AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.531

Vilken bromsbänk? Vilket företag? BMW 335i, 2007, E92

Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Hej
Jag har kört på Cobb steg 2+ i några år nu och har blivit lite sugen på en riktig mappning.

Vilken typ av bromsbänk är bäst? Rototest? Dynapack? Annan?
Vilka företag i Stockholm - Västerås har sådan bänk?

Mvh Magnus
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Hej,

Rototest mäter direkt på navet vilket gör att du slipper förluster mellan rullar/hjul.
Det mest korrekta är dock att plocka motorn och mäta direkt på veven.

Vad vill du uppnå med bänkningen?
Oavsett vilken bromsbänk du väljer är det "delta" du bör vara ute efter. Dvs skillnaden i effekt nu mot att du har förändrat.

Mvh
Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Syftet är att få en jämnare effektkurva.
Kanske få upp effekten lite, men det är inte viktigast.

Och så vill jag ställa in en magrare blandning på högsta växeln i det varvtal som motorn har när man kör 70-140.
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Men då förstår jag inte syftet med bromsbänken. Den används primärt för att få ett kvitto för hur mycket de förändringar man gjort har slagit.

Du pratar om mappning, där kan du mappa antingen på landsväg, bromsbänk eller en kombo om du ska ha individuellt för din bil. Oftast lär det finnas färdiga mappar till en 335i om du nu inte bytt till andra turbos osv. Men om du mappar på rullandelandsväg (rullar) eller rototest är ointressant effekten/resultatet av mappningen blir densamma. Då ska du snarare försöka hitta en duktig mappare.

Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Ja, jag vet att det finns färdiga mappar till 335i. Jag skriver ju att jag har hört på färdig mapp i flera år.

Hur kan du inte förstå syftet med bromsbänken?
Bromsbänk används antingen för att få en mätning av effekten eller för att optimera fram en individuell mappning.

Det finns olika typer av bromsbänkar där rullande landsväg är sämst för att hjulen kan slira.
I en bra bromsbänk spänner man mätutrustningen direkt på hjulen. Tex Rototest eller Dynapack.

Allt detta framgår tydligt i min första post.

Så jag frågar igen.
Vilken bromsbänk är bäst?
Vilken firma i Stockholm har en sådan?
Tilläggsfråga: Vilket företag är duktig på att använda sin bromsbänk och mappa individuellt?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Inte funderat på att få en individuell mapp från PTF via din cobb? Då skickar du loggar till dem och även dina önskemål, så fixar de det åt dig....

Annars så är väl AGs i Norrköping rätt vassa på mappning på rullande landsväg...
Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Joooo.
Jag har funderat på det.
Blir det tillräckligt bra?
Jämförbart med en mappning på bänk?
Mvh
Visa användare
789
johmei
335i E92
En reflektion, det är inte bänken som mappar utan en person med kunskap, erfarenhet och information om hur motorn går. Bänken är ett bra redskap för konsekvent belastning men inte någon magisk effektskapare.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Att mappa via bänk borde rimligtvis ge bäst resultat jämfört med en mappning på distans - förutsatt att personerna som gör tuningen är lika kompetenta.
Jag har cobb på min och har därefter låtit ProTuning Freaks göra individuell mapp.
Min bil gick riktigt dåligt med cobb standardmapparna,laggade och väldigt inkonsekvent beteende.
När PTF gör mappningen så kör man enligt ett förutbestämt mönster samtidigt som man sätter cobb-enheten på loggning. Därefter skickar man över logg-filerna till PTF som validerar och därefter skickar de över en ny mapp som man läser in. Sen upprepas detta x-antal gånger tills man är nöjd.
Själv kör jag i princip enbart bana och önskade en mapp med ett konsekvent beteende och det har PTF verkligen lyckats med - mycket nöjd med hur bilen går.
Det är ju heller inga pengar att tala om, har för mig att det låg på drygt 2000kr och då ingår det ytterligare mappningar om man t ex uppdaterar hårdvaran (IC, DP). Är enbart om du byter till andra turbos eller oktantal som du behöver betala för en ny mappning.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
PBZ här i Uppsala är nog de enda i Sverige som mappar Cobb, dom använder sig av Rototest tror jag men vet inte hur bra dom är. Annars är det ju som sagt PTF eller Wedge som gäller.

ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Ska göra en individuell mapp till min bil/cobb i vår när jag ställer på bilen och det blir troligen hos PBZ då jag i bor uppsala.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Robban: Vet du pris på det? Vad har du för mods?

ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Vet inte pris. Lär ju inte bli i närheten av PTF men bilen blir ju bänkad också så d e ju kul

Mods.Supersprint / evolve race bakre system. Oem catless N55 midpipe. Och AR design catless downpipe.wager performance ic.AFe intake.cobb

och sen kollar jag på chargepipe med bov
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Okej, fina grejer! Du ska inte byta inlets också så du har FBO på riktigt? Känns som en bra investering när du ändå ska kosta på en riktig mappning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.