AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.865

Försäkring "Ringen" och hemma

Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Någon som känner till något försäkringsbolag som tar försäkring för körning på banor i Sverige och på "Ringen". Körningen kommer att ske utan officiell tidtagning.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad jag vet så kan LF lokalt godkänna viss typ av bankörning (bedömning verkar ske från fall till fall / kund till kund). Porsche märkesförsäkring exempelvis godkänner bankörning i Porscheklubbens regi (men då måste man ha en Porsche). Annars är det inga andra försäkringsbolag som godkänner bankörning. Tidigare så har man kommit undan på Ringen eftersom den klassas som allmän väg, men vad jag vet så har de flesta (alla?) försäkringsbolag friskrivit sig från detta.

Jag vet att en aktör varit på gång att erbjuda tilläggsförsäkringar som ska täcka banmöten (finns i många andra länder), men som ännu inte kommit igång. Tycker det är märkligt att det inte finns än.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Tävlingsliknande förhållanden" har det stått i mina försäkringsvillkor oavsett bolag senaste tiden. Dvs, att ringen är allmän väg har ingen betydelse - ersättningen uteblir ändå.

-------
//Lövet
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Ja verkligen.
Åkte själv Porsche tidigare och då gick det bra. Nu är det BMW för hela slanten både på gata och bana. Skall höra med IF om det är någonting de har på gång.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
För medlemmar i BMW Club Schweden som har BMW Originalförsäkring gäller:

BMW Cup(Licenskrav, läs mer på länken) eller annan aktivitet anordnad av BMW Sport Club Länk eller BMW Club Schweden(Tex förarträning eller konbana) gäller försäkringen ink vagnskadedelen och på den senare ör självrisken höjd till 15000kr.

Ringen är en "vanlig" landsväg med ett vägnummer men mig veterlig gäller inte något bolag då man kör under tävlingsliknande former.

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aktsam är extra tydlig i sina villkor :-)
"Försäkringen gäller inte på Nordslingan på Nürburgring i Tyskland".

Länk
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Trafik gäller alltid på ringen(går ej att friskriva sig från i villkor finns flera rättsfall på det).
Dock är precis som Andreas skriver svårt att få svenska bolag som täcker (helförsäkring) på ringen. T.e.x. så gick det tidigare när Porscheklubben hade körningar där, då det var förarutbildning och inte tävling/tidtagning via If/porscheförsäkring precis som det fungerar på svenska banor genom klubben. Jag vet att det går att täckna ringen försäkringar där nere vid banan dock är dessa ganska dyra samt har hög självrisk.
Bästa är att köra genom ett slutet event (ej allmän åkning) då kan det definieras som förarutbildning och då täcker fler försäkringar t.ex. LF (OBS skiljer från län/län).
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är ganska många försäkringsbolag som har en liknande formulering som BMW-slangen säger att Aktsam har, med just undantag för "Nordslingan på Nürburgring i Tyskland.

Enklast är nog att teckna försäkring nere på plats, men den är säkerligen ganska dyr och har hög självrisk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.