AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.947

Irriterande kallstartsproblem e36 316

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Har en gammal e36 316 compact "open air" som rullar fram och tillbaka till jobbet.
Den är jobbig vid kallstart, går knappt på tomgång när det är varmt ute och har ingen tomgång alls när det är kallt.
Man måste hålla den igån med gasen tills den blir lite varmare i motorn, då går den, men väldigt illa. När den är varm går den helt normalt.
Även när den är kall går den normalt vid körning.
Är detta fel beroende på tempgivare eller har någon erfarenhet av andra fel som orsakar liknande problem?
Hittade ett gammalt kvitto från BMW där man felsökt just detta och bytt tomgångsmotorn. Då hade bilen inte gått alls på tomgång och man fick bara en liten förbättring av bytet. Så troligen är det något annat som är fel.
Tempgivaren sitter så illa till så jag har inte bytt den.

***bmwcs 2202***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla ev. fysiska fel i form av läckage i insugsbälgar etc., därefter är felkodsavläsning nästa steg, samt "live-avläsning" där man ser vilka temperaturer etc. som motorn jobbar med!

En koll på hur stiften ser ut kan vara till viss ledning också.

När byttes tomgångsmotorn?
Hur långt har bilen rullat?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Den har rullat 24k, men motorn är bytt vid 23 till en som gått ca 19k, om man kan lite på det. Detta är gjort innan jag köpte den.
Om det stämmer har motorn ju då gått ca 20k. Jag minns inte riktigt vid vilken mätarställning tomgångsmotorn byttes, men det var innan motorbytet.

Man kan egentligen anta att man inte flyttade över tempgivaren, som sitter illa till under insuget.
Då borde felet inte ligga i den heller. Det har jag inte ens funderat över tidigare.

Däremot är ju risken stor att man använt samma lmm, slangar, styrbox etc.
Jag ska kolla stiften, slangarna och göra felkodsavläsning till att börja med.
Kollade bälgen igår och kunde inte se något, men det kan ju vara småsprickor.

Jag har ett ELM327 interface och adapter till e36 hemma som jag aldrig lyckades få att funka riktigt till den gamle 320 e36:an. Kanske ska göra ett försök med den.
Vet inte vilken programvara som är bäst bara. Någon som kan tipsa?

Annars får jag ta den till verkstad.

***bmwcs 2202***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att dra ut kontakten till LMM - går motorn bättre då, är den kass.

Min första tanke var tomgångsmotorn eller kallstartsventil (är lite osäker på om det sitter sådan på din motor), och i ditt fall byttes ju tomgångsmotorn på den gamla motorn - frågan är om de flyttade över den till nya motorn?

Mvh
Johan B

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Nej det vet jag ju inte om de gjorde. Men den blev inte bra när de bytte den på BMW enligt servicerapporten. Den gick något bättre men inte bra. Så därför har jag antagit att det inte är den som är felet.
Ska kolla om det finns kallstartventil.

Glömde en sak i felbeskrivningen förresten: När man startar den kall så går den först ok i några sekunder, sen börjar problemen. Så det är som om kallstarten slår till först och sen slår ifrån för tidigt.

***bmwcs 2202***
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Spontant låter det som att det är tjuvluft, lmm elr trasig tomgångsmotor.
Visar det sig att det är en tomgångsmotor elr lmm så tror jag har dem liggandes i garaget någonstans ifall du blir intresserad.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Provat att rycka lmm men den går likadant. Ska kolla bälgen och byta tempgivaren härnäst.

***bmwcs 2202***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den går lika dåligt med som utan LMM, kan man börja misstänka att det är knas med just LMM...

Är det bara vid kallstarten den går "lika dåligt" med och utan inkopplad LMM, eller över hela temperaturregistret?

Om jag minns rätt (med reservation för att jag är lite osäker) använder motorn inte signalen från LMM vid kallstarten under vissa temperaturer, innan motorn kommit upp lite i temperatur.

Mvh
Johan B

em
906
em3
M3 cab -03
Någonting med luft/bränsle är det. Jag slet länge med -00 V70 ( Volvo), där spjällhuset har en "gammal" "kolbane-lösning". Oregelbundna hack/bluddranden i gången, LMM har där en annan teknik, en "motståndstråd" (?) längst in i LMM'n?

Resultatet, ett vanligt fel på Volvo'n, det elektroniska spjällhusets kolbane-mätare ( potential-), var slite och kass. Gas pedalens rörelse överförs till en en elektrisk/elektronisk signal.

Vet inte vad BMW hade för teknik på e36, men om det är "kolbana" på LMM ( vanligt fram till slutet -90-tal, då slits den i de vanligaste varvtalen, typ 1500-2500.

Som andra sagt, tjuvluft förstör ju hela mätprocessen!! En annan vanlig felkälla!!

För att krångla till det mer: Volvo har en "luftcirkulator" vid kall motor, som ska snabba på drift-tempen, där finns en fläkt, som kan krångla, antar att BMW inte har en likadan!! (?)

Vet inte om detta bidrog, men de lösningar på effektivare motorer= mindre förbrukning, hade på den tiden ett antal nu övergivna lösningar, som såklart, kan krångla på ålderns höst, och gör det.......

Lycka till!!

em3
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Hej igen. Ni hade ungefär rätt allihop. Det var tjuvluft och det är pinsamt att jag inte kollat ordentligt tidigare.

Jag gjorde misstaget att köpa en billig husvagn att dra med min gamla 1600 touring.
Ja, den var billig. Nej, den var inte fin när man började rota i den. Men nu är den klar.

Så igår kväll först blev jag klar att titta ordentligt på bilen och efter sju sekunders felsökning och demontering av insugsbälgen konstaterade jag att bälgen hade en fem centimeters spricka på undersidan.

Tack för hjälpen och jag bjuder på en felsökningskurs till mekanikern på BMW som bytte tomgångsmotorn utan att kolla bälgen....

***bmwcs 2202***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.