|
|
|
|---|---|
|
Hej Felsöker en 318i n42 motorn, finns det enkelt sätt att kontrollera om kamkejdan är rätt ? ( inte kuggat ), finns det märken i kamdrev osv, lite ny på BMW och Vanos osv.... Har följande fallkoder på bil som inte startar - P0341 BMW - Camshaft Sensor Inlet Signal - P1057 BMW - Valvetronic Relay Activation - P1050 BMW VVT Control Circuit Bank 1 Electrical Malfunction Med vänlig hälsning, Joachim | |
|
Bump Letat vidare idag, vevat runt motorn för hand, inga probs, Stift såg bra ut. Försökt ta komp-prov men beter sig skumt, leak-down verkar inte heller fungera. - Verkar vara något med variabla kam-styrningen ? Små tänder om man försöker starta den. Skall ta av ventilkåpan och försöka förstå om kamkedjan sitter rätt, måsta leta på nätet för manual |
|
|
Fick du ordning på bilen? Mvh Kahn-d |
|
|
Jodå - blev full renovering av topp och byte av kedja och avgas-vanos. Kedjan hade sträckt sig och kuggat sönder avgas-dreven på vanos, några ventiler hade fått sig en smekning och var inte täta. Så nu kan jag N42/N46 toppen med hoppande fjädrar när man lossar valvetronic kammen ;) Gjorde allt själv och köpte delar på eBay. Nu går den som en dröm och har bra driv. När jag var och frågade på Wölkes om att låna verktyg och om att köpa ventiler gapade de bara - "sånt gör man inte, vi byter motorer", sen åkte jag aldrig dig mera ;) |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Wölkes svar skulle jag vilja säga är helt normalt, det är få som renoverar motorer numera (undantag väldigt speciella motorer där det finns en ekonomisk vinning). Att lämna in en N42/N46-topp för renovering är inte ekonomiskt försvarbart. Arbetskostnaden skulle bli helt absurt stor, det är billigare att hitta en begagnad motor och bara swappa den rakt av. |
|
Jag vet inte om jag håller med, klarar man inte ta av en topp på en 4-cyl snurra och slipa in ett par ventiler på några timmar tycker jag man saknar något. Speciellt om man jobbar med motorerna ofta. Sen skulle jag aldrig lägga i en sån här motor utan att byta lejdan och då är halva jobbet redan gjort. Annars är jag positivt överraskad av Bila ( BMW ) Mölndal, trevliga och fick direkt kontakt med mekaniker som kunde motorn internt och gav lite råd. Wölkes - stöddiga. läxade upp mig med "sånt kan inte vanliga människor göra" , sopor |
|
| Hahaha.. "sånt kan inte vanliga människor göra"... hahaha.. Ja mycket ska man ju höra.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.