|
|
|
|---|---|
|
Det bluddrar under bilen som när det är hål på avgasrör. Ska besikta snart så jag behöver hitta ev fel. Är det svetsskarvar som är mest troliga? Eller kan RF rör rosta på bara 14 år och 34 k mil? Ska hissa upp en sidan så jag kommer åt bättre och se idag. Lyssna med slang och leta sotfläckar antar jag? | |
|
Bara 14 år och 34 kmil ? :-) På min 528 ´97 hade det rostat hål ordentligt på ovansidan (upp mot golvet) rören ungefär mitt under bilen, vid sådär 20 kmil. |
|
| Knappt inkörd! | |
| ;-) | |
|
Har nu tittat. Det pyser ut en tydlig avgasström mellan främre grenrör och röret till mellandämparen. Muttrar finns inte kvar vad jag kan se. De finns fyra rostiga pinnar med olika tjocklek som går igenom stödstaget. Det kan ha varit bultar för 14 års sedan. Ska se om de går och byta. Nähä enligt Realoem sitter bultarna fast i grenröret redan från tillverkningen. Hur göra? Borra nya hål i grenrören? Trångt är bara förnamnet för en borrmaskin. Det fanns också flera gula droppar på röret med läckan i skarven. Kan detta vara kondenserade avgasrester? |
|
|
Hittade en tredelad fläns som just är till för avgaskopplingar med rostproblem, på Mekonomen. Ingen som testat? fanns med 52, 58, 65? i innerdiameter. Länk Undrar hur den gick igenom förra besktiningen. Eller de kanske bara anmärker på om det läcker? Undrar hur länge den andra grenrörskopplingen ska hålla? |
|
|
Så nu är den på plats. Det blev två olika storlekar 58 mm och en något större (62mm?) på grenröret. Det finns lite plåt som sitter i vägen på röret kanske från främre katten? Det blev och fint! Det var bara det att nu läcker det andra grenröret ;0( Inte så konstigt då det bara fanns en antydan till mutter på ena sidan på den kopplingen. Dax för ny bil? |
|
|
Sålde du? Hur höll denna lagning? Är lur på att jag har samma problem. Lite traktorkänsla över bilens ljud just nu. :P |
|
| Köpte en ny 520D så den står nu. Behöver du en till E39? Besiktad någon månad till. | |
|
Hehe nä. Jag har två redan varav en står... :) Behöver inte en till. |
|
| Nä det jag var mer intresserad av var om ditt lösningsförslag var nåt man skulle satsa på... | |
|
Har verifierat problemet nu. Läckaget är precis där. Har sett under bilen nu. Avgasrörsdelens anslutningshål har rostat/vibrerat bort så det är inte bara att borra igenom grenrörskruvarna och ersätta... Har frågat runt på några firmor och det blir nog inte billigt. Någonstans mellan 3-4000 minst bara i arbete sen ska det till packningar osv. |
|
|
Efter att ha låtit en bekant laga detta en gång med tveksamt resultat så bestämde jag mig för att testa detta idag. Två set a 3 delar införskaffades från biltema och efter lite pill så lyckades jag klämma samman rören. Tror nog denna lagning kommer hålla bättre än den förra. Märktes iallafall stor skillnad på bilen direkt. Den svarar direkt när man gasar och jag hör inget bludder från rören. Kanske även skulle komplettera med nåt Gum gun eller liknande... Det enda problemet är fästet för rören som min bekant massakrerat när han gjorde sin lagning. Behöver nog längre skruvar för att kunna få dit fästet på nåt vettigt sätt. Osäker om jag ens kan få dit det bra nu när det finns skruvar på andra ställen än tidigare. Just nu har jag klämt fast fästet med brickor skruv och klämt mot växellådan... Känns högst temporärt... Blir iallafall intressant att se hur länge det håller. |
|
|
Tänkte försöka mig på lagning med biltema flänsarna, behöver då två set ett på 58 samt ett på 62 om jag förstått rätt, behöver jag göra något åt packningen? Använde ni ljuddämpar pasta/bandage.. |
|
| Min packning byttes när min bekant gjorde första lagningen. Sedan när den pajade så klämde jag bara ihop det med flänsarna och det verkar hålla än. Dock ska jag besikta bilen snart så tänkte lyfta upp den och se hur det sitter. | |
|
Ingen anmärkning på detta på besiktningen (om det berodde på att besiktningsmannen aldrig kollade pga ok avgasvärden och inget bludder låter jag vara osagt). Lagningen håller än, även det fastklämda fästet (!!!). Jag använde aldrig pasta men nu ett halvår efteråt så har jag "målat" med fire gum tätningspasta runt om skarven också och jag kan inte se något läckage. Skulle säga att flänslagningen är den första lagning jag skulle ha testat mig på innan man börjar svetsa, såga och ha sig. Jag kom billigt undan hittills och det var inte jättemycket jobb. |
|
| jag gjorde en ännu simplare lagning, ljuddämpare bandage runt skarven och en slangklämma, ingen anmärkning på besikningen för det men tyvärr hittades lite rost på bromsrör höger bak - blir så trött och less på dessa bromsrörs nedslag - en del bilar har inga synliga rör och kan glida igenom med hur mycket rost som helst på dom. Alla bilar har två krets system, så skulle ett bromsrör börja läcka så fungerar väl bromsarna ändå eller någon som vet? | |
|
Du kan stanna under gynnsamma förhållanden, bilen är inte att anse körbar utan en bromskrets. Troligen pajar det precis när du behöver tvärnita och då går det inte... // Magnus |
|
| Just bromsrören är nog en av de saker jag skulle vilja ha nedslag på om de var på väg att paja. Rätt så viktigt att bromsarna funkar tänker jag... ;) | |
| Körde min gamla E39:a mer än 180000km,nuvarande F10:Lci har jag kört 40000km,hittils upplever jag E39:an som den "bättre bilen" ( De som äger/ägt E60 säger liknande)... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.