AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.147

Sålt bil med skatteskuld?

BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Hej

Sålde min BMW för ca en vecka sedan. Jag köpte den avställd som rep. objekt i början av januari och ställde på den runt den 20 januari men betalade inte skatten pga att jag ändå skulle sälja bilen. Nu har har den nya ägaren hört av sig och är förbannad för att bilen har användandeförbud. Jag trodde det fungerar så att jag får hem en ny lapp med inbetalning för min månad och han får resten av skatten. Det kom lite nya regler kring detta 2014 men förstår inte riktigt vad dom innebär. Är det någon som vet vad som gäller här? Jag är ju inte speciellt sugen på att betala ett helt års skatt på 3000kr till den nye ägaren.
Det har väl alltid gällt att registrerad ägare den månaden skatten förfaller är skyldig att betala skatten !!!
Inget nytt under solen där på senare tid heller !!!
Förstår den nya ägaren att han är förbannad.
Det skulle alla vara i detta läget,och det är väl Ditt fel att Du själv väljer att sälja under denna månaden och inte andras fel eller hur ???
Betala in pengarna och låt nya ägaren använda sej av bilen !!!
Skämmes tamejfaan !!!
Du skulle ha sålt den avställd...
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Du är skyldig att betala skatten, vilket säljaren sannolikt räknade med när han gjorde en bedömning av priset...om ni nu inte kommit överens om något annat!
Alex84 finns det någon anledning att du har en sån otrevlig ton? TS ställer en fråga här och även om du tycker han gjort fel så kan man förklara det med en trevligare attityd... förbannat tråkigt att läsa ditt svar!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som redan framgått, är det du som ägare när skatten skall betalas som är skatteskyldig...

Dock lätt att det blir knas när man skall sälja en bil runt "skattemånaden", jag har själv råkat ut för detta när jag skulle sälja en bil.
Köparen och jag var helt överens om att denne skulle betala skatten - detta upprepade jag MINST tre gånger med acceptans, dock enbart muntligt.
Dum som jag var, skrev vi ett standardiserat köpekontrakt från konsumentverkets sida där jag felaktigt kryssade i att bilen såldes utan speciella undantag (kommer inte ihåg exakt formulering men andemeningen var att man skulle följa gällande regelverk i bland annat skattefrågan).

Efter några veckor ringer köparen och är fly förbannad för att jag inte har betalat skatten och att denne minsann kör runt olagligt med oskattad bil....jag påtalade återigen att vi tydligt hade kommit överens om att köparen skulle göra detta, men då var det plötsligt helt annat ljud i pipan - jag hade minsann skyldighet att betala skatten enligt det skriftliga avtalet. Då kontrade jag med att jag skiter i om jag får en skuld hos transportstyrelsen för obetald skatt - du åker dit som förare om du blir stoppad när du kör en oskattad bil...det slutade med att vi delade på skatten. Dock försökte köparen blåsa mig ännu en gång då denne ville att jag först skulle betala skatten och därefter skulle det sättas in pengar på mitt konto (vilket köparen garanterat aldrig hade gjort!) - jag sa att jag betalar ingenting innan hälften av skatten sitter på mitt konto! Senare samma dag fanns pengarna på kontot och då betalade jag skatten och ansåg detta vara utagerat och läropengar för mig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Eftersom detta är en allvarlig "förseelse" och nya ägaren inte kan bruka bilen under tiden så anser jag att "myndiga" personer skall känna till detta likväl som att man behöver körkort etc !!
I detta fallet anser jag att "en uppsträckande ton" är mer av godo än ondo ;)
Länk
thekinglives
Tänk om Sverige och alla "förbannade" myndigheter mm kunde införa något som gick att förstå och att efterleva.

Skatt skall betalas efter brukande inte efter innehav (avskaffa fordonsskatt och lägg den på drivmedlet)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det gör snarare att ingen orkar lyssna på dig Alex84

-------
//Lövet
Nä men så bra då....har i alla fall 1 på min sida nämligen köparen ;)
Otroligt trångsynt forum detta blivit...tack och adjö...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns köparen på forumet? Det var en nyhet i så fall. Får han gärna höra av sig och berätta just hur din otrevliga ton hjälpte honom.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vanlig miss, se det som läropengar TS.
Jag har varit med om exakt samma sak. Som Robert här ovan sa, se det som läropengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.