AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.904

bil som missat fri service?

Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Hej,

Tittar på en nyare bil som enligt aukt ÅF servats på bmw vid 3500 mil, därefter finns ingen registrerad service och bilen har gått 8200mil.
registrerad nyckelavläsning säger dock 1500mil till nästa service så bilen är rimligtvis servad där i mellan,

men varför inte på bmw? Hur ska jag se på det? Bilen är rätt i övrigt

Bilen har inte passerat 3 års gränsen.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Tidigare ägaren borde ju veta vart den är servad? Sen kan ju den verkstan säkert ordna en stämpel eller annat bevis. Visst ser det bättre ut med enbart bmw stämplar men inte livsviktigt i mina ögon. Huvudsaken att det finns dokumenterad service. Annars kan det nog bli strul med framtida garanti/goodwill reparationer.
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Precis, jag är inte jätte orolig att den inte är servad o stämplad, tänkte bara om det är något jag ska tänka på mer än att kolla service boken.

Ska och kolla på den imorgon.

Kan inte se vem som ägt den då den varit leasad.
Den kan ju ha missat nån uppdatering om den inte är servad hos BMW.
Skulle inte ens fundera på att köpa en sådan bil. Inte bara för strulet med dokumentationen utan även för att det i bästa ( värsta ) fall har gjorts 2 oljebyten på 8k mil!

En typisk tjänstebil där föraren inte har haft tid att lämna in på service utan bara kört på. Det är vad jag tror.

EB
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Håller med Pula. Jag ser hur kollegor behandlar sina förmånsbilar med hundraprocentig I-dont-give-a-fuck-inställning. Förvånar mig föga om servicen är utebliven.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Det som @Pula sa!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror att majoriteten på detta forum, som har en begagnad bil, kör runt i föredetta förmånsbilar/personalbilar. Man ser ofta på skicket vilka som brytt sig om bilen eller inte. Precis som med privatköpare.

Så om man väljer bort dem per definition så försvinner 80% av marknaden.
Visst är det så Grelle. Men bilar med osäker servicehistorik går iaf bort för min del. Köper inte ens om de är väsentligt billigare;)

EB
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pula, du skrev en typisk tjänstebil och jag säger att en typisk förmånsbil/personalbil inte är så misskött som du påstår.

En bil med missade servicear är inte en typisk förmånsbil/personalbil. En typisk sån bil servas som den ska.

Däremot finns det misskötta bilar, men det är en helt annan sak.
Du fattar vad jag menar........lr?
Annars så kan jag förklara det här. Det är vanligare att tjänstebilar missköts än bilar som är köpta nya av privatpersoner.
= En nyare bil som inte är servad som den ska är en typisk tjänstebil. slut

EB
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bullshit. Privatpersoner fuskar betydligt mer, det är Biltema produkter och Mekonomen service i bästa fall.

-------
//Lövet
Verdi
Pula,
har du statistik som stödjer den teorin? Jag tror det är en läggningsfråga. Tar man hand om sin privatägda bil så tar man hand om en leasingbil. Och vice versa. Att inte ta hand om sin leasingbil är ungefär som att inte ta hand om huset eftersom det ägs av banken. :-)

För övrigt så tror jag att en leasingbil i princip alltid servas som den ska. Om inte annat så för att det inte är en direkt kostnad för leasingtagaren utan är inbakat i månadsavgiften.

Tror även leasingföretaget ställer krav på att bilen ska servas. Och har man ändå lyckats få ett jobb där s.k. bilförmån erbjuds så är risken för att brukaren är kriminell eller missbrukare mindre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror det är fel att peka ut endera privat- eller leasingbilar som mer misskötta än andra. Det förekommer vanvård i båda kategorierna!

Däremot har jag fått en känsla av att "pool-bilar" och liknande, gärna blir extra svärmoderligt behandlade - men det är väl som vanligt: "Delat ansvar blir ingens ansvar!"

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag håller med Johan B, men det gäller mest småskador på karossdelar. I närheten av vår bostad i Göteborg finns en 'hemtjänstcentral'. I princip alla deras bilar är småbuckliga och repiga. Nu är det mest Toyota och Golf, men principen gäller säkert i liknande sammanhang.

Hemtjänstbilar.. Finns väl ingen trottoarkant dom har missat i minst 20-30 km =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.