|
|
|
|---|---|
|
Kikat i servicehistoriken på min bil, och vid ca 6500 mil så byttes tändstift vid den större fordonskollen hos BMW. Sattes in tändstift med art.nr 12122158253, vilket verkar vara Bosch Iridium tändstift. Någon som vet vad beräknad livslängd är på dessa stift? (Spontant så kändes ett första tändstiftsbyte vid 6500 lite tidigt, men det kanske inte satt iridium tändstift från fabrik?) Bilen har gått tio nu, och nästa större service är enligt datorn tänkt i april 2017 (då bilen kanske är uppe i drygt 11k mil) Så funderingen är väl om det då är dags för ett tändstiftsbyte igen då eller om de hänger med längre än så? | |
|
Platina-tändstift brukar ha 10.000 mils garanterad hållbarhet, ofta håller de betydligt längre än så, särskilt med vår "rena bensin" som sliter mindre på stiften. Enligt Bosch själva håller ett platinatändstift tre gånger så länge som ett standardtändstift och ett irridiumtändstift håller fyra gånger så länge som ett standardtändstift. Så jag skulle nog våga påstå att de bör hålla ca 12-15.000 mil eller så, utan några större problem. Jag var i kontakt med NGK:s kundservicetekniker angående tändstift och han sa att tändstift med dubbla platinaspetsar (på båda elektrodsidorna) i princip kan hålla hela bilens livslängd om motorn går som den skall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, bra att veta! Tack :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.