AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.840

Köpråd Bmw 535D LCI

Jo
15
Jonteh
550iA LCI -07 Sedan
Tjenare! Har lite funderingar på att köpa 535D LCI
Har hört alla dessa fel med automatlådan och annat.
Men har det blivit bättre med faceliften? Finns det några kända fel på just 535d som fortfarande är kvar?
Swirflaps vet jag är ett problem men även dom fick väl en uppdatering efter 2007?
Ni som har eller har haft en 535 hur nöjd är/var ni med bilen?

Alla erfarenheter är välkomna!
Mvh
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Haft Pre-LCI. Mycket nöjd och bara irriterande småfel

Saker att ha koll på är inga unika för 535d utan mer modellseriens vanliga brister.

Lådans momentomvandlare uppdaterades redan på pre-lci sen blev mjukvaruändringarna med lci att den lirar än bättre.

Oljebyte på lådan har jag som käpphäst. 12000mil eller 8 år.
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Världens bästa vanliga bil
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kombi (E61) har "mer" problem än sedan(E60)
för just kablar i gångjärn till glasluckan och
stora luckan + moduler i övre spoiler på luckan.
Annars värdens härligaste bil. Kööööp.

Mvh Jonas B
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Nöjd med min. Har en LCI kombi och hade lite tur i oturen att samma dag som jag skulle åka och kolla/köpa bilen börja bakluckan krångla pga det vanligt förekommande kabelbrotten som kan bli. Så fick vänta några dagar och dom fixa det.

Min hade gått kring 20000 mil när jag köpte den och BMW kör livstid på oljan i lådan vilket inte är att rekommendera. Har precis bytt olja i lådan och den såg förhållandevis bra ut för sina 20000 mil. Lite mörkare och magneterna hade ytterst lite metallklegg på sig. Så min bil har inte blivit så hårt körd under sina mil då jag sett andra med samma mil på mätaren där oljan såg förjäklig ut.
När man tömmer underifrån och byter tråget så får man inte ut all olja utan kring 4-6 liter. Vet inte om det finns något sätt att få ut all olja men om oljan ser förjäklig ut skulle jag nog göra två byten ganska tätt inpå. Oljan är i min mening inte så dyr och jag köpte på mig för två byten så kommer göra ett till under sommaren förmodligen.
Vet inte om det bara är placeboeffekt men tycker den gick mjukare och bättre efter bytet.
Och köp orgina ZF olja, vet av flera där lådorna betett sig underligt med annan olja.
Tror rekommendationen från ZF är att byta olja kring 10000 mil vid hård körning. Dom har även en instruktionsvideo på youtube om bytet.

Tog även bort EGR(AGR) och swirlflappsen när jag höll på och det ser inge vidare ut i insuget och swirlflappsen pga sotet som blir. Man kommer inte in och åt att göra rent insuget genom dom små hålen som finns och tror inte det finns nått man kan lägga den i för att lösa upp det fastgrodda soten.
Nu är väl detta något man egentligen inte får göra men skulle nog rekommendera det ändå pga hur igensotat det blir. Och igen inbillar mig att den gick bättre efter.

Var tänkt att DPF skulle bort också men hade inte verktyg för det så blir ett nytt försökt till helgen.

Svävade ut lite mycket kanske.
Men i det stora hela så är det väl just elektronikfel man bör se upp med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.