|
|
|
|---|---|
|
tjena! precis bytt topplcks packning på min 330 och servat vanosen med div nya tätningar osv. jag undrar om någon har bra tips på hur man ställer vanosen rätt utan special verktyget som krävs. hur känslig är timingen och går det göra utan verktyget ens? någon som har ett verktyg och kan dela med sig av måtten? har en verkstad med svets och cnc maskiner så har inga bekymmer att tillverka ett om jag har måtten:) några andra tips, eller något annat man bör tänka på? Med vänlig hälsning Dennis | |
|
Hej! 330=M54B30? På M54 ska det vara omöjligt att justera in vanos/kammar utan specialverktyg. Enligt repartionshandboken kan man inte ens ta bort kammarna utan specialverktyg. Har själv aldrig varit i närheten av kammarna själv. Titta gärna på det här klippet. E |
|
| ja de verkar va väldigt svårt utan. kan ju klart och tydligt se hur dreven stått och rört sig, de blir ju en fin markering av oljan osv, en lite ljusbrun färg. men de är ju en chansning utan dess like om man inte har verktyget;) | |
|
Hej Det går kanske att hyra verktygen av något företag. I annat fall låta någon som har verktygen sätta ihop motorn åt dig. M54 är något mer komplicerad än en volvo B20. Innan man sätter på primär och sekundärkedja bör man vara helt säker på att motorn är nollad, kuggkransar och kuggarna hamnar exakt på rätt plats. Sen fixa vanosdelen. Rätt komplicerat även med rätt verktyg. E |
|
|
ja löste problemet, håller på att tillverka ett verktyg nu i skrivande stund så de verkar lösa sig=) den delen är redan löst, de är inte speciellt svårt då man låser svänghjulet i TDC med en sprint, fick förvisso tillverka den med, sen låser man kammarna och de lösar man ganska lätt om man har en verkstad att tillverka verktyg i;) va mest måtten på vanos verktyget som va svårt att hitta men efter lite djupare forskning i internet havet så fann jag måtten tillslut. motorn i sig är inte mer krånglig än en b230, det är dubbel vanosen som gör det lite krångligare bara:) för er som har samma problem så har jag måtten som är viktiga i tillverkningen insug = 13,0 försänkning(i verkyget) avgas= 3,5 samma |
|
|
Det svåra är att få till det så att dreven och sekundärkedjan hamnar rätt innan du drar åt skruven som håller fast dreven. Men när du fixat specialverktyget gäller det "bara" att vara noga. Skruvar och muttrar ska dras i rätt ordning. Processen finns beskriven i Heyns handbok. Kör hårt och rapportera gärna efter uppstart! E |
|
|
Ja nu är verktyg klart och lät mig även tillverka ett fixerings verktyg till kammarna. Men verktyget verkar fungera bra och blev rätt nöjd med de jag hade att jobba med, CNC fräsen är inte tillgänglig då jag å min far flyttar till en annan verkstads lokal;) men ja kan lägga upp en ritning och lite bilder på det när jag vet att det fungerar 100% :) ska bara tillverka en "kedjespännare" så ja kan spänna upp den till 0,7nm Med vänlig hälsning, Dennis |
|
|
Hej! Du har förstås en momentnyckel kalibrerad för 0,7 Nm? Det får inte finnas något snack i primärkedjan. Ser fram emot ritningar och bilder. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.