|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Absolut. Det kräver dock en väldigt snabb mätare med max/min och kan vara lite svårt att relatera till vilken ström som drogs. Det går faktiskt ganska bra att bestämma inre resistans med nämnda glödlampa. Dvs låt batteriet vila precis som Johan gör. Anslut en glödlampa med känd eller mätt ström och mät spänningen efter 1-2 sekunder, så kan man räkna ut inre resistansen. Jag hamnade inom 20% av vad min iCharger visade (borträknat resistansen i kablarna). Jag la sedan en 6mm kabel ÖVER POLERNA tillsammans med en tångamperemåeter. Lyckades bara mäta ca halva kortslutningsströmmen (300A), men det är ju dels lite spänningsfall i kabeln vid denna ström men framförallt så gnistrade det så förbannat och batteripolerna smälte delvis så det var inte 100% kontakt. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Ljusbågesvetsning tror jag att jag håller mig ifrån... ;) Jag är inte rädd för startbatterier, men jag har respekt för kraften i knallgasexplosioner - var vittne till när ett batteri exploderade upp i ansiktet på en kille för många år sedan. Som tur var för honom, var att han hade glasögon på sig och kunde spola av syran med vatten nästan omgående så det blev inga skador på honom, men händelsen fick mig att inse att varningarna om explosionsrisken är mer än tomma ord... Kvällens notering är; 12,62 V i garaget som håller ca 1 plusgrad. Fortsättning följer och suget efter batterianalysatorn är lite större för varje dag som går! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag brukar koppla på en vanlig multimeter och vrida på nyckeln och se hur mycket det droppar i starten, går det under 10volt så är batteriet egentligen bara att kasta. | |
|
Jag byggde just en minvärdesvisare under vintern för skojs skull, hittade en gammal ritning och med ett analogt instrument i form av em 100uA mätare från junkboxen. En handfull komponenter, kanske 5-10st för nån tia är allt om man har nåt gammalt instrument liggande. Kan sedan kalibreras mot en multimeter om man önskar men finessen och andemeningen är att bara hänga på mätaren och jämföra utslaget vid start då och då. Man ser direkt när utslaget tenderar falla, då batteriet behöver stödladdas osv. Funktionen är riktigt bra, nålen faller och stannar kvar i 5-10 sek innan den stiger till nominell spänning igen. En digital multimeter kommer att dyka till slumpmässigt värde, den samplar kanske 2-3 ggr/sek och missar lätt en dipp ner under 9-10V osv. På E39 och säkert andra modeller också fick man akustisk varning om spänningen dök för lågt under startsekvensen, tror inte funktionen är beskriven eller känd av alla, en kort-lång tutsignal i högtalaren över gaspedalen (den som plingar vid dragen handbroms eller öppen dörr). Ner mot 9V skall bilen klara men sedan dyker det snabbt, och vid kyla går allt trögare osv, samtidigt som batteriet presterar sämre, loose-loose situation... FP |
|
|
Kvällens mätning: 12,61 V vid ca +-0 grader C. Batteriet verkar ha en viss självurladdning, det råder det inget tvivel om. Men frågan är om det är "slut" eller "hyffsat"? Fortsättning följer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mät det då ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Jo, men första testet är få en bild av hur mycket självurladdning det har. Snart tänkte jag ladda upp det igen med min Ctek-laddare och se om det blir någon skillnad. Att hålla på med lampor och kortsluta batteriet mm. är lite för mycket jobb och risker. Skall se om jag hittar någon som har en batteritestare eller så kanske jag investerar själv i en sådan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Batteriet har ju tappat ca 0,1 V på en vecka utan att ha varit inkopplat alls - det känns spontant som att det är lite i mesta laget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vore intressant att se vad det visar inkopplat i bilen, min ligger på 12,3 vilket inte är sådär jättebra men det får överleva vintern. | |
|
Batteriet i fråga är "för litet" för BMW:n, men kanske skulle passa i Hyndan (Santa fe). I morse tröttnade jag på att mäta självurladdningen (låg då på 12,59 V och kanske minus 3 grader i Garaget. Så jag satte batteriet på laddning igen med Ctek-laddaren och aktiverade rekonditioneringsläget på laddaren. Låter laddaren vara ansluten några dygn för att se om det gör någon skillnad när batteriet får lite drygt 14 V konstant under längre tid. Därefter gör jag en ny kontroll av självurladdningen under några dagar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har inte rekond på min laddare men köldläget, kan jag vinna något på att ladda med det läget även vid över +5 grader? | |
|
Kopplade ur laddaren i morse efter ca tre dygns laddning med Ctek-laddaren och rekondläget. Nu mätte jag vilospänningen efter ca 12 timmars vila på batteriet. Nu visade det 13,03 V Något har i alla fall hänt, för när jag hade haft det på veckolång laddning med den gamla oreglerade garageladdaren, märkte jag att spänningen droppade ner mot 12,7 Volt ganska snabbt - inom en halvtimme var batteriet nere på 12,7 V. Får se hur det håller sig i morgon bitti, efter ett dygns vila. Skall även mäta batterisyrans vikt i de olika cellerna hade jag tänkt. Fortsättning följer...! Delorian, jag är osäker på det - kolla på Ctek:s hemsida eller i instruktionsboken (finns att ladda ner hos Ctek om du har tappat bort den)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Boken säger bara att den är till för köldläget. | |
|
Delorian, har du kollat på Cteks hemsida? De har en FAQ-avdelning. Morgonens mätning efter ett dygns vila för batteriet: 12,84 V Temperaturen i garaget var ca 2 plusgrader. Syraviktsmätningen visade på att alla celler var 100 % laddade och det var ingen mätbar skillnad mellan cellerna längre. Tidigare var det två celler som låg lite lägre i laddningsgrad än de övriga. Fortsättning följer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja sidan säger inget som kan tänkas vara utanför boxen så att säga. | |
|
Delorian, släng iväg ett mail till dem. Dagens notering efter två dygns vila: 12,71 Volt Ca två plusgrader i garaget. Jag tänkte mäta en veckas självurladdning denna gången med. Fortsättning följer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag kollade mitt batteri med tourqo appen, den går ned till till 10 volt en sekund när man startar bilen, funderar på å köra "bonna rekond" som du gjort för att se om jag kan få liv i det. | |
|
Man måste använda ett samplande instrument, t.ex ett oscilloskop med "hold" för att läsa av spänningsfallet under startförloppet. Inget normalt digitalt eller analogt instrument fixar detta. Det jag skrev om tidigare är ett enkelt instrument som låser på lägsta spänningsvärdet, visar resultatet under några sekunder osv. Att spänningen sjunker från 12V ner till 10V är ingen katastrof, det dyker gärna lägre än så vid toppströmmarna när startmotorn övervinner kompressionen i cylindrarna osv. Midtronics nämndes också tidigare, de tillverkar en mängd batteritestare, t.ex denna: Länk som genom ett antal höga men väldigt kortvariga pulser checkar bl.a batteriet inre resistans, dvs indirekt graden av sulfatering eller förminskad aktiv yta på blyplattorna. FP |
|
|
Morgonens mätning efter tre dygns vila: 12,66 V Ca 2-3 grader C i garaget. Fortsättning följer... Midtronics-mätaren är säkert bra men känns väl dyr för en amatör. Funderar fortfarande på Biltemas-kinatillverkade variant. 450 kr känns mer rimligt för en glad amatör. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Morgonens notering efter ca fyra dygns vila: 12,65 V Ca 1 plusgrad i garaget. Fortsättning följer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.