|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag är imponerad att du orkar, jag hade aldrig orkat vänta så länge. Jag hade belastat batteriet och tagit fram intern resistans och sedan gjort ett kort belastningprov för länge sen! Jag menar, klarar det inte det är självurladdningen väldigt ointressant. :) |
|
| Kolla med mekonomen de har en batteritestare typ midtronics som de använder för att testa kundbatterier med. | |
|
Förgår- och gårdagens noteringar: 38,9 och 38,7....grader - vinterkräksjukan eller något liknande... Morgonens mätvärde, efter en veckas vila: 12,62 V Ca. 1 plusgrad i garaget. Något lite högre än vad det var innan. Jag får se om jag orkar fortsätta mätandet - även om det inte varit så betungande. Nästa steg är nog att försöka göra en analys av statusen med ett testsinstrument. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Många tycker en snabbtest, belastningsprov eller inre resistansmätning är avgörande. Det beror lite på hur man tänker använda sitt batteri, just självurladdningen och dess ev. orsaker är många gånger en väl så viktig parameter. I en del batterikemier är just självurladdningen den största nackdelen, t.ex för NiMH-batterier när dessa föredrages om man inte vill använda de mera riskabla litiumkemierna t.ex. Ett blybatteri kan uppvisa bra högströmsegenskaper vid test men ändå ha för hög självurladdning, kan funka att använda i vissa fall ändå, men vara oanvändbart i andra sammanhang. Omvänt kan batteriet trilla igenom direkt vid ett belastningstest och vara oanvändbart i en bil för start, men kan duga till annat ändamål, t.ex tillsammans med en solpanel och en liten nödljusanläggning eller en liten vattenpump, det finns många användningsområden... FP |
|
|
Körde en "repa till" med en veckas laddning och därefter en veckas vila - nu var vilospänningen 12,63 V. Ca 2 plusgrader i garaget. Det verkar som att mätvärdet blir lite bättre för varje "cykling"... Men den största slutsatsen man kan dra av mitt lilla experiment, är det som batteritillverkarna redan har påtalat - det tar låååååång tid att trycka i det sista i ett batteri - laddning upp till 75-80% kan man ofta klara på kanske 10 timmar eller så, men att gå från typ 90% laddning till 100% tar väldigt lång tid då batteriet inte sväljer laddningen speciellt snabbt när det är nära fulladdat. En annan slutsats jag drog vid mätningen av syravikten i de olika cellerna, var att det tog ca en veckas konstant laddning med ca 14,3V laddning för att få en utjämning mellan cellerna. Så ett par timmars körning efter start ger INTE fulladdat batteri... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kloka ord, och helt riktigt. Sen att det finns en uppsjö av diverse laddare och tillbehör med 5 eller 10 olika "steg" osv som påstås kunna återställa och trolla bort defekter är nåt vi får leva med. Det gäller ju även inom helt andra områden, träningsmaskiner och TV-shop t,ex...) Med rätt känsla och gott om tid kan man göra det mesta med ett vanligt variabelt nätaggregat, alternativt en vanlig enkel men stabiliserad laddare. Att köra mer än 14V konstant längre tid än 24-30h kräver kontroll, annars risk för kokande elektrolyt och värme som gör att det avdunstar snabbt och torrlägger delar av blyplattorna. I ditt fall har du ju haft temperaturen på din sida. FP |
|
|
Folke, nu har jag som du skrev haft "temperaturen på min sida" men Ctek-laddaren har även en temperaturkompensation inprogrammerad och en temperaturgivare som man placerar vid/på batteriet. Laddaren i fråga kanske är hyfsat "smart" och några snäpp över de billigare laddarna på marknaden. Jag har varit väldigt nöjd med den och ångrar inte köpet - tvärtom har den troligen sparat pengar genom att förlänga livslängden på många av mina batterier över åren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Folke, nu har jag som du skrev haft "temperaturen på min sida" men Ctek-laddaren har även en temperaturkompensation inprogrammerad och en temperaturgivare som man placerar vid/på batteriet. Laddaren i fråga kanske är hyfsat "smart" och några snäpp över de billigare laddarna på marknaden. Jag har varit väldigt nöjd med den och ångrar inte köpet - tvärtom har den troligen sparat pengar genom att förlänga livslängden på många av mina batterier över åren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det denna du använder här vid testerna? Isf borde den växla ner till 13,7-13,9V efter en viss tid, runt 15-25h, från bulkladdningsfasen runt 14,5V. Men de har haft många varianter genom åren och även en del som inte var så färdigutvecklade men just denna funktionen med maxtimer tror jag har varit med länge iaf. Bra laddare har temperaturkompensering som du nämner, normalt kompenserar man med 22-25mV/°C, i ditt fall med runt +3 i garaget så borde laddaren höja spänningen med knappt en halv volt. Så om Ctek utgår från 13,7V och kompenserar upp till c:a 14,3V så stämmer allt med dina mätningar, och du borde då haft runt 15V laddspänning i början om temperaturen legat i samma härad hela tiden. Vill man gå djupare i ämnet så beror det ganska mycket på hur man apterar tempsensorn, om den känner batteritemperaturen så sänker den spänningen när batteriet värms upp under slutet av bulkladdningen. Många placerar sensorn i luften utanför batteriet om den är lös, ibland sätter man sensorn i ena anslutningsklämman för att se till att den hamnar hyfsat nära/intill batteriet, Ctek och många andra har detta på flera modeller. Det finns även laddare där sensorn sitter inne i själva laddaren, t.ex i den s.k. start/stoppladdaren som Ctek presenterade förra året. Konstigt kan tyckas, säger ju inget om verkliga tempen i batteriet... Det kan vara så att man mäter temperaturhöjningen inne i laddaren som är rätt stor under bulkladdning då strömmen är hög, och jämför med temperaturen innan start, dvs omgivningstemperaturen. FP |
|
|
Jo, runt 15V laddspänning var det nog i början av laddningscykeln om jag minns rätt. Temperaturen har legat runt nollan +- några få grader under merparten av tiden av mitt experiment. Det har varit betydligt kallare ute under några nätter men det blir ju en viss tröghet i temperaturförändringarna i ett kallgarage med stora luftvolymer. Laddaren är Ctek Multi XS 25000 (är nu benämnd som MXS 25). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bytte batteri. För skoj skulle cyklade vi det gamla batteriet för att se hur mkt av kapaciteten (70Ah) som fanns kvar efter ~11 år. Laddade ur med 6-7A (80W), och laddade med 12A (hade säkert fått i lite mer med lägre laddström). Länk Länk Urladdning 1: 33,483Ah Urladdning 2: 35,299Ah Laddning 1: 30,458Ah Laddning 2: 31,76Ah Efter fyra dagar (~10°) låg vilospänningen på 12,91V. Inre resistansen 47mΩ. Länk Så drygt halva kapaciteten kvar... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Glömde en viktig slutsats! När laddaren indikerar "fulladdat" är batteriet INTE fulladdat, men kanske 90% eller så, dvs. "nästan fullt" eller "tillräckligt fullt"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.