AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
36.747

Fått fel bromsskivor av Reservdelar24

Sida 5 av 7
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Tur att jag såg denna tråd innan jag bestämde mig för att handla på bildelaronline24. Innan beställning var det något som gjorde att det inte kändes rätt. Så valde att kolla upp lite innan och mycket riktigt verkar folk ha haft div problem. så valde därför att handla från autoteilemann istället och inga som helst problem det blev dessutom ca 1000kr billigare än hos bildelaronline24 för samma delar. Beställde ett gäng filter samt bromsskivor inkl klossar.
Har handlat en hel del från BDO24 och aldrig råkat ut för ovanstående, däremot beställde jag fel däcktryckssensorer sist, kontaktade då deras kundtjänst, de mejla över en retursedel direkt, fick skicka tillbaka paketet kostnadsfritt och efter ett par veckor kom pengarna tillbaka.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jag har inte heller haft några problem med Autodoc (som sidan egentligen heter). Det brukar vara väldigt bra priser på märkesdelar, och de kör ofta med kampanjer som gratis frakt när man handlar från Autodoc.

Dock brukar jag så fort jag lagt en order öppna en chattdialog och skriva att jag INTE vill ha några Stark-grejer och att jag i så fall kommer att returnera varorna. Då har dom alltid fixat det och hittills inte fått några Stark-prylar.
Tråkigt att man ska behöva skriva det, men jag har inget större emot det.
Handlat uteslutande ifrån bildelaronline24 (autodoc) senaste 2 åren och det har aldrig varit några problem förutom en gång när det stod att bromsoket passade "bak vänster" men så vart de höger jag fick. (artickelnummret från brembo skulle jag kollat upp innan). Mailade iallafall och fick 20% rabatt på det vänstra oket samt fri frakt om jag behöll det högra. Fick även 600kr tillbaka i stomkostnad sen.

annars har jag beställt 4-5 uppsättningar bromsskivor och belägg till 4 olika bilar (alltid bosch, brembo eller ATE) och alltid fått det jag beställt. + massa annat till passaten såsom bosch LMM, n85 ventil, tändstift, skf multirems kit m.m..

Kommer fortsätta handla allt där :) (förutom olja)

He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Beställer man lite finare / dyrare delar av ett specifikt märke så är min uppfattning att man alltid får det man beställt.

Igår fick jag hem en leverans stötdämpare och fjädrar till mim bil, fjädrarna var enligt beställning men dämparna hade dom bytt ut mot ett par dubbelt så dyra.. trots att dämparna jag beställde finns i lager enligt sidan.

Jag är vara nöjd iallafall. Alltid fått det jag beställt innan, med undantag 2 motorfästen som dom också hade bytt ut mot nästan dubbelt så dyra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...var de dyrare stötdämparna av märket "Stark"?

I så fall är du lurad - det är ett märke som bara Autodoc/RD24 har - ett "brandat" lågprisalternativ som de prissatt helt vansinnigt högt bara för att kunna säga - du fick ju en dyrare produkt!

Tyvärr har de satt detta i system - byter ut beställda produkter från kvalitetsmärken (förhållandevis dyra produkter) mot motsvarande lågprisprodukt av märket Stark (som har en "fiktiv" prislapp som är skyhög) = du betalar för en högkvalitativ produkt men får en budgetprodukt levererad under förevändningen att den senare är "dyrare" och de tjänar mycket mer pengar på ditt köp!

Vad hade du beställt och vad fick du?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
hej johan! Japp det var "stark" jag fick, dock inte deras billigare alternativ utan 3 modeller värre än dom. De kunde gett mig STARK dämparen för 265kr/st eftersom att de dämparna jag beställde bak kostade just 265kr (magnum ngt). men fick ett par för 640kr/st.

Beställde dessa:
Länk
Fick dessa:
Länk

Det är ju även 3 års garanti på dom jag fick jämfört med 2 år på dom jag beställde.

Det du säger kan ju för visso stämma, riktigt fult isåfall.
Eller så försöker dom bara få ut sitt märke STARK på marknaden genom att erbjuda deras dyrare alternativ i utbyte mot billigare delar som ändå är "budget". Kan ju hända att dämparna är riktigt bra trots allt, de kändes mycket robustare än biltema dämparna jag kände på härom dagen iallafall!

Beställt lite andra märkesgrejor såsom febi bilstein, skf, bosch filter/givare , mahle, torkarblad osv osv och jag har alltid fått rätt "märkesgrejor" .

Jag tror att sverige är en oehört viktig marknad för autodoc.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Med tanke på vad reservdelar kostar här så borde Sverige vara en viktig marknad.
Men hela grejen tycker jag är att man kan köpa märkesdelar/riktiga delar till lågt pris.

Det går att köpa t.ex. länkarmar mm på Biltema till lågpris även här, fast man får då byta dem hela tiden istället. Bättre att få rätt märkesdel och bara minska på priset, inte kvaliteten. :)
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Japp. Köper bara märkesgrejor där ifrån. Fjädrar runt om o dämpare fram är väv erkänt bra kvalité , bak testade jag ett par billigare eftersom att dom ändå byts på 15 minuter per sida. Förhoppningsvis fick jag lite bättre grejor än beställt!

Biltemas chassigrejor håller jag mig helst ifrån, dessutom är dom inte särskilt billiga heller .
Beställde skivor och klossar bak till en japansk bil, fick givetvis mina märkesklossar samt så hade jag valt en bromsskiva i mellan skiftet, Fick ju givetvis stark.. Nu har dom legat och skräpat i garaget ett tag.. Trodde jag var ensam om detta fenomen men tydligen inte... Suck
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Väldigt lustigt beteende faktiskt, även om jag i mitt fall var nöjd med bytet.

Har köpt väldigt många satser med skivor och belägg till olika bilar dock alltid bosch/brembo eller ATE och då har jag alltid fått rätt. Likaså bromsok.

Beställer man märkesgrejor verkar det vara ett säkert kort iaf..
ma
7.450
marin849
Har heller aldrig fått saker utbytta, men jag köper bara märkesgrejer.
Däremot har det hänt att jag beställt saker som "finns i lager" och fått svaret att "det är lång leveranstid, kan du ta nåt annat?"
"Nej då väntar jag" har jag svarat och efter 2-3 dgr får jag svaret att artikeln ej går att leverera varpå jag avbeställt hela ordern. Givetvis står artikeln kvar som att det finns i lager. Hänt två ggr nu.
Tack vare den här tråden kunde jag undvika att köpa från Autodoc/Reservdelar 24/bildelaronline mm. Jag hade helt missat DNs granskning som visar att bakom Autodoc står en samling personer med tveksam koppling till politiska idéer jag inte delar. Dit ska verkligen inte mina pengar gå.
Tack för info.

Försökte handla från autoteilemann eller mister-auto istället men där hade jag svårt att komma förbi den automatiska ändringen till svenska versionen av siten. Och därmed betydligt högre pris. Förbannat fult. Någon som lyckats?

Till sist blev det en beställning från www.qp24.de istället. Bra priser, några kronor dyrare frakt men inget tjafs om olika priser på varorna beroende på vilket land jag sitter i. Rakt och enkelt med ett bättre slutpris än på ovanstående företag

Uppföljning kommer när jag får min kylare

/N

Vilket site har billigare från mister auto?
mister-auto har olika priser beroende på om du väljer .de eller .se.

En kylare som på tyska sidan kostar 95€ kostar på .se 1259kr. Det är 40% dyrare

Samma sak på autoteilemann, där ändras priset när man loggar in på sitt konto och identifierar sig med svensk leveransadress. Jag har inte lyckats köpa som gäst/utan inloggning med leverans någon annanstans än tyskland.

Scammers.

/N
ma
7.450
marin849
Frakten då? En kylare är ganska skrymmande
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Japsåkare: Handlare som har mycket affärer med länder utanför sitt eget land, men inom EU, är tvungna att sälja med mottagarlandets momssats. Inget konstigt med det.
Kane:
Jodå, jag vet momsfrågan. I Tyskland är den 19% och här 25%. På en tusenlapp är skillnaden mht momsen alltså 60 spänn. Prisskillnaden på kylaren beroende på om man köpte från .de eller .se var ca 360.

marin849
Frakt från qp24.de var 15€. Mister-auto.se tar 89kr

Att samma kylare kostade 57€ på qp24 istf 95@ på annan site får ses som bonus :)

Jag handlar gärna lokalt om prisskillnaden är rimlig men 700 eller 2500 är iaf för mycket för min kassa.

He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Gillar att bildelaronline24 / autodoc svarar på mail på 5 minuter och löser problemen direkt om man har några, aldrig några bekymmer :)

Har fått DHL fraktsedlar mailade till mig 2 gånger när det blivit lite fel och rabatt på nästa köp m.m.

Skickade tillbaka gamla bromsok en av gångerna, fick stomme-kostnaden tillbaka på en vecka typ, även om ena bromsröret var helt fastrostat och sönderdraget i ena oket.

Nä jag känner mig trygg hos autodoc faktiskt :)
Jo
2
Joel.
E46 320ci ZHP -04
Jag beställde nyss massa delar till min renovering av kylsystemet på min E46. 10 av 13 artiklar var det jag beställde men de 3 andra blev ersatta av "STARK".

Nu i efterhand efter ha googlat så inser jag vad jag blivit utsatt för, trodde STARK var ännu bättre då det stod högre i pris. De lyckades på mig :)

Kylaren(radiatorn), ett löphjul och vattenpumpen blev av märket STARK.

Tänkte fråga, kanske är det bäst att byta vattenpumpen till något pålitligare? Just en sån sak kanske man ska vara extra noga med? Men det är ju ändå 3 års garanti på produkten enligt dem...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.