|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Svar från BMW kundsupport: Laddhybriderna är inte utvecklade på ett sådant sätt att dom kan utrustas med dragkrok. Den globala efterfrågan på dragkrok till laddhybrider har inte varit speciellt stor och av den anledningen har inte detta tillval prioriterats. Det vi kan informera om är att vi i framtiden kommer kunna erbjuda 25st elektrifierade modeller varav 12st kommer vara helt eldriva. Om dragkrok kommer komma som tillval kan vi inte svara på nu. /Udo Dirkelsniff Min blogg: Länk |
|
| Den info jag fått från BMW Sverige, produktchefen, var att det kommer komma dragkrok till hybriderna, men endast 750kg dragvikt. Lite svävande när, men antydde årsmodell -20. | |
|
Hej, Undrar om ngn har monterat dragkrok på sin 330e, F30? Mvh Håkan |
|
|
I ett nyhetsbrev från BMW sverige skickat 20190612 så stod att 330e touring skulle ha dragkrok som standard. Det korrigerades i nytt nyhetsbrev 2010710 till att vara valbart men inte standard. Stod inget om max släpvikt i nyhetsbrevet men det kan ju mycket väl vara en begränsning som bara står i det finstilta. Om detta ändrats igen eller inte alls stämmer vet jag inte. Nyhetsbrev kan nog inte anses juridiskt bindande... Tycker det vore smakligt med krok även på hybrider, gärna utan 750kg begr. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Hej, Brink/Thule kroken , 55-554500 passar inte enligt uppgift på hemsidan. På denna står inget om hybrid: Länk Undrar som sagt om ngn monterat dragkrok på sin 330e, F30 (sedan). Mvh Håkan |
|
| Det går att välja till dragkrok om man köper en ny 330e 2020 årsmodell. Jag hade kanske inte velat eftermontera hos någon självutnämnd "expert" på grund av att den kan påverka säkerhetssystemen och backningsassistenten, förutom att den kanske inte godkänns vid besiktningen. | |
|
Hej, Kanske var jag otydlig.. Det är 330e, F30 av årsmodell 2016-2017 som jag undrar över. |
|
|
Håkan, är modellen ens godkänd för att ha dragkrok? Kan det inte bli strul med besiktning om du sätter på en själv? Visst finns det tre-serie modeller som säljs med dragkrok och är godkända. De går det ju att eftermontera på. Men 330e som inte såldes med dragkrok kan man ju misstänka att de inte bemödat sig med att godkänna för dragkrok. |
|
|
Ja, det är ju det som är frågan. :) Tittar man på Transportstyrelsens hemsida så får man upp dragvikten för modellen. |
|
| Håkan, Jag föreslår att du ringer Transportstyrelsen. Jag tror att det är den vägen du skall gå, jag är säker på att du får rätt svar efter några minuter. | |
|
Inte din bil men i dagens nyhetsbrev från BMW står att nya X3 Xdrive30e kan fås med dragkrok och 2000kg släpvikt. Den drivlinan låter tålig - vet inte om det skiljer sig nämnvärt från 330e eller om det bara är den godkännande testningen som saknas för tidigare 330e? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Dagens 330e kan beställas med infällbar dragkrok för 11100kr | |
|
simba_RR "Dagens 330e kan beställas med infällbar dragkrok för 11100kr" Någon som vet hur mycket den får dra? Viss skillnad om det är 700 eller 2000 kg... |
|
|
Uffe, såhär ser mina uppgifter ut: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1235 kg Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1985 kg OBS! Det gäller 330e - 2020 modellen. |
|
|
Min330e (och alla andra): de uppgifterna handlar bara om körkortsbehörigheter. Totalvikt på ett släp (eller en bil) är vad det maximalt får väga inklusive last. Sammanlagda totalvikten på bil + släp får inte överstiga 3.500 kg med B-körkort, resp 4.250 kg med utökad B (B96). Har inte ett pillekvitt att göra med bilens tekniskt specificerade maximala dragvikt. Den åsätts av tillverkaren, och kan vara både högre och lägre än det som gäller för körkortsbehörigheten. Jag snokade rätt på en 330e 2020 som har dragkrok (regnr BGF03W om nån vill kolla - den är utannonserad på Blocket så jag hänger inte ut någons regnummer här). I fordonsregistret är följande angivet: Max släpvagnsvikt, kg 750 Max släpvagnsvikt obromsad, kg 750 Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg 1200 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg 1950 Största belastning koppling fordon, kg 75 Ganska oanvändbar att dra släp med, alltså - det man i praktiken får dra är antingen ett obromsat EU-släp med 750 kg totalvikt (då kan man "maxlasta" det, med kanske 400 kg), eller ett släp med högre totalvikt och en tjänstevikt på max 750 kg - men då får man bara lasta det som skiljer mellan 750 kg och släpets tjänstevikt. En husvagn är inte att tänka på. Till exempel ett släp med 500 kg tjänstevikt och 1500 kg totalvikt (rejält boggie-släp) får bilen dra, men bara om det är lastat med max 250 kg OCH föraren har utökad B-behörighet eller BE. |
|
|
750kg är inte helt värdelöst även om det är begränsande. Själv åker det oftast cykelhållare på dragkroken och det är nog snarare 30 kg. Min lilla båt på släp kvalar också in på ungefär 750kg prick. Kan även tänka mig att köra trädgårdsklipp till tippen och eller en jetski på släp klarar sig under 750 kg. Men som sagt husvagn, hästsläp eller ett rejält flyttlass blir olagligt. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Fann denna: Länk |
|
|
Efter att ha googlat så verkar det vara så att det inte går. Dragkroken jag länkade till tidigare finns ju inte att köpa. Om ngn har monterat krok på sin 330e F30 av 2016-2017 årsmodell så skriv gärna. Mvh Håkan |
|
|
Gunnare, Tack. Jag menade inte mer än vad jag skrev. Jag har ingen krok på min bil så jag hade inte mera att komma med. Min förra hade krok (inte BMW) och den fick dra mindre än bilen du refererar till, så 750kg är inte illa enligt mig. Bra mycket bättre än 680kg som min gamla hade som max obromsad släpvikt. |
|
|
Att fylla ett EU släp och köra 1mil till återvinningen duger ju 750kg väldigt väl till. De flesta gör välan så, kanske t.om hyr släp från macken etc... isf är ju detta mycket bättre än ingen dragkrok alls. Gällande maxvikt (nu gissar jag, vet ej!) så gäller det välan säkerhet i trafik under längre färder och fart.. .att dra upp en båt som väger 1ton och frakta den 3km så tvivlar jag på är något problem, kanske inte lagligt, men rent säkerhetsmässigt så kan jag inte tänka mig att man överbelastar bil/mekanik/motorer/dragkrok. Så från mitt perspektiv, en 750kg dragkrok på en plug-in bil är nog absolut mycket mycket bättre än ingen krok. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.