AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.912

E90 335i misständer, trots åtgärder

Hej!

Köpte en 335i 07 i höstas.

När jag fick den var turboaggregaten helt nybytta, och den gick jättefint.
Efter någon vecka började den misstända och ibland vara lite trögstartad.
Den misständer på tomgång, och hela bilen skakar till. Under körning går det bra, eller så märks det bara inte.

När antisladd hoppar in och man fortsätter trycka på gasen i några sekunder börjar den misstända och gå in i felsäkert läge. Då hackar den sig bara fram tills man startar om den.

Tog upp det med bilhandlaren som lämnade in den på verkstad.
Dom konstaterade att spridarna var dåliga och bytte allihoppa.
Efter det var den inte längre trögstartad, och misständningarna på tomgång var nästintill borta.
Den fortsätter dock gå in i felsäkert läge när man gasar mot antisladd.

Är iallafall nöjd och kör med den hela hösten, tycker den blir lite sämre på tomgång igen med tiden.
Ställer av den 3 månader och efter det går den dåligt på tomgång igen.

Idag böt jag alla tändspolar och tändstift, trots att stiften var bytta för inte alltför länge sedan.
Efter det går den lika dåligt eller nästan sämre, jag vet inte riktigt.
Den är dock fortfarande aldrig trögstartad.

Hällde i en full tank med ny fräsch bensin, och en desperat flaska injector cleaner.
Har bara kört några få mil sen dess, men ingen skillnad än så länge.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra mer?

Har hört att bensinpumpen kan fela också, men att det brukar resultera i andra typer av misständningar?

Bilen har gått 17000 mil.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Finns det felkoder?

Kan ju ha något med ventilerna till VANOS att göra. Oljan som passrar dom är ofiltrerad och med 17000 mil bakom sig så är de nog rätt skitna. Testa rengöra dessa alt byt dom. Finns bra DIY snuttar på youtube.

// Jonas

Tack för ditt svar!

Dom enda felkoderna som kommer är om misständningar.
Ska kolla upp det med VANOS.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror inte på Vanos - det brukar "bara" resultera i att motorn blir lite tröttare och möjligen får orolig tomgång.

Skulle spontant tippa på en kamaxelgivare som strular.

Men en seriös felkodsavläsning är nog nödvändig - kanske också lite djupare analys av hur motorn beter sig "live".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack!

Kanske rengör dom ändå, kan knappast skada och verkade ganska enkelt.

Kan tillägga att jag tyckte tändstiften såg väldigt svarta ut, men vet inte hur dom ska se ut. Dom har suttit i 2000mil.

Jag tror även bilen har en trimmjukvara av något slag. Tänker att det kanske kan vara problemet med att den går in i felsäkert läge? Att trimmet då kämpar mot antisladden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första åtgärden är nog att försöka "riva ur" trimkomponenterna...

Stiften skall vara ljusgrå eller ljusbruna - är de sotiga/svarta går motorn fett. Är de oljiga/svarta har du läckage av olja in i cylindrarna.

Här finns en del bra bilder på tändstift:
Länk

Man kan väl kanske misstänka att trimningen gör att motorn får för mycket bensin (går fett).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ska försöka ta bild på stiften imorgon så får någon kunnigare avgöra.
Har dom inte framför mig, men i tabellen som fanns i din länk skulle jag säga att dom motsvarar cold or rich.

Ska försöka få bort trimmet. Kan jag åka till bmw och be dem läsa in originalmjukvara?
Lyckades få upp bilder på dom nu.
Tycker alla stiften är lite olika, och vissa är vita på en sida och svarta på andra.
Tycker dock 1 stift är märkbart svartare än resten. Vet tyvärr inte vilket stift som satt vart.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Hej igen,

Har felsökt lite mer idag.
Tog ur alla tändstift och spolar igen för att kontrollera att dom var monterade ordentligt. Testade även olika kombinationer mellan gamla/nya tändspolar för att se om även någon av dom nya var trasiga, men utan resultat.

Vad jag la märke till är att 3 av dom nya tändstiften redan var lite sotiga. Dom tre längst fram. Finns det någonting gemensamt som kan göra att just dom 3 cylindrarna misständer?
Dom andra tändstiften såg fina ut.

Har även tagit reda på att det sitter ett procede chip i min bil, dock har jag utan att veta det alltid kört i bypass läge. Vet inte om det kan påverka ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.