AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.235

Omlackering av dörr, potentiella nyansskillnader

Ge
6
Getz
540iA -97
Tjena!

Har en väldigt fin 540, 97 års modell, som tyvärr har fått ett dörruppslag på höger bakdörr. Det har på dörren blivit lite röd färg från den andra bilen men det ska nog inte vara några problem att polera bort. Problemet är dock att det har blivit en rätt bred men smal buckla som syns i vissa ljus, och det stör mig något fruktansvärt. På dörren finns även en liten liten buckla sedan innan så nu är jag sugen på att få dörren i ordning gjord och lämna den till en lackfirma

Då är min fundering på hur det kommer bli med nyansskillnader. Bilen är cosmossvart metallic, färgkod 303/9, vilket är den lite ljusare varianten på cosmossvart. Hur tror ni det kommer att bli? Kommer den nylackade dörren att matcha den övriga lacken som nu har snart 19 år på nacken? Är verkligen inte sugen på att få nyansskillnader.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om du "verkligen inte är sugen på att få nyansskillnader" så är nog rådet lika enkelt att "verkligen inte" lacka om bilen. Du svarar ju nästan på frågan själv.

Eller att lacka om hela bilen, vilket inte framstår som särskilt förnuftigt om det inte är en helt galet fin och lågmilad framtida entusiastbil. 50 tkr - eller vad det nu kostar att hellacka - kan du ju ha rätt roligt för.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är svårt för lackerare att matcha nyansen på en ny lack. De flesta misslyckas. Det är _inte_ lättare med en så gammal lack. Jag skulle inte gjort omlackningen.

Kolla om inte dentmaster eller liknande kan snygga till bucklan istället.

-------
//Lövet
Smällt med rådjur två gånger och det var ett rent helsike att få till lacken utan nyansskillnad och då var det nya bilar med ca 500 mil på mätaren.
Båda gångerna fick dom göra om jobbet.
Dom får nog lacka om hela sidan för att det ska bli bra.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Hur är det med vita färger, blir det också nyansskillnader?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men lackeraren kan väl göra färgprov innan? Dvs blanda några olika recept och lacka på en lös plåt, sen lägger man den mot bilen antingen utomhus eller under en fullspektrumlampa (som lackeraren har).

Min nyans är väl inte lika tjurig som din i och för sig (sterling grey metallic) men det finns ingen nyansskillnad på de senaste två lackerna, däremot en rejäl nyansskillnad på huven från en tidigare lack. Jag fick komma och kolla färgproverna mot bilen innan lack och det blev bra direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.