|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har skaffat mig en bmw scanner 1.4 och kopplat in den i runda uttaget . när jag scannar hittas inget står bara not found på allt. har kollat runt lite på nätet och hittat massa info om att man ska lödda ihop olika pins. har öppnat min och upptäcker att 5 av 6 sladdar är löddade och den 6e sitter ej fast ska dt vara så? | |
|
Hej, Vilken bil gäller det? Vad jag kan läsa mig till, är din 93:a kanske för gammal. På 98:an borde det inte vara några problem. Det där med lös kabel kan jag inte svara på. Åtminstone inte i ögonblicket. Men hav tröst! OlaO, "han som vet", lär hitta din tråd snart. :) /Lennart |
|
|
Hej igen, Det är nog som det skall vara med dina kontakter. Det är bara fem st aktiva ledare. (Annons på AutoPower ca maj 2010) "Har en adapter över, den omvandlar BMWs 20pins diagnosuttag uttag till ett OBDII uttag för avläsning med scanner. Perfekt om du har tillgång till OBD scanner och vill läsa av felkodsminnet eller serviceindikatorn Stiften är anslutna som följer: OBD2 (Hona) - BMW 20-pin 4 + 5 ---------------19(Ground) 7 ------------------- 17+ 20(K Line) 15 ----------------- 15(L Line) 16 ----------------- 14(Power) Jag har ingen aning om vilka scanners den fungerar med." /Lennart |
|
|
gäller e39an Tack Lennart men jag har en adapter redan. |
|
|
Jag köpte en BMW-scanner i höstas. Var tvungen att löda ihop stift 7 & 8 i interfacet för att få det att fungera. (523i med rund kontakt, körde med adapter). Mvh, Björn Lidén |
|
|
Den text, som jag kopierade in, kommer från en annons (inte min!) publicerad år 2010. Poängen med klippet var att visa på att din "olödda" kabel var just det, eftersom den inte behövs. Men vill du hitta egna ledtrådar, googla t ex "pinout obdII", "bmw 20 pinout", "bmw 20 pol - obdii pinbelegung"... /Lennart |
|
|
Lenwib, visst snappar jag upp sånt här ;-) Det är väldigt blandad kvalitet därborta i asien på elektroniken. Den jag har är noggrant utvald från en bra tillverkare av scannern. Det ska absolut inte vara några lösa sladdar såklart men man bör ju kunna lista ut varifrån den lossnat. Programvaran som skickas med brukar också vara buggig eller rent av demoversion. Den som fungerar bra heter 1.4.0.9. Men man brukar få kontakt med bilen på något sätt även med de sämre versionerna. Man ser vilken version man har om man startar programmet, det står i överkant. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Bra att du är med nu, olaO! :) Men fortfarande vill jag hävda, att fem ledare gör jobbet! En skiss, som jag har, men inte kan få till här, visar hur fem ledare från bmw:s 20-poliga "översätts" till en OBDII-kontakt. Nåja, nu löser det sig väl ändå... ;) /Lennart |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Just av den här anledningen köpte jag BMW-Scanner och INPA av Ola. Grejerna är väl beprövade och om det är problem får man hjälp. :) |
|
Tack Westersund! Lenwib, pinne 1 skall vara med också "Ignition". Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Aha! Skall strax korrigera min internethämtade skiss! Fast konstigt, egentligen... Men tillsvidare ger jag mig! :) F ö +1 på Westersund! /Lennart |
|
|
Lennart : missuppfattade ditt inlägg ser nu (annons autopower 2010) har googlat bilder på scannern och hitta många med en lös sladd så det verkar vara normalt sladden är klippt har aldrig varit löddad jag har version 1.4.0.7 var hittar man 1.4.0.9 ? |
|
|
T34: Ola har fungerande grejer och ger support. Även om det känns surt att ev behöva kassera delar av din redan köpta utrustning, är det inte fel väg att gå. "Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör en galen." Nu har jag i a f "forskat" lite och kommit fram till att översättningskablarna från BMW:s 20-poliga till OBDII sällan, eller antagligen aldrig, är fullkopplade - eller ens standardiserat kopplade - utan leverantörerna anpassar kablarna till det tänkta interfacet. Detta är min slutsats efter att ha kontrollerat min BMW-Scanner-kabel mot uppgifter från nätet och mina egna tidigare kartläggningar. Med risk att förvirra ytterligare, delger jag er läsare dagens resultat, som alltså är uppmätt på en "översättningskabel" med en BMW 20-polig hane i ena änden och en 16-polig OBDII-hona i den andra. Det gäller alltså min fungerande kabel till BMW Scanner-interfacet. BMW-hanens stift är normalt (tror jag) numrerade i kontaktens botten. OBDII-honans uttag är inte märkta på min kabel, men om man håller kontakten mot sig med längsta sidan uppåt, finns stifthål nr 1 uppe till vänster och stifthål nr 16 nere till höger. OBDII-kontaktens hål ------------------->BMW:s 20-poligas stift Nr 1 (+12V vid tändning på) -----------> Nr 16 Nr 4+5 (Jord)--------------------------> Nr 19 Nr 7 (K-line)----------------------------> Nr 20 Nr 8 (L-line)---------------------------> Nr 15 Nr 16 (+12V, alltid. "Always hot")------> Nr 14 Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för andra. Själv blev jag i a f klokare av insikten att de till synes helt lika "översättningskablarna" (jag har ett antal) skiljer sig duktigt åt vad gäller användbarhet. /Lennart |
|
|
du menar att man ska mäta mellan t ex. nr 1 och 16 på och se om dom har kontakt med varandra och om allt stämmer enligt ditt schema så ska det fungera (inget fel på omvandlaren) |
|
|
Ja, så skall schemat förstås. Då skall det fungera. Naturligtvis med reservation för att du har en helt annan variant av BMW Scanner-interface, men det finns det just ingen anledning att tro. /Lennart |
|
|
har mätt adaptern och den stämmer inte mot ditt schema har än så länge hittat ett fel blir helt snurrig |
|
|
T34, på din 99:a har du väl även OBD2 uttag i kupén. Där är bara motor och växellåda kopplade men om scannern fungerar där så är det troligen då 20-pins adaptern som är felet. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Efter mitt senaste inlägg mätte jag ett stift, men bara ett, på "översättningskabeln till mitt INPA-interface. Den mätningen bekräftade precis det jag skrev tidigare: dessa kablar är inte universellt användbara. Kineserna (antar jag) har nog inte helkoll på varken BMW eller OBDII, utan tar de tåtar som råkar passa för deras aktuella layout. Kan mycket väl tänka mig att någon därborta, precis som jag själv till nyss, tyckte att kabel A säkert är lika med kabel B. De ser ju likadana ut! Och så skickade man med det man hade på hyllan. Jag skall inte göra mer reklam, men du vet var du kan hämta hjälp... ;) /Lennart |
|
|
Ola: jag har uttag i kupén men den sitter i ett förvaringsfack så jag kan inte få i scannern den är för lång. väntar på en obd förlängnings kabel som lär komma i morgon. om inte det funkar så får jag skruva bort facket. |
|
|
Du får in den i det uttaget utan problem. Man får vinkla lite bara. Annars har du en väldigt konstig BMW.scanner. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
K-line har du på stift 17 & 20 i runda uttaget. I OBDII-kontakt skall K-line vara på stift 7. En riktig adapter skall vara kopplad så dessa tre kontakter kopplas samman. Jag köpte en som marknadsförs till Autocom och den är korrekt kopplad. (från Kina) Den bmw scanner jag köpte hade K-line enbart på stift 8, så genom att löda ihop stift 7 med stift 8 så löste jag problemet. Öppna ditt interface och titta om det inte är lika för dig. Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.