AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.066

Väldigt skakig, motorlampan lyser - 116i E87 2007

Sida 1 av 2
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Hej!
Är ny här på forumet och behöver lite hjälp med min bil som sedan igår började bete sig väldigt konstigt.
Det hela började med att motorlampan började lysa mitt på vägen till Stockholm igår, väl framme stannade jag bilen. När den var fortfarande igång, drog upp handbromsen, då började hela bilen skaka väldigt mycket så pass så jag blev orolig.
Idag åkte in på verkstaden och de kopplade datorn och kunde konstatera att det var inte ett fel utan väldigt många felkoder som behövdes nollställas. Samtliga koder nollställdes och vi testade att felsöka den på nytt igen, men tyvärr felkoden dök upp igen och bilen var lika skakig som förr.

Felkoden är:
2982 - Kamaxelgivare, insugningssida
- Intermittent
2983 - Kamaxelgivare, insugningssida
- Intermittent

Vad gör jag i det här läget?
Vad föreslår ni?
Har någon varit med om något liknande?
Vad kan det gå på att reparera felet?
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Kamaxelgivaren kostar ca 400:- + arbete. Sitter bra till så någon jätte kostnad för byte bör det inte vara
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
flayen: Men vad kan det bero på att den gått av?
Verkstaden försökte berätta, men jag fattade nada av det :P då jag inte alls är kunnig vad gäller den tekniska delen.
De pratade om iaf sambandet mellan motoroljan och att dålig olja/ för lite olja kan ha varit en orsak till det hela ...

Är det en givare som gått? Men vad fasiken visade han bilder på motorn och kamkedjan etc ...
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
just han nämnde nåt med Vanos
Hur menar du gått av?
Biilen är en 07 och nästan 10 år de behöver bytas förr eller senare oavsett bilmärke, rätt vanligt, dock lätt att byta.
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Menade vad är bakomliggande orsaken/erna som gör att den går?
Bra o veta till nästa gång om det är något man kan själv påverka =)

Men var verkstaden helt ute o cyklade när de nämnde motorn, kamkedja etc etc ?
Orsaken är ålder, livslängd och slitage.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
2982 och 2983 har samma förklarande text, gissar på att det är ett copy&pasta fel.

@ferre80 : Vad är den korrekta texten till de två felkoderna?

Nu ska vi inte måla fan på ventilkåpan men det finns ett par fall av överkuggade kamkedjor (varav något följdes av komplett ras lite senare då kedjan gick av) som föregicks av att motorn gick dåligt och man fick upp timingrelaterade felkoder.

Lite oroväckande att bilen skakar som den gör. Om motorstyrsystemet har satt en felkod på insugskamaxelgivaren så är det högst troligt att motorstyrsystemet inte använder denna givare alls och då borde inte motorn skaka eller gå ojämnt.

Nu nämns det att felet är intermittent så det kan ju vara så att motorstyrsystemet trots allt använder sig av insugskamaxelsensorn och får helt knasig information och motorgången blir därefter.

Är ändåså dock lite oroväckande.

Kamkedjeproblem på N43 är inte vanligt, men det händer.

Så jag skulle nog lämna in bilen till en duktig BMW-verkstad som tar sig en titt och felsöker nämnda givare och samtidigt kollar kamkedjan / timingen.

Ser dessutom att kamkedjespännaren är exakt samma som i min N46B20-motor. Har inte den kamkedjespännaren bytts till den nya så ska det göras - oavsett om man har problem eller inte.
Hur långt har bilen gått?
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Lite beroende på om denna -07:a är en tidig eller väldigt sen finns det väl 2 motoralternativ på 116. Skulle tro att det sitter N45 i din bil.

Precis som bmw-slangen säger så skall kamkedjesträckaren bytas i denna motor med. Är inte spännaren bytt kommer kedjan hoppa förr eller senare.

Har för mej det finns en tråd här på AP om en motor som hoppat 6 kugg och sedan inte startade. Kör inte en meter till innan du fått koll på att allt står rätt till i motorn. Är inte spännaren bytt så byt hela kamdrivningen.

För att kolla om det är givaren som är kass kan du byta plats på avgas och insugskammens givare då det är samma givare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Crap, du har nog rätt Nop.

Är det N45 som bara har VANOS (och inte Valvetronic eller direktinsprutning)?

Blandar alltid ihop dessa motorer (N43,N45,N46) :-)
N45: VANOS
N46: VANOS + Valvetronic
N43: VANOS + Valvetronic + Direktinsprutning

Fick jag det rätt där?
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Bmw-slangen: Gällande folkoderna så är det samma på båda.
Men vad är det folkoderna säger för nåt?
Bilen är väldigt skakig men så fort man gasar lite mjukt så den kommer till 2k-2,5k vara så släpper den och bilen skakar inte alls.
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Det stämmer det är en N45 som jag har
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Men vad innebär det att det VANOS? Är det något allvarligt? Kan ni beskriva det lite enkelt så jag som har inte mycket koll förstår :) tack!
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Bilen har gått 15.200K
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, det ska vara olika text.

Något blivit fel i programmet som användes för felkodsläsning. Vet du vilket program som användes (inte viktigt utan mest bara av nyfikenhet)?

Märkligt det där med att det släpper vid 2000-2500 rpm. Kan det vara VANOS-systemet som fjantar sig? Skulle varit bra med en mer korrekt text till de där felkoderna.

Felkoderna säger att man ska börja felsöka i området kring kamaxelgivarna och tillhörande timing.

Så nästa steg är felsökning (och en kontroll av kamkedjan samtidigt när verkstaden är ändåså där och gräver).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, sorry!

Man är lite skadad och slänger sig med de där termerna efter ett tag.

VANOS är kort och gott variabel kamaxelstyrning. Vad systemet gör är att den roterar kamaxeln och kan därmed ändra timingen för när ventilerna öpnnar/stänger.
Länk

Förr så fanns bara VANOS på insugskamaxeln, men på din modell finns det på både insugskamaxeln och avgaskamaxeln.

Men vi vet inte om det är VANOS. Vi vet inte om det kanske bara är givaren som behöver bytas. Vi vet inte om det kanske är kamkedjan som hoppat en kugg eller två.

Vi vet bara att man måste börja felsöka :-)

Och vi vet ungefär var vi ska börja felsöka - det är varför det finns felkoder - för att ge oss någon som helst riktning om var man ska börja sin felsökning :-)
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Super tack för den tydliga förklaringen!!
Jag tar med bilen till en kille som är lika duktig på BMW som du, återkommer med information om vad har o säga :) ha en bra kväll!
fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Nu har man säkerställt att det är kamkedjesatsen som måste bytas ut och eller ena eller båda vanosen.

Allt som allt kommer landa på 17700kr totalt.
Kamkedjesats 9700kr
Vanosen 4000kr/st

fe
21
ferre80
116i E87 - 07
320i E37 - 95
Var kan jag få tag på Vanosen? Under vilken kategori kan man hitta dessa och hur vet jag att de passar till min bil?
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Vem försöker sälja kamkedjesatsen för 9700:- ??
Såvida det inte är med arbete är det rena rånet...
Länk
Till denna får man sedan lägga till nedre drevet på vevaxeln för någon hundring.

Vanosenheterna kan du se på följande länk, det är nr 4 och 5
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.