AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.978

Rätt pris på F30 328i M?

se
661
seb_540
328i M F30
Hej, fattar inte begärda priserna på F30 328or, typ 2013. Ofta kring 300k. Konfigurerar man en ny 330 M med lull lull på bmw.se hamnar man på runt 440k. Och runt 10% rabatt får man direkt på mejl om man undrar över leasing, så säg en 400k ny? Vem köper en 3år gammal med mindre motor för 300k då? Missar jag något?
Motorn är inte mindre i 328 bara för att BMW dekaltrimmar 330...
Begagnatmarknaden är lite uppskruvad, lite därför jag beställde ny m3.

Kommer fortfarande ut bilar på blocket för mer pengar än vad jag ger för en ny med likvärdig utrustning.

Ser lite av samma effekt om man kollar på 320d, vilket bådar gott för kommande försäljning.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Seb_540. När du bygger din bil på BMW, så glömmer du lätt vinterdäck och fälg som är 15-20kkr som också ska på, eventuellt en eftermonterad motorvärmare för 5kkr.

Men det är inte hela förklaringen. Det första är kanske att bilarna för 300kkr säljs inte, därför de ligger kvar. Det är bilarna som kommer ut runt 270kkr som försvinner. Eller så tittar du primärt på synnerligen välutrustade bilar på blocket, medan de du bygger själv är kanske med precis minimum av den utrustning du vill ha?

Men när jag letade bil under 2015 tyckte jag också begagnade bilar stod för högt. Så jag köpte ny. Dessutom får man ju då välja exakt hur man vill ha sin bil.
Felet är ju att man hänvisar till listpriser när de säljs begagnat. T ex säljpris 300k nypris 460k. Jag vet iaf ingen som förhandlar så dåligt att de inte får någon rabatt så med andra ord betalar ju ingen listpriset utan får en rabatt om ca 8-12%. Skillnaden blir ju knappast attraktiv för begagnatköpare.
se
661
seb_540
328i M F30
Bra synpunkter, v-däck tillkommer förstås, men har å andra sidan nästan noll i värde på den begagnade bilen. Jag tittar bara på välutrustade bilar, och den jag konfar för 440k är bättre utrustad på så sätt att det förstås är precis det jag vill ha. Grunden är alltid fullt M, sport automat, skinn, pdc fram & bak, harman kardon, 18 tum eller större o lite diverse smått, navi är meningslöst - du har bättre grejer i telefonen liksom.

Men även med det då (felaktiga) listpriset + vhjul, dvs runt 450k, så är normen att 55% av värdet är kvar efter 3 år, men det förutsätter normal mil, dvs 4500. Allt över det är långmilare och värderas därefter. De flesta har gått 6000-8000 mil, så 55% är för högt, max 45-50%, dvs 200-225k. men egentligen max 200k när man beaktar vad man betalat för den ny, kanske 180k för en 8000 milare.

Sen kanske ovanstående inte är verklighet idag, så kanske blir en ny i alla fall, eller kanske snarare - man skippar det helt.
Det är marknaden som sätter priset, så när våren kommer tillsammans med köpsuget så är det bara att se om de finns kvar.

Blir dom sålda så är priset rätt, då är det bara att bita i det sura äpplet och beställa nytt.
se
661
seb_540
328i M F30
Marknaden bestämmer priset, tills de kommer och ska byta in den hos en handlare, då gäller plötsligt den värdering jag gör, med avdrag för handlarens marginal också! :) Men det kvittar nog, begagnat är nu uteslutet... såg just att om man accepterar vanlig automat istället för paddel automat så får man xdrive på köpet, erbjudande till 31 mars.
Jag satt själv och räknade lite naivt på vad en m3 skulle vara värd på marknaden till våren, räknade kallt med 600.000, vilket allt tydde på. Finns inte en bil i närheten. De som går billigast säljs för 650.000, 100.000 under nypris efter ett och halvt år (ofta med ett par ägare och 1500 mil på mätaren). Sett flera bilar säljas för 50-80 tusen mer än vad jag anser att dom är värda. Man kan tycka att det borde se annorlunda ut men man blir inte gladare av att se de fina objekten gå för några tusenlappar men än vad dom är värda statistiskt sett.

Att gå på nybil känns faktiskt rätt som marknaden ser ut nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.