AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.020

Skrämma upp en 330i 2000 ?

Dl
11
Dlarsson112
Bmw 318is - 90
Halloj!! Någon som har tips på att få lite extra krut i en m54b30? Tänkte om de fanns liknande lösningar så som m50b28 med 325:ans insug, chipp, går det tex justera kammarna något vassare eller hur verkar dessa motorer?:) lite nyfiken bara. Detta är alltså min vanliga bil så vill inte bygga på turbo.... Än iaf;)

Har någon erfarenheter kring olika original delar som funkar är ju de lite skoj att mixtra med då de inte brukar kosta hur mkt som helst:)

Med vänlig hälsning,
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
BMW själva fick ju upp effekten till 258 & 272hk med N52B30 som efterföljde M54B30. Då snackar vi väl mer avancerat insug och Valvetronic, även om det sista inte bör påverka toppeffekten. Och N52-insug bör väl inte passa till M54 så man får nog köra på kompressor etc. ZHP-versionen av 330 i USA hade ju andra kamaxlar så det kanske kan vara ett annat spår likväl som bättre grenrör etc.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja och de varvar ju 7000 rpm också. Man kan höja varvstoppet på en M54 också men det kanske inte är så bra långsiktigt.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Borde väl gå att etanolkonvertera dom. Större spridare och etanol med en bra mappning. Extraktor lyx och lite sånt lull lull, fast de springer snabbt iväg i pengar och effekten lär inte bli herre jösses mycke mer. Sen får man serva rätt ofta om man kör etanol
Dl
11
Dlarsson112
Bmw 318is - 90
Okey! Ja jag är snappat upp nått om zhp när ja luskade i om de va någon som justerat om kammarna. Grenrör verkar va meningslöst för de som gjort de i USA vad jag kunnat läsa så minskade effekten med 5hp. Ver ej om dessa boxar går att mappa om? Men är de för avancerat så kvittar de, va mest en tanke:) för en m50b28 med chip, grenrör, insug går ju som ett skott å har sett bänk papper på närmare 230hp:) några har av iv kammar osv.. Men men, får väl nöja mig med den som dem är;)

Tack för bra info!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett bra extraktorgrenrör lär göra en hel del effektökning, men det kan också göra effektregistret smalare och spetsigare.

Det borde fungera att köra med M3-grenrör rakt av.

Problemet blir väl katalysatorerna som du måste ersätta (de sitter i M54:ans grenrör), så det blir nog lite pill att få till allt med avgassystemet.

Har för mig att Schmiedmann har en film på sin hemsida (kanske ligger på Youtube nu) där de satte extraktorgrenrör och sportavgassystem på en M54 - kika där.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Johan, det är sällan man behöver "rätta" dig, men jag tror du menar syresensorerna (lambda-sond) när du säger "katalysatorerna", inte sant?

Jag kanske är naiv, jag kan inte så mycket om stål/material i ett grenrör men i min enkla värld, kan man inte borra hål i M3'ans grenrör och gänga hålen och skruva i syresensorer likt hur de sitter på M54?

(för tunt gods kanske?)

Nåväl, att trimma "sugis" brukar vara väldigt dyrt.
Jag råkade köpa en Golf GTI 16v med sugmotor (KR) för flera år sedan som är herrejössestrimmad (ej turbo) och föregående ägare bara skakade på huvudet och ville knappt säga hur mycket pengar som lagts i maskinen.... gammal teknik iof, (1987) ingen dator/mjukvara på det sättet såklart, men ordentligt gjort.

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, nej jag menar grenrören!

På M54 sitter de likt M52tu integrerade i grenrören (bakre delen - du ser "klumparna" om du öppnar huven)!

Ett äkta extraktorgrenrör ser ut som ett "ormbo" med lika långa och exakt avstämda rör ner till första kollektorröret för att skapa en sugeffekt där avgaserna sugs ut (därav namnet "extraktor").

Det finns eftermarknadsextraktorrör men M3:orna har sådana från fabriken och de är mycket välfungerande, troligen betydligt bättre än de flesta eftermarknadsprylarna.

Men problemet blir då som sagt att man måste sätta katalysatorer längre bak i avgassystemet (att flytta befintliga från M54 fungerar inte så man får hitta andra)!
Ett komplett avgassystem från en M3:a kanske kan fungera, då får man ju med katalysatorerna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Dl
11
Dlarsson112
Bmw 318is - 90
Suttit och försökt läsa mig till lite knep och trix men extraktor grenrör verkar minska effekten, läst lite olika dyno papper. Men har iofs inte sett nån med m3 grenrör! Ja jag har inga problem att bygga, har en smides verkstad med allt från svets till CNC styrda maskiner, och byggt både BMW turbo, Volvo turbo och en rally quattro i mina dagar, va mest att ja inte orkade tillverka nått utan om de fanns något skoj original som passa rakt på utan större modifieringar:) men ska forska lite kring m3ans grenrör! Gäller detta då e46 m3 enbart? Jag tänker ju även att de måste gå att labba med vanos styrningen och kamtiderna i och med att allt är justerbart. Många andra motorer, tex m42b18, m60b40 går se ju tex backa kammarna 3 grader så får man ut maximal effekt av orginal effekten, dom är ju justerade på de viset att ge bra komfort samtidigt som ett bra register.:)

Med vänlig hälsning, Dennis
Hej

Jag hade en likadan (automat) och monterade Vortech-kompressor. Gav ca 340-350 hk i motorn med downpipe, sportkat och många timmars mappning.
Den kändes hysteriskt pigg trots att det inte är så fasligt mycket effekt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lite off topic, men man kan ju inte låta bli att minnas en gammal klassiker:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.