AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
36.760

Fått fel bromsskivor av Reservdelar24

Sida 6 av 7
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan väl returnera delarna som du inte beställt!
De har inte levererat det du beställde!

Jag skulle inte chansa med de delarna - delarna i sig är kanske inte superdyra men arbetet är rätt omfattande och tidskrävande.
Arbetskostnaden får du inte ersättning för om delarna går sönder.

Stark är deras eget märke (som bara de säljer) och med största sannolikhet är det främst billigt Kina-skräp!
Prissättningen på delarna är medvetet (extremt) hög, bara för att de skall kunna byta ut varor och tjäna mer pengar - lurendrejeri...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
2
Joel.
E46 320ci ZHP -04
Johan B:

Hade jag gjort om jag inte satt på grejerna redan... Jag får helt enkelt göra om detta inom snar framtid och ersätta delarna.
Det är sant att arbetet behöver göras om, men det är väl mig själv att beskylla för att inte kontrollera ordentligt. "Professional Line Germany" lät såpass bra. :(

Skrev precis till dem och bad dom avaktivera deras "Automatiska STARK-ersättning" av produkter.
Behöver förmodligen beställa en ny bränslepump, kanske värt att inte ta risken och dels inte fortsätta stödja deras hyckleri.
Ska kolla alternativ som Mister-Auto.

Mvh
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hur fan kan folk köpa från dessa autodoc,reservdelar24 o Gud vet hur många namn en o samma koncern har. Bara köra Google kolla omdömen om dessa företag :-).
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Jag har köpt av dom för 10 tusentals kronor och är supernöjd. Haft en retur och en stomkostnad för gamla bromsok, fick pengarna snabbt och smidigt tillbaka.. Dessutom anslutna till KLARNA vilket är perfekt om man vill ha faktura.

Svarar på mail på 5 minuter och hjälper till med fraktsedlar etc .
Går att be om att inte få något utbytt till STARK om man inte gillar det märket.

Ser inte varför jag inte skulle fortsätta handla där, kvallitétspylar till halva priset i sverige.. febi bilstein, KW, bosch, brembo, SKF m.m. byter dom aldrig ut till stark utan det är om man beställer typ de billigaste dom har som vissa har fått stark istället.. (jag har iallafall alltid fått rätt märke i de fallen)

Jag har sagt det förut och säger det igen, det kan lika gärna vara att dom vill få ut sitt märke STARK på marknaden och därför erbjuder deras bättre märke i utbyte mot mindre värda produkter..

Tycker det låter mer trångsynt att man skulle blåsa hela (bl.a) svenska marknaden och göra ett nytt märke som är rent skit just för detta ändamålet.

Sitter STARK dämpare bak på min passat just nu, hittills bara gott att säga, ser mycket rejälare ut än originalen som satt där innan.
Har ju trots allt 3 års garanti och jag är inte de minsta orolig att dom INTE skulle byta dom om det var något.

Till saken hör att jag inte hade valt STARK på vitala delar såsom vattenpump så den hade jag skickat tillbaka och bett om att få rabbatt på en riktig typ bosch, du kommer få gratis returfrakt och gratis frakt på din bosch pump + rabatt, det är så dom har behandlat mig iallafall.

mina 5 cent. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som är genomgående slående är att de ALDRIG byter ut billiga märken mot "Stark", utan bara dyrare märken...

Sedan är Stark sjukt högt prissatt - oftast långt över kvalitetsmärken som Bosch, TRW, Sachs, VDO-Siemens etc. Inte trovärdigt i mina ögon!

Oavsett hur man ser det är det inget annat än "Monkey Business" att regelmässigt leverera sitt eget märke i stället för riktiga märkesprylar som är OEM-leverantörer!
Har man beställt en viss vara och betalar för den, skall man inte få något suspekt märke till och med i de fall där den beställda varan finns i lager; Man ska inte behöva säga till att man faktiskt vill ha det man har beställt/betalat för.

Frågan är om detta inte gränsar till/är "Negativ avtalsbindning" (då man ingått ett köpavtal vid beställningen) och därmed faktiskt är olagligt!?
Länk

Mvh
Johan B

ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Att Stark skulle vara bra saker kan jag verkligen inte hålla med om. Rena jä..a skiten! enligt min mening. Beställde krängningshämmarestag av något känt märke till 2 bilar.... fick Stark till bägge och ena paret åkte direkt i soptunnan. Slapp i gummtätningen, så när du vicka på den såg du rätt in i den... Det andra paret hade för stor skruv, så gick inte in i krängningshämmarens hål....

När jag beställde visste jag inte om detta om att de byter ut delar, mot sitt märke. Trodde att beställer jag en sak av ett visst namngivet märke, att man får det och inte ngt annat skit. Första och sista gången jag handlade där......

/Kent
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
ja jag kommer fortsätta beställa märkesdelar till halva priset iallafall :) tills dagen jag blir missnöjd!
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Återigen har reservdelar24.se strulat och denna gången blir sista gången jag handlar därifrån.
Det har strulat lite förr men då har kundtjänst alltid varit tillmötesgående och löst allting till slut.

Beställde två stötdämpare och fyra andra aritklar, allt finns i lagersaldo, jag betalar och får bekräftelse osv.

Efter ett par dagar får jag mail från tre olika personer om att stötdämparna inte finns, och frågar mig om jag vill ha resterande delar i ordern vilket jag vill. För summan som stötdämparna kostade erbjuder de mig att köpa andra delar med 5% rabatt. Det är jag inte intresserad av så jag svarar att jag vill ha pengarna tillbaka.

I nuläget har jag svarat fem gånger till tre olika personer att jag vill ha återbetalt pengarna för stötdämpare men det enda jag får till svar är samma fråga som jag fick från början det vill säga:
Vill du att vi skickar resterade delar? Och erbjudande om att köpa andra delar med 5% rabatt för de pengar jag betalat för stötdämparna...

Någon som varit med om liknande?
Hur löste det sig för er?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har varit med om det.Men det räckte med att vara väldigt tydlig med en person två gånger så löste de det.

Annars brukar jag kasta grejer därifrån och köpa nytt om det blir nåt strul, deras kundservice är så urusel ändå. Jag brukar undvika att köpa dyra saker där, köper dem från Wagner autoteile eller ATP autoteile istället.
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Ja, det löser sig säkert.

I mitt fall gäller det stötdämpare till E12 som verkar vara bristvara, slut i lager hos all andra firmor, så även på reservdelar24.se visade det sig i efterhand...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Efter lite luskande gissar jag på att märket "Stark" i de flesta fallen är "brandade" produkter från Kamoka i Polen:

Länk

Så utifrån det kan man göra prisjämföresler...

Mvh
Johan B

Intressant vad får dig att tro det, står det någon märkning på delarna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kommer inte ihåg exakt vilken del det var, men vid en sökning efter reservdelar hos Autodoc fanns namnet Kamoka i produktbeskrivningen hos Stark-produkten.

Troligen ett rent misstag från Autodocs sida, men även kartongerna/färgerna och allmänna typsnittet mm. överensstämmer väl mellan Kamoka och Stark.

Mvh
Johan B

Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det var nog torkarblad jag sökte efter - dock inte exakt de som du länkade till!

Mvh
Johan B

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nu har även bildelaronline/autodoc tappat mig som kund. Har beställt mycket därifrån genom åren och det har aldrig strulat,tills nu. Beställde en rouville länkarm till e60n. Får hem paketet och packar upp och ser då att dom skickat en stark istället. På en direkt fråga till kundtjänst erkänner dom att rouville länkarmen fanns i lager ,men dom skickade stark istället. Detta beteende tolereras inte av mig så den länkarmen är nu snart på väg tillbaka igen. Ska du handla av dessa skojare så ha inte bråttom och ta köpet via Klarna.

MVH David Öfverdahl
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Som jag sagt tidigare i denna tråden så är det bara att öppna en chatt direkt efter man lagt ordern och tillsammans med ordernumret berätta att man inte vill ha någonting utbytt till Stark.

Visst är detta något man såklart inte ska behöva göra egentligen, men det väl den extra tiden man får lägga ifall man ska handla från deras sida
ma
7.450
marin849
De kan gott få betala lite frakter mellan Sverige och Tyskland tills de slutar med detta elände att ta sig frihet att skicka annat än vad man har beställt. Jag har iofs inte läst köpvillkoren. Det kanske står "vi förbehåller oss rätten att godtyckligt byta ut det du specifikt angett och betalat extra för mot något billigare".
Precis, kör man Klarna faktura (vilket jag alltid gör med reservdelar24 o allt vad de heter) så kan man "frysa" fakturan om de skickar fel, byter ut eller det är nåt annat som inte stämmer...Själv beställde jag två kylare, valde Valeo. Sökte på kylarens OEM-nr o dubbelkollade att delen verkligen passade min bil enligt deras hemsida, o det skulle den göra. När jag får hem kylaren så ser jag att kartongerna är märkta med, o endast märkta med "BMW 325 TDS", mina bilar är M3...

Nåväl, Valeo kanske bara var lata med att märka upp kartongerna. Öppnar de, kylaren har de rätta fysiska måtten, MEN den har även två extra ingångar på ena gaveln, där skall det kopplas in några slangar så nån olja kyls/värms, typ växellådsoljan. Några såna anslutningar skall det inte vara på en M3 kylare. Kontaktar reservdelar24,se som säger "Vi måste kolla med våra tekniker!". Kolla vadå? Kylarna är inte till M3, jag vill inte ha de. Svaret från teknikern blev: "De passar!". Ja de må passa rent fysiskt samt att inlopp/utlopp sitter korrekt, men de där två extra anslutningarna skall inte vara där...Svaret blev "Du behöver inte koppla in nåt där, det är en separat/isolerad slinga....Men jag vill inte ha dessa anslutningar. Nu ringer jag Klarna o ber de frysa hela fakturan på närmare 8000 kr. Efter några dagar "går de med på" att ta tillbaka kylarna, för att jag är en trogen kund (handlat av de för runt 30k).

Så lärdomen blev att man måste trippel-dubbel kolla/googla allt innan man beställer, kolla på bilder osv. Att reservdelar24.se påstår att delen passar må vara sant, men delen är inte avsedd till M3, det var svårt att förstå. Kompetensen hos deras sk "tekniker" består i att kunna använda google? Det var liknande visa en annan gång, de medföljande bultarna till hjullagret (fram E39) var av fel dimension. De hade för liten diameter, de passade inte det nya lagret trots att de kom i samma förpackning. Skickade en film som visade att det var fel, filmade även att de (sträckta) originalbultarna passade fint även i det nya lagret. Bad om det enklaste, skicka passande bultar. Men det gick inte, så det slutade med att de fick ta tillbaka skiten o kreditera.
ma
7.450
marin849
Reservdelar17, 45 och 63 och allt vad de heter ska man nog inte förvänta sig så mycket av egentligen i serviceväg. De är ju egentligen "bara" en stor förmedlare som förlitar sig på inköpta reservdelsdatabaser och reservdelsmappningar från tiotals (hundratals??) leverantörer. De har inte större möjligheter än du och jag att bläddra runt bland data.

Däremot kan man ju förvänta sig att de skickar exakt det man beställt, dvs att det dyker upp en kartong med den leverantör och det artikelnummer man beställt!!

Det innebär tyvärr inte att översättningarna är 100% rätt alltid och ibland har tredjepartsleverantörerna (helt korrekt även om det är lite psykigt jobbigt) samma del till tre modeller där BMW själva har tre olika artiklar, men det går faktiskt bra att använda på alla tre modeller.

Tex så har alla E36 320i ända upp till M3 samma kylare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.