|
|
|
|---|---|
| Hej! Kör E91 320D -09. Kollade idag på bromsbackar för parkeringsbromsen. Men blir inte klok. Det verkar finnas både 160 och 185 diameter. Kollar man skivor tex på autoexperten så vill dom veta om det är 160 eller 185 diameters backar. Jag undrar då jag antagligen kommer att åka på ett nytt ok vänster bak plus skivor o klossar. Märkte häromdagen att det vibrerade lite när jag körde. Tänkte inte mer på det men så har det blivit lite värre. Trodde först att det var motorn. Men idag när jag skulle tvätta bilen så rök det så inåt bängen från vänster bakskiva. Så nått ligger ju o klämmer åt. Har jag otur så är det oket och så har skivan blivit skev. Det tråkiga är att jag bytte skivor o klossar runt om vid 9500mil. Nu har bilen rullat 14500mil. Kul bytte precis batteri också för sura pengar. Sedan ska en bussning bytas i bakvagnen. | |
| Varför jag byte bromsar runt om redan vid 9500mil var för att jag då jobbade inom reservdelsbranschen. Och köpte detta strax innan jag sluta för en billig peng. Brembo skivor och belägg. Tänkte skriva detta då det kanske kommer frågor om varför jag bytte redan vid så få mil. | |
| En sak till :-) kommer då inte ihåg vad det va för diameter på backarna. | |
| Verkar enligt realOEM som att du ska ha 160mm sålänge din bil ej har utrustningskod s100A eller s102a... dock ej helt säker. | |
| Ja det verkar så dom utrustningskoderna verkar vara för förstärkta bromsar. | |
| Verkar väldigt luddigt vad man ska ha? Jag har inte m sport eller förstärkt specialfordon. | |
| Plocka av ett bakhjul då å mät utvändigt mått på naven där bromsbackarna är inuti. Får du ett mått under eller nära 185mm kan du ju vara säker på att inte de stora backarna får plats inuti. | |
| Vad blir konsekvensen om man sätter på skivor som är gjorda för 185mm på en back som e gjord för 160? Enbart sämre handbromsfunktion? Sedan får man på ett par skivor som är gjorda för 160 på ett par 185? | |
| Ja då fick man domen. Nytt ok o nya klossar bak. 3500:- ink arbete 25% rabatt :-). BMW skulle ha det dubbla. | |
|
gaspo, Jag har ett set med 185mm bromsbackar till övers om du är intresserad. Helt nya bosch med tillhörande monteringssats. ;) |
|
| Tack. Men det behövdes inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.