|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag undrar om någon har provat motorrengöring innan man ska byta olja? Tex med Liqui Moly 1019 Motor Clean Eller Liqui Moly 2425 Pro-Line Motor Clean Blir det bra? Finns det bättre och sämre medel? Är det skadligt för motorn? | |
|
Jag brukar hälla i en burk varje gång jag ska byta olja och jag upplever positiva resultat. Efter första gången så minskade oljeförbrukningen markant. Har dock bara provat Liqui Moly Motor Clean. |
|
|
Jag har provat en gång. Minns ej märket (Wynns eller CRC). Tyckte mest det luktade diesel och lösningsmedel, och det var nog ungefär vad det var. ;) Om det har slarvats med oljebyten kan det nog lösa upp lite, annars tror jag det är bättre att lägga pengarna på extra oljebyte mellan de ordinarie långa intervallerna! "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Hej Martin! Senaste servicen var gjord 2014 10 12 och den har gått ca 1900mil. Tror du det är läge för motorrengöring eller räcker det bara med oljebyte +filter. |
|
|
Det helt ärliga svaret tror jag är att det spelar ingen som helst roll. ;) Dvs häll i rengöring om det känns bra men jag är ganska övertygad att det är mer för din egen skull än motorns. ;) Själv byter jag olja varje år och däremellan gasar jag en del vilket innebär att oljan slipper vara ständigt utspädd med vatten på vintern. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Om du är osäker på hur oljebytena har skett , så rekommenderar jag att du byter oljefilter när du häller i rengörningsvätskan ,så skiten kan fastna i ett bra filter , sen gör du ett normalt filter/Olje byte | |
| Tycker du ska testa om du upplever att motorn drar mycket olja. | |
|
Om en motor drar onormalt mycket olja så är den sliten, eller är det något annat fel. Jag skulle aldrig hälla sådan skit i oljan i min motor. Jag håller helt med marin849, byt olja och filter ofta istället så håller sig motorn ren. Enligt vad jag har hört så är rengörings produkter för insprutning just diesel, och det luktar diesel lång väg. Jag undrar just vad lagerna i motorn tycker om att bli smorda av dieselutspädd olja. Det är mycket som går ut på att tjäna stora pengar på onödiga saker, förrästen vad blir literpriset på diesel när man köper det som motorrengöring? Hasse Z4 |
|
|
Man skall nog vara lite försiktig med dylika produkter - de späder som sagt ut oljan och gör att oljefilmen blir väldigt svag, därav instruktionerna som anger att man enbart får köra motorn på tomgång med medlet i oljan... Vissa produkter har tillsatser av EP- och anti wear-additiv för att skapa lite skydd vid rengöringen, men långt ifrån alla. Skonsammast är att göra ett kort oljebyte - vissa förespråkar en motorolja som är speciellt avsedd för dieselmotorer, då dessa oljor har högre halter av detergent- och dispergent-additiv som löser upp smuts och håller den svävande i oljan tills den når filtret. Det finns speciella ester-additiv att köpa som långsamt löser upp smutsen på ett skonsamt sätt. De additiven är avsedda att verka under hela oljebytesintervallet. Jag har ingen erfarenhet av den typen av produkter men spontant känns även de lite onödiga, då esteradditiv finns som en naturlig del av additivpaketen i bra syntetiska äkta PAO-oljor. Så personligen skulle jag nog föredra antingen ett kort oljebyte (200 mil eller så) med dieselmotorolja, eller att man kör med en bra äkta PAO-syntetolja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dvs precis som alla andra oljerelaterade trådar på forumet så är slutatsen: Köp 20 liter Aral Supertronic 0W40 från Tyskland och byt ofta. :) | |
|
Som ni skriver så är täta oljebyten det optimala. Jag blev såld på detta genom att ha läst många trådar om hög oljeförbrukning på M54 motorer. Att avlagringar bildas på kolvringar bl.a. vilket resulterar i hög oljeförbrukning. När jag köpte min bil hade den gått drygt 12k mil och den drog rätt mycket olja. Vid min första service hälldes LM Motor clean i den gamla oljan, gick med detta på tomgång i 10 min enl. anvisning för att sen allesammans tappas ur. Slutligen i med ny olja och nytt filter. Motorn drog avsevärt mindre olja efter detta. |
|
|
Tack för alla svar. Jag har nyligen införskaffa min z4. De ca 200mil som jag har kört så har den enligt oljenivå givaren inte tagit någon olja. 170mil att få hem den och 30mil hemma. Eftersom jag inte vet hur den är hanterad/ underhållen annat än vad som finns serviboken. Olje byte 2014 10 12 gått ca 1900mil Ska jag bara byta olja + filter eller ska men göra en motorrengöring också. Varför jag funderar på motorrengöring är att det är hydrauliska ventiler och skulle det vara lite oljerester i oljekanalerna till lyftarna så kan det bli en dyr historia. |
|
|
Tänkte bara skriva vilken olja jag ska sätta i motor. Mobil 1 New Life 0W-40 blev valet före Aral Super Tronic SAE 0W-40 pga att sistnämnda är en Longlife-04 och enligt instruktionsboken ska det vara en Longlife-01 till N52 motorn. Varför det blev en 0w olja beror att jag kör på vintern. Varför det blev en 40 istället för 30 är att 40 är en Longlife-01 olja och 30 en Longlife-04 av märket Mobile |
|
|
Det blir bra. Men, det går utmärkt att hälla i en olja med nyare klassning i en äldre. Tex LL04 i en motorn som kräver LL01. Om du är osäker på historik, byt olja+filter nu, och sen byter du olja+filter igen om en eller ett par månader (beror på hur mkt du kör), sen övergår du till en gång per år eller vad du nu bestämt dig för. |
|
|
Hej Tänkte passa på att fråga om tips på olja till en gammal och sliten motor. Den sitter i en A-traktor och är en Volvo B230F. Eftersom motorn i en laglig A-traktor går med ca 5500 varv i 30 km/tim är det kanske viktigt att använda en bra olja. Är det okej med Biltemas oljor, t.ex. en miniralolja som ska vara lågrykande och för gamla motorer? I min 523i använder jag Aral Super Tronic SAE 0W-40. Är det den bästa oljan även för denna motor. Kan ju tyckas vara onödigt dyrt men i 20-litersdunk från levoil.de blir inte literpriset så farligt. /Anders |
|
|
Hej, jag hade gått på den du har eller kanske hellre en delsyntetolja. Det som sker är att nära en sämre olja byts så släpper ju avlagringar(speciellt med helsyntet) med tiden varav 2 byten på rimlig tid rekommeras. Rent generellt är de mineralbaserade oljorna rent generallt smörjer sämre(högre viskositet vid främst lägre temp) vid främst uppstart och innan dess motorn är driftvarm. Inte för inte det heter "olja är billigare än metall". Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.