse, enligt din rekommendation, och det verkar ha hjälpt!
Jag fick värme i kupen redan vid ca 50c värme i digitalvisaren. Sen tog det mycket längre för motor att komma upp i 80+ grader än det gjorde igår när jag upptäckte problemet. Jag var ute och körde på motorvägen i ca 30min men kom aldrig upp över 85c.
Jag är nöjd så här så jag kommer inte byta/testa termostaten om det håller :)

Just d, när jag luftade den i morse så såg jag att det kom luft bubblor ut ur "luftningshålet". Så där var visst luft i kylsystemet. Dock glömde jag lukta efter avgas...

Men tack ännu en gång. Alltid lika skön känsla när man lyckas fixa bil problem utan behöva lämna in den och (oftast) bli blåst på massa pengar...

em
906
em3
M3 cab -03
Va bra!!!

Alltså, kolla efter ett tag, om du märker att det börjar bli sämre igen, då kan du lukta också. Det är i så fall ganska säkert topplockspackningen, som läcker ut i kylsystemet, och du kommer att känner avgaslukt från exp.kärlet.

Det som i så fall händer är att trycket ökar i systemet, och en övertrycket av gaserna delvis försvinner genom säkerhetsventilationen ( exp.kärlets lock, det lilla hålet, på de flesta bilar, tror jag, inte säker..), tillsammans med vattenånga. Det kanske märks på fukt på huv-isoleringen ovanför exp.kärlet. Det är alltså inte bara avgaserna som ventileras, utan en hel del vattenånga. Avgaserna blir delvis kvar, och när du ställer bilen, svalnar allt, så finns gasen kvar.

OBS! Det är vattenånga och avgaser som trycks ut i små mängder ( tror det går kring 700 liter vattenånga på en liter flytande vatten), och det är VOLYMEN i kylsystemet, som regleras vid övertryck från inläckande avgaser. Vid ett litet läckage från toppen, kan det ta lång tid för mätbara mängder flytande vatten att försvinna, samtidigt som gaser sakta bygger upp i systemet.....

85 grader är lite för låg drifttemp., och inte bra i längden för motorn. Det borde bli en 92-95. Ingen panik, men fortsätt att kolla, det kan vara termostaten, som nu "parkerat sig" i lite lite öppen.

Så hade jag ungefär på en bil för några år sedan, värmen kom hyfsat/helt ok, men i mitt fall gick inte mätaren riktigt upp till mitten, så jag bytte termostat, och sedan var det nålen rakt upp (en V70 -00:a)! Efter det, kunde man få ännu mer värme, stor skillnad på temeraturen!!!! :), samt att motorn nådde drift-temp, detta var också under vintermånaderna.

Kanske är nålfunktionen annorlunda ställd på BMW, mer "grovt", men det är inget som jag vet/har erfarenhet av.....

em3
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tempmätaren, den "analoga" har ett otroligt långt spann i "rätt upp läge"
Möjligen har konstruktörerna gjort det så för att inte oroa föraren då motorn kan jobba med ett ganska brett spann av temperatur beroende på körstil och utomhusmiljö. Det är ju ändå så att mätaren står rätt upp för killen som legat i 110 km/h i 30 minuter genom outbacken i australien med 30 grader i skuggan samtidigt kör en annan snubbe i norra norrland en halvtimme i -20 i 110 km/h i en exakt likadan bil och hans mätare står också rätt upp. Det kan ju omöjligen vara samma temperatur på motorn. Däremot är det väldigt bra att vara observant på hur kupévärmen är precis som du deeeboo, då kan man ana oråd. Men att bara titta på hidden menu på temperaturen kan göra en rejält nojjig. Min 540 står rakt upp från 80-108 grader.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
em
906
em3
M3 cab -03
Tack, OlaO, jag "överreagerade" nog på 85 grader, ansåg att termostaten kanske var på väg att ge upp. Men det kanske inte var rätt, vid konstantkörning i låg utetemp. kan man kanske acceptera en betydligt lägre snitt-temperatur under reglertempen? Vet du förresten var man tar "tempen" på kylvattnet (sensorn's placering), knappast på två ställen,va?

Nu handlade problemet i grunden kanske mer om "luft", eller kanske avgaser i systemet, efter det noterade svajet i temp.

Min slutsats, är att allt jag skrev är på banan, förutom det om termostaten! Där kan kanske kylvattentempen lägga sig i ett konstant lägre läge under vintern, jämfört med reglerläge, och allt är OK!? 80-108, är ju ett stort tolerans-spann, som är "acceptabelt" för motorn!

Så, deeeboo, jag tar tillbaka det om risk för motorn med din mätning på 85 grader idag, men det som jag sa om möjlig orsak till svängande temp., kvarstår. Så släpp termostaten som problem i detta läge, tack igen, OlaO!

em3
de
4
deeebo
BMW 330CI 2000
Tack för informationen!

Den går bra än så länge men bra att veta ifall att.

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
em3, jag tror faktiskt att den "analoga" mätaren och det du ser i hidden menu (eller med diagnosverktyg under DME/DDE) kommer från två olika givare. Tyvärr har jag ingen aning om var de sitter på olika motore men där borde BMW-slangen kunna svara, han har ju en ovanligt bra koll på motorer ;-) Vi får hoppas på att han läser tråden.

Deeebo, jag tror din bil är helt ok nu efter luftningen du gjorde.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.