|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ny på forumet men gammal bmw nörd :) Nu är det så här att jag tänkt lyfta ner en bmw 8a i min raggarbil :) Vill ha ner soppa förbrukning och lite driftsäkerhet. Har försökt googla lite å vad jag hittills kommit fram till är att köra M60b40r nog lättast då jag slipper startspärr å så. Men nu till elen. Har inte hittat så mycket då de flesta har kört med manuell låda då dom byggt nå fränt.. Hur mycket behöver jag från orginal el system Motor delen har jag fattat är rätt simpel fram till boxen.. Men tänkte till lådan å tex gaspedalen å så... Är inte helt tappad bakom vagnen när det gäller bil mek men skyller på att jag är svets/plåt å slip neger :) Tacksam för svar | |
|
Rätt val :) köp ett vettigt eftermarknadssprut, alt. få med hela härvan + startspärr. i en raggarbil är nog alt.1 enklare. behövs inga supergrejor. |
|
|
Kände mig lite snål för eftermarknads sprut just nu tyvärr Dom har nämligen en e34 540 på bilskrot här i stan Å jobbade där i många år när jag var yngre så har ju fördelen till bra pris å tillgång att skruva ur skiten själv. Därför tänkte jag man kan pilla ur elen om det nu inte är tre veckors jobb dvs. Nä som sagt när jag ska ha det i en raggar bil är jag ju inte ute efter nå super effekt. Utan bara driftsäkerhet å en v8 med automat. Nu har jag en 318 som inte ens är på 200hk å drar tre liter milen. Men den går iofs jävligt sött. Men hade tänkt köra ner till elmia i påsk å det brukar bli en resa på totalt 300mil så lite dyrt med 3l milen :) |
|
| Och sen måste jag ju ändå ha elen till lådan om jag inte tänker fel? | |
|
E34 hade väl vanlig gaswire om jag inte minns fel. - förenklar något riv ut allt o lite till - skall du köra med ZF lådan - jao ta med kablage till den också. jag skulle satsa på rubb o stubb inkl. instrument + startnyckel .soppaförsörjning - - sätt upp skiten i en jigg hemma och börja rensa - och få koll på vad som behövs. |
|
|
Jo blir nog att jag gör så. Var dit å kikade å så fick ta med mig bilen å ta ur allt i lugn å ro å köra tillbaka det jag inte ska ha |
|
| Har du inte letat på tyska ebay (ebay.de) efter kabelhärvan. Det säljs rätt mycket delar till 1990-talare där. Kabelhärva heter Kabelbaum på tyska. :) | |
|
Borde inte vara några större konstigheter. Databoxarna till motor och låda finns i en plastlåda bakom ena fjädertornet i motorrummet. Motorhärvan är ju helt separat från bilens härva med ett par kontakter. Troligen är även härvan till lådan separerad utan att veta. Det borde ge sej rätt fort när du börjar riva i det. Kan vara en bra idé att använda original shifter också kanske. |
|
| Nu har jag donator bilen på lyften. En e34 540. Men har en fråga. Från vilket år fick dom start spärren? Har läst på någon sida att det gick programmera bort. Men då är frågan vad är det för dator man behöver? Vi hat autocom i garaget men den tror jag inte funkar till det | |
|
Det är lite pyssligt att programmera bort (av naturliga själ). googla ! spärren heter "ews" kom från och med årsmod 94 om jag inte minns fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.