|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 528iA e28. När jag tömde min växellåda (visserligen en defekt sådan) på olja, så fick jag en otrevlig överaskning... Oljan var rosa som yogurt! Kan mina misstankar vara sanna att vatten+glykol kan ha kommigt i kontakt med oljan, pga ett ev. söndrigt kyl?? Lätta inte på högerfoten! | |
| Är det inte så att växellåds olja ska vara röd/rosa? | |
|
Jo, men den skall inte vara grumlig/ogenomskinlig! Mvh |
|
|
Fråga: Hur har växellådan kommit i kontakt med glykol menar du ? Växellådsolja är lite ljusröd, med vatten mer åt "yoghurthållet".......... -------------------------------------------- Länk |
|
|
Anders S.: Oljekylaren ligger i samma kyl som vattnet, kan va någon mellanvägg som kanske har brustigt. Färgen var mer rosa än röd, stark rosa.. ej så genomskinlig.. Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Låter inte helt osannolikt,ATF blir väldigt blek om du får vatten i den. Har du intern oljekyl så ligger den som en rörslinga i kylaren(aldrig öppnat en BMWkyl,men principen borde vara desamma oavsett märke),provtryck. Henrik |
|
|
Henrik: Precis.. jo man kan ju göra det, men jag antar att d slutar med att jag får handla in ett nytt kyl.. så jag tog genvägen och fixade ett lite mindre kyl och sätter den som en enskild oljekylare. Borde funka fin fint ändå. Får bara se till å plugga dem gamla olje anslutningarna på det stora kylet (annars läcker ju vattnet ut där). (Fick mina vita blinkers idaaa.. =) *gla skit*) Lätta inte på högerfoten! |
|
Richie L |
Bytte vxl olja nyligen i en automatare och oljan var röd/rosa! Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
Okej.. då är jag inte ensam då.. =) Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Monterar du en separat oljekyl så får du nog problem till vintern eftersom den ordinarie kylaren även värmer upp oljan till lådan så att den skall växla finare snabbare, men visst går det som du tänkt . |
|
|
Holken: Okej, det hade jag ingen aning om, bra att du sa det.. Hoppas det funkar ändå, annars får man väl byta hela kylet isf.. Lätta inte på högerfoten! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.